جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از ارائه کتاب‌های ویژه  رهبر انقلاب تا تاریخ در میان صفحات مطبوعات

هفته گذشته نیز در نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود و اهالی کتاب را با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آورد. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته شاهد برگزاری رخدادهایی همچون «آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی، تهران و ۱۵۰ سال مبارزه و ایستادگی، ارائه ۸۰ جلد کتاب ویژه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، هویت ملی از نگاه رهبری، رونمایی از کتاب «ماه و بلوط» تا برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه «رسانه‌های ایران» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

صنایع‌دستی، تجلی‌گاه فرهنگ مردمان این سرزمین و دانایی ایرانیان است

آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۸) با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی، سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی، مهمانان خارجی دیگر و جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی جمعه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی، هنری برج آزادی برگزار شد.

اصلاحات ژاپن چهاردهه پس از اصلاحات امیرکبیر شکل گرفت

حسین آبادیان، استاد دانشگاه و از پژوهشگران تاریخ معاصر ایران در نشست «فهم تحولات امروز جهان در امتداد جغرافیای سیاسی قرن نوزدهم» بحث خود را اینگونه آغاز کرد و گفت: به تفاوت پژوهش در مراکز تحقیقاتی خود و بقیه جهان اشاره می‌کنم. بسیاری از وقایع تاریخی ریشه در پژوهش‌های تاریخی اواخر قرن هجدهم دارند.

تهران و ۱۵۰ سال مبارزه و ایستادگی

موسی حقانی گفت: یکی از مسائلی که بسیار مهم است این است که تاریخ‌نگاری انقلاب را بر اساس حضور گسترده مردمی رقم بزنیم. مردم در کوچه و خیابان، انقلاب را به پیروزی رساندند و گروه‌ها نبودند که بخواهند در پیروزی نقش‌آفرین باشند. وقتی حضرت امام (ره) از سمت فرودگاه به سمت بهشت‌زهرا حرکت کردند، وقتی در حول و حوش نازی‌آباد مردم این مناطق را دیدند گفتند این مردم انقلاب کردند. باید در قالب یک کار گسترده میدانی خاطرات مردم را جمع کنیم.

روش بنیانگذاران دانشگاه مذاهب اسلامی بر این است که تاریخ باید مطالعه و بررسی شود

عباس برومند اعلم، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی گفت: دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی از همان ابتدا تاریخ اسلام را جدی گرفت. یک نگاه این است که در فضای بحث‌های تقریب می‌گویند شما وارد تاریخ نشوید، چون تنش‌زا است و فقط دعوا ایجاد می‌کند، به قول دوستان غربی فعالانه نادیده‌اش بگیرید. این روش از نظر من روش درستی نیست، چون همه جا اثرش را بر جا می‌گذارد و همه تلاش‌های شما را هم باطل می‌کند.

ارائه ۸۰ جلد کتاب ویژه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از انتشارات انقلاب اسلامی

نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر ایران، چراغ راه آینده آغاز به کار کرد. ۸۰ جلد کتاب ویژه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از انتشارات انقلاب اسلامی نیز در این نمایشگاه وجود دارد.

تاریخ در میان صفحات مطبوعات نهفته است

مطبوعات بخش مهمی از تاریخ ایران است. تاریخ فقط چیزی نیست که تاریخ‌نگاران آن را می‌نویسند؛ بلکه بعضی از مسائل تاریخی را فقط باید میان صفحه‌های مطبوعات جست‌وجو کرد.

هویت ملی از نگاه رهبری

عباسعلی رهبر، نویسنده کتاب «درآمدی بر هویت ملی» گفت: هویتی که رهبر انقلاب در نظر می‌گیرند یک نگاه طیفی است که از دوست داشتن ایران و وطن و توجه به ارزش‌های انسانی و اسلامی و در نهایت هویت انقلابی می‌رسد.

مدیر اداره کتاب درباره ممیزی کتاب خسرو معتضد توضیح داد

محمدعلی مرادیان، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این اظهارات معتضد درباره ممیزی کتابش نوشت: هیچ کلمه‌ای از نگارشات آقای معتضد اصلاحیه نداشته است اصلاحیات مربوط به اصل خاطرات دو شخصیت جم پدر و پسر است.

فروشگاه کتاب پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد

فروشگاه کتاب پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مشتمل بر کتاب‌های حوزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، ابنیه و بافت، حفاظت و مرمت، زبان‌شناسی، هنرهای سنتی، گردشگری و میراث‌طبیعی افتتاح شد.

روایت واقعی از تاریخ، ما را به آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد، نزدیک می‌کند

کتاب «ماه و بلوط» تازه‌ترین اثر محسن مومنی‌شریف دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با حضور اهالی فرهنگ، ادبیات و رسانه در تالار مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی رونمایی شد. مجید آقایی، استاد دانشگاه یورک کانادا در این مراسم رونمایی گفت: به نام خداوند جان‌آفرین / حکیم سخن در زبان آفرین. برای اینکه این بحث را شروع کنم باید چند تعریف مختصر داشته باشم، من سخنم را در نسبت بین موقعیت سخن و هویت سخن از منظر نگرش ایرانی شروع کردم. سخن در زبان فارسی همسان با لوگوس در زبان لاتین است. از لوگوس در لاتین به عنوان موقعیت خداوندی یاد شده است. در ابتدا کلمه بود و کلمه خدا بود.

نخبگان باید معارف فلسطین را بدون اغماض ترویج کنند

مجید صفاتاج، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه با حضور در غرفه خبرگزاری در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه «رسانه‌های ایران» گفت: ترویج معارف فلسطین باید توسط نخبگان انجام بگیرد و این روشنگری و تبیین باید بدون اغماض انجام شود.

شهید لاجوردی با ساده زیستی، حکمرانی مومنانه را در عمل ترسیم کرده بود

مراسم رونمایی از دو کتاب «دادستان انقلاب» و «مرد پولادین انقلاب» از تولیدات جدید انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با حضور جمع کثیری از پیشکسوتان حوزه دادستانی کل کشور و همرزمان شهید سید اسدالله لاجوردی در مجموعه فرهنگی الرحمن برگزار شد.

یزدگردی در مقوله تحقیق پیرو مکتب دقت بود

علی‌اصغر دادبه گفت: امیرحسن یزدگردی در مقوله تحقیق پیرو مکتب دقت بود و این موضوع در وجوه مختلف زندگی او نیز نمایان بود و صادقانه عمل می کرد. در همین راستا وقتی به جوانان مجوز داده می شود که به دلیل وقت اندک، براساس مکتب سرعت پیش بروند، یک خطر بزرگ وجود دارد و آن هم وجود بی دقتی محض در تحقیقات است که متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم.

خیراندیش هم مغول را می‌شناسد و هم تاریخ جهان را می‌داند

عبدالحسین زرگری‌نژاد، پژوهشگر تاریخ در بزرگداشت «عبدالرسول خیراندیش» در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: موضوع تاریخ شالوده‌شناسی حیات کنونی است. سخن را با سابقه دوستی با عبدالرسول خیراندیش شروع می‌کنم. در دفتر تحقیقات با هم آشنا شدیم. از آنجا همکاری به دوستی و اگر اغراق تلقی نشود از بهره گرفتن از شخصیت عمیق وی انجامید. عبدالرسول خیراندیش یکی از استادان فرزانه من است. همیشه از او آموخته‌ام و اکنون نیز می‌آموزم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها