جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
چاپ دوم کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی»

چاپ دوم کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» تالیف رضا جهان‌فر در انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به زودی منتشر می‌شود.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چاپ دوم کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» تالیف رضا جهان‌فر در ۳۸۵ صفحه را به زودی راهی بازار نشر می‌کند.

«پرونده ای برای هواپیما ربایی؛ پژوهشی تاریخی در خصوص هواپیماربایی در ایران با رویکرد جامعه شناسی جنگ»، برای نخستین بار عملکرد تیپ ۶۵ نیروی زمینی ارتش، پدافند هوایی و نیروی هوایی در مقابله با هواپیماربایی در ایران مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است. کتاب در ۵ فصل با سرفصل‌های؛ «هواپیماربایی؛ از جنگ تا تروریسم»، «مسائل حقوقی هواپیماربایی»، «هواپیماربایان در آسمان ایران»، «سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار در مقابله با هواپیماربایی در ایران»، «به روایت…» تالیف شده است.

در فصل‌های اول و دوم کتاب به مباحث نظری حوزه جنگ، ترور، هواپیماربایی و جامعه شناسی جنگ پرداخته شد.

در فصل سوم کتاب تحت عنوان هواپیماربایان در آسمان ایران، هواپیماربایی در ایران در چهار بخش هواپیماربایی پیش از انقلاب اسلامی، انقلاب و هواپیماربایان، خنجر از پشت؛ هواپیماربایی در سال‌های دفاع مقدس و در نهایت پایان جنگ؛ آغاز مجدد هواپیماربایی مورد بررسی قرار گرفت.

در فصل چهارم سازمان‌های اثرگذار در فرایند مقابله با هواپیماربایی نظیر ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و… مورد اشاره قرار گرفت.

در فصل پنجم تحت عنوان به روایت…، دست نوشته ها، تحلیل‌ها و نظرات متخصصان و اساتیدی همچون دکتر فرزاد اسماعیلی، دکتر محمد صادق کوشکی، مرحوم دکتر سید یعقوب موسوی، دکتر محسن مرادیان، دکتر مرتضی شیرودی و… منتشر شده است.

مولف در این کتاب آورده است: «تاریخ کشورمان به ویژه جنگ تحمیلی، ظرفیت مناسبی برای پژوهش در این حوزه برای پژوهشگران مهیا کرده است؛ کتاب پیش رو پژوهشی تاریخی در خصوص هواپیماربایی در ایران با رویکرد جامعه‌شناسی جنگ است». در بخش دیگری از این کتاب نیز نوشته شده است که جنگ دارای ابعاد مختلفی است و یکی از ابعاد جنگ، اجتماعی بودن آن به شمار می‌رود. در واقع جنگ پدیده‌ای اجتماعی است. شناخت ابعاد مختلف جنگ، از جمله بُعد اجتماعی، به شناخت صحیح‌تر آن کمک خواهد کرد. اهمیت این نوع شناخت از آنجا ناشی می‌شود که کنش‌ها و واکنش‌های مردم در جنگ‌ها، بر نتیجه جنگ تاثیرگذار است. در این میان، پیامدهای اجتماعی جنگ‌ها، از جمله مسائل اصلی مورد پردازش در جامعه‌شناسی جنگ به شمار می‌رود. هر عملیات نظامی که در محدوده جغرافیایی داری منابع انسانی انجام شود، دارای تأثیراتی بر جمعیت انسانی است. اجزای جنگ و هر کنش خصمانه مرتبط با جنگ و نیروهای نظامی نیز به عنوان موضوع مورد مطالعه در جامعه‌شناسی جنگ مطرح است… در این کتاب برای نخستین بار به تمام موارد هواپیماربایی در ایران و به نقش و عملکرد همه سازمان‌های درگیر در فرایند مقابله با هواپیماربایی نظیر ارتش، سپاه، فراجا و… و به ویژه نقش نیروهای زمینی، پدافند هوایی و هوایی در مقابله با هواپیماربایی اشاره شده است. بهره گیری از اسناد و مدارک و تاریخ شفاهی در نگارش کتاب، مباحث میان رشته‌ای تاریخ، حقوق و جامعه شناسی جنگ در تحلیل وقایع هواگردربایی رخ داده در ایران، از جمله ویژگی‌های این کتاب است…

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط