چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
شهید لاجوردی با ساده زیستی، حکمرانی مومنانه را در عمل ترسیم کرده بود

محمدمهدی اسلامی تبیین الگوی شهید لاجوردی که با ساده زیستی، حکمرانی مومنانه را در عمل ترسیم کرده بود؛ ضرورت «جهاد تبیین» دانست و گفت: امیدواریم کتاب‌های دیگری نیز در این چارچوب تولید و آماده انتشار سازیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مراسم رونمایی از دو کتاب «دادستان انقلاب» و «مرد پولادین انقلاب» از تولیدات جدید انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با حضور جمع کثیری از پیشکسوتان حوزه دادستانی کل کشور و همرزمان شهید سید اسدالله لاجوردی در مجموعه فرهنگی الرحمن برگزار شد.

در این مراسم که مورد استقبال گسترده خیل عظیمی از یاران قدیمی شهید لاجوردی قرار گرفت، افرادی همچون کاظم دارابی نویسنده کتاب شبح میکونوس، محمدمهدی اسلامی پژوهشگر و سید ایوب عبداللهی، معاون اقتصادی شهید لاجوردی به سخنرانی پرداختند.

حسین همدانی از همکاران شهید لاجوردی در دهه شصت در ابتدای مراسم با تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به حجم بالای توطئه‌ها علیه نظام اسلامی از نخستین روزها تا کنون اشاره کرد و گفت: بقای نهضت امام خمینی تا کنون، حاصل مجاهدت مبارزانی است که مومنانه به دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی برخاستند.

وی در ادامه به بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دادستانی که در کنارشهید سید اسدالله لاجوردی بوده‌اند پرداخت و با ذکر نام ده‌ها شهید دادستانی، یادشان را گرامی داشت.

شهید لاجوردی با ساده زیستی، حکمرانی مومنانه را در عمل ترسیم کرده بود

انقلاب اسلامی هیچ نمونه دیگری ندارد

سید ایوب عبداللهی، معاون اقتصادی شهید لاجوردی به عنوان دیگر مهمان برنامه گفت: برای شناخت انقلاب باید از مسئله قیاس بهره برد. البته در قیاس اشکال بسیار است. اینکه بنده را با شما قیاس کنند یا شما را با بنده خالی از اشکال نیست. برخی امروز ایران را با امارات قیاس می‌کنند که خب قابل مقایسه نیست. تعداد جمعیت و درآمد یکسان نیست که بتوان مقایسه کرد.

وی افزود: امروز برخی انقلاب ایران را با انقلاب‌های فرانسه، لیبی و برخی انقلاب‌هایی که اساس آنها اصول مارکیسیتی بوده قیاس می‌کنند که قابل قیاس نیست. رویکرد امام از جنس دیگری بود، او با سلاح قیام نکرد، به تبیین حقایق برای افکار عمومی پرداخت، بیانیه صادر کرد و نوارش پخش شد و مردمی به این عظمت به پا خواستند. در حالتی که هیچکسی حتی جامعه شناس‌ها تصورش را هم نمی‌کردند که انقلابی اینقد رشد کند و پیروز شود.

وی تصریح کرد: شهید لاجوردی به همراه برخی از مبارزان همسو به طور دقیق و صد در صد از امام تقلید می‌کردند، به توزیع افکار امام مشغول بودند و چارچوب فکری امام را قبول داشتند و با نگرش مبارزات چریکی الگو گرفته از دیگر کشورها مخالف بودند. بعدها خیلی از آقایانی که از منافقین پشتیبانی و همراهی می‌کردند، چه علنی چه در خفا، پشیمانشدند و فهیمدند که آنچه لاجوردی می‌گفت، درست بوده است.

عبداللهی تاکید کرد: روزی خود ما هم دانشجوی پر شر و شوری بودیم در زمان پیروزی انقلاب در شهر خودمان ایلام اسحله بسیار از عراق خریدم و مخفی کردیم. تصورمان این بود که این انقلاب حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال طول خواهد کشید و پس از آن ممکن است که پیروز شود ولی مشاهده کردیم که در ۲۲ بهمن چه اتفاقی افتاد. آیا این انقلاب با انقلاب دیگری قابل قیاس است؟! به همین نسبت در دوامش هم قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: حال انقلابی با این وضعیت و اینهمه دشمن اگر پایه مردمی نداشته باشد چطور می‌خواهد پیش برود. اگر تفکری ماورایی نداشته باشد و اما این انقلاب با توجه به ضدهایی که دارد که با یک مطالعه ساده می‌توان فهمید چقد از همه طرف چه در داخل و چه در خارج با آن مخالف هستند.

معاون دادستانی انقلاب مرکز در دهه ۶۰ خاطرنشان کرد: زمانی بود که وقتی از صدور انقلاب صحبت می‌کردیم برخی به ما می‌خندیدند. حال آنکه تفکر انقلاب به دلیل مردمی بودن، مذهبی بودن خود به خود صادر شد و خواهد شد. امروز شما وضعیت منطقه را می‌توانید به راحتی مشاهده کنید. امروز برادران شما به بهترین نحو انقلاب را به داخل عراق و سوریه برده‌اند. هنوز هم لازم است همه در صحنه باشیم و اصول انقلاب را برای اطرافیان خود تبیین کنیم که امروز مهمترین آن انتخابات است.

وی با ذکر خاطره‌ای از شهید لاجوردی در سال قبل از شهادتش و توصیه او به ضرورت مشارکت در انتخابات، اظهار داشت: لاجوردی در شناخت گزینه اصلح به امثال ما که به او مراجعه می‌کردیم؛ صراحت داشت و از بیان مصادیق پرهیز نمی‌کرد.

شهید لاجوردی با ساده زیستی، حکمرانی مومنانه را در عمل ترسیم کرده بود

ضرورت تولید محتوا درباره شهید لاجوردی

محمدمهدی اسلامی، نویسنده کتاب‌های «دادستان انقلاب» و «مرد پولادین انقلاب» در ادامه برنامه ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: در حضور شما عزیزان در مورد شهید لاجوردی سخن گفتن هم بی ادبی است و هم کاری سخت؛ لذا در مورد کتاب‌ها چند نکته را عرض خواهم کرد.

وی افزود: ابتدا اینکه موضوعی که من بارها در دیدار یاران شهید لاجوردی با آن مواجه شدم این است که تردید دارم بیان این مطالب ضرورت دارد یا خیر. البته فهم بنده از موضوع این است که آنچه از نظر شما بدیهیات است برای برخی از نسل حتی خودتان مبهم است چه برسد به نسل ما جوانترها که با این موضوعات اصلاً آشنایی هم نداریم. همین ضرورت ما را به این سمت برد که کاری در مورد شهید لاجوردی انجام دهیم.

این تاریخ‌پژوه تاکید کرد: پنج سال پیش برخی همکاران بنده خدمت مقام معظم رهبری بودند که ایشان توصیه کرده بودند که اگر برنامه و انگیزه باشد تا در مقابل دشمن حرکت کنیم غلبه خواهیم کرد، در تاریخ هم باید پشت دشمن به خاک مالیده شود که می‌شود و حمله کردن بهترین دفاع است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مقوله دادگاه آقای حمید نوری که به نوعی بهانه‌ای شده برای محاکمه جمهوری اسلامی یکی از شاهدان دادگاه خانمی به نام مهناز میمنت است که این فرد خودش از فرماندهان عملیات فروغ جاویدان منافقین است و به همین جهت از او تجلیل کردند؛ همسرش همکاری نزدیک با کشمیری در پروژه نفوذ داشته و در نهایت در عملیات مرصاد کشته شده است، مادرش از کشته‌های مرصاد، یعنی عملیات حمله رسمی و نظامی به خاک میهن است و برادرش هم تنها دو هفته پس از دریافت عفو در سال ۶۵، به دلیل تلاش برای عبور از مرز برای پیوستن به ارتش منافقین دستگیر شد.

در حالی که اگر در کشورهای اروپایی و در میانه جنگ چنین جرمی رخ می‌داد، در بهترین حالت محاکمه صحرایی و اعدام انجام می‌شد؛ اینجا پس از دو سال محاکمه و طی همه مراحل قضایی به اعدام محکوم شد، با این حال او امروز طلبکار شده است و در دادگاه آقای نوری به عنوان شهود، درباره اجرای این حکم قانونی طلبکاری کرده است. در حالی که اگر این سابقه فردی و خانوادگی او و پیوستن به ارتش دشمن در روزهای حساس جنگ بیان شده بود؛ چنین جسور نمی‌شد و جرأت چنین اقدامی را نداشت.

نویسنده کتاب‌های «دادستان انقلاب» و «مرد پولادین انقلاب» خاطرنشان کرد: حال ما باید بدانیم که اگر از این پس هم سکوت کنیم، جای جلاد و شهید تغییر خواهد کرد. باید ما ضربه اول را در تاریخ‌نگاری بزنیم نه آنکه اجازه دهیم آنها دروغ خود را ثبت کنند. اثر ضربه اول بسیار بیش از پاسخ است.

وی افزود: این دو کتاب مجموعاً چهل روایت از شهید لاجوردی ارائه کرده است. جلد نخست که با اشاره به خاطره مقام معظم رهبری «مرد پولادین انقلاب» نامگذاری شده است، بیست روایت از انقلابیون است و جلد دیگر که با اشاره به خاطره‌ای از شهید لاجوردی که هنگام تنبیه همکار خاطی خود گفته بود من دادستان شده‌ام که داد ملت را بستانم، «دادستان انقلاب» نام گرفت و او را در آینه خاطرات حافظان امنیت در دهه شصت روایت کرده است.

این پژوهشگر اظهار داشت: این دو کتاب که در گونه تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد و با یاری چند تن از دوستان به ویژه آقای روزی‌طلب به نتیجه رسیده است؛ تنها مصاحبه‌های یاد شده نیست، بلکه با پی‌نوشت‌هایی پژوهشی سعی بر انعکاس دقیق‌تر تصویر دو دوره مذکور شده است.

اسلامی تبیین الگوی شهید لاجوردی که با ساده زیستی، حکمرانی مومنانه را در عمل ترسیم کرده بود؛ ضرورت «جهاد تبیین» دانست و گفت: امیدواریم کتاب‌های دیگری نیز در این چارچوب تولید و آماده انتشار سازیم.

وی در پایان گفت: می‌دانم دیکته‌ای که نوشته‌ام حتماً غلط دارد و به هر حال تلاش کردیم از بزرگواران صاحب نظر در حد توان بهره ببریم و مشورت بگیریم. این اشکالات را به دیده عیب پوش خودتان ببخشید، اشتباه‌ها را تذکر دهید و ما را در ادامه این مسیر یاری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها