شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
محصولات وارداتی ایران خودرو

خودروسازان موظفند در دور جدید واردات خودرو، محصولات اقتصادی و پاک را عرضه کنند. واردات خودروهای برقی و یا هیبریدی نیز امتیاز مثبتی برای شرکت‌ها محسوب شده و تعرفه اندکی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خودروسازان موظفند در دور جدید واردات خودرو، محصولات اقتصادی و پاک را عرضه کنند. واردات خودروهای برقی و یا هیبریدی نیز امتیاز مثبتی برای شرکت‌ها محسوب شده و تعرفه اندکی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

خودروسازان موظفند در دور جدید واردات خودرو، محصولات اقتصادی و پاک را عرضه کنند. واردات خودروهای برقی و یا هیبریدی نیز امتیاز مثبتی برای شرکت‌ها محسوب شده و تعرفه اندکی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

تولیدکنندگان داخلی همچنین موظفند تا در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی نیز تلاش کنند. در این باره، شرکت ایران خودرو، سه خودرو چینی تماماً برقی را برای ورود به ناوگان تاکسیرانی برگزیده است. علاوه‌براین سه خودرو، سایر محصولات وارداتی ایران خودرو نیز آلایندگی کمی دارند. برای مثال، این شرکت سدان دانگ فنگ را با دو نسخه برقی و هیبریدی به ایران آورده که مصرف سوخت نسخه هیبریدی بسیار ناچیز است.

تمامی محصولات وارداتی، در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (ویژه وارداتی‌ها) عرضه می‌شوند. بنابراین متقاضیان ثبت نام ایران خودرو نیز، باید از طریق همین سامانه اقدام کنند. در ادامه با خودروهای وارداتی ایران خودرو آشنا می‌شویم.

دانگ فنگ شاین مکس

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، سدان دانگ فنگ در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به کشور راه یافته است. شاین مکس بنزینی، با قیمت نهایی ۱.۵۵ میلیارد تومان در سامانه عرضه شده است. نسخه بنزینی شاین مکس، از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره‌مند شده است، که ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر متصل شده و مصرف سوخت آن ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. ویژگی‌ها و امکانات آن عبارتند از اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، نمایشگر ۱۰.۲ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقاط کور، رادار تصادف جلو، شارژر وایرلس، گرمکن صندلی، سرکن صندلی راننده با ماساژور و ….

محصولات وارداتی ایران خودرو

در نسخه هیبریدی شاین مکس، مصرف سوخت به ۴.۳ لیتر کاهش یافته است. بنابراین می‌توان از این خودرو نیز برای مصارف ناوگان عمومی استفاده کرد. در این نسخه نیز از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ استفاده شده، اما GDI نیست. این موتور در کنار یک سیستم هیبریدی، به گیربکس CVT متصل شده است. خروجی پیشرانه هیبریدی شاین مکس، به ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد که نسبت به نمونه بنزینی کمی ضعیف‌تر است. این خودرو به زودی در سامانه یکپارچه خودرو های وارداتی عرضه می‌شود.

لونا GRE برقی

نام اصلی سدان برقی لونا، JMEV Yi بوده و خودرویی چینی است. البته باید در نظر داشت که این خودرو چینی با کمک فرانسوی‌ها و با سرمایه‌گذاری مشترک رنو و جیانگ لینگ ساخته شده است. ایران خودرو این سدان برقی را ویژه ناوگان تاکسیرانی وارد خواهد کرد. طراحی آن به روز است و جلوپنجره‌ای کاملاً بسته دارد. یک موتور ۱۱۰ کیلوواتی برای آن در نظر گرفته شده که ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای لونا برقی، یک پک باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که بردی در حدود ۴۰۰ کیلومتر ارائه می‌دهد. حداکثر سرعت آن به ۱۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. ایران خودرو این محصول را ابتدا در نمایشگاه شهر ایران و سپس در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ رونمایی کرد.

ایران خودرو سه سال (۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش) گارانتی برای خودرو لونا برقی در نظر گرفته و باتری‌های آن با گارانتی شش ساله و یا ۵۰۰ هزار کیلومتر ارائه می‌شوند.

محصولات وارداتی ایران خودرو

فاو بستیون نات

بستیون نات، یکی دیگر از خودروهایی است که ایران خودرو برای ناوگان تاکسیرانی ایران در نظر گرفته است. اما این تاکسی، با سایر تاکسی‌ها تفاوتی اصلی دارد. برخلاف لونا برقی، این خودرو در کلاس مینی ون قرار گرفته و یک بدنه به سبک کراس‌اور با سقف بلند دارد. درهای این محصول نیز کشویی بوده و کاملاً برای مسافران راحت است. بستیون نات نیز در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ حضور داشت و برای بازدیدکنندگان رونمایی شد. این مینی ون به یک موتور برقی ۱۶۱ اسب‌بخاری تجهیز شده است، که با باتری لیتیوم فسفات شارژ می‌شود. این باتری تنها در ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ خواهد شد. این باتری با هر بار شارژ کامل، تا ۴۲۵ کیلومتر را طی می‌کند. تجهیزات این خودرو شامل مواردی مانند صندلی شش حالته با تهویه و حالت استراحت برای راننده، سامانه کمک حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، در کشویی برقی، اتوهلد و … است.

ایران خودرو قرار است بستیون نات را به ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی ارائه دهد، تا جایگزینی پاک برای ون‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده باشد.

دانگ فنگ E

۷۰ این سدان، سومین خودروی برقی‌ای است که ایران خودرو برای ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته است. این سدان از شرکت دانگ فنگ بوده و یک موتور برقی ۱۴۸ اسب‌بخاری دارد. باتری آن ظرفیتی در حدود ۴۷.۵ کیلووات ساعت دارد. این خودرو نیز در کنار سایر محصولات وارداتی ایران خودرو، در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد. تاکسی برقی دانگ فنگ E70 دارای امکاناتی نظیر سامانه هشدار صوتی خودرو، کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، آینه جانبی برقی به همراه گرم‌کن، پشت آمپر تمام ال سی دی، تنظیم شش حرکته صندلی راننده، صندلی‌های چرمی و … است.

منبع: اخبار واردات خودرو باما

برچسب‌ها

برگزیده

تازه‌ها