شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
از «پای درختان زیتون» تا بررسی «کمکم کن»

رویدادهای فرهنگ مقاومت چونان هفته پیش بخش زیادی از اخبار فرهنگ را به خود اختصاص دادند و از رونمایی، بررسی و نقد و خبر چاپ کتاب‌های در دست انتشار را شامل شدند که بخشی از مهم‌ترین اخبار را در گزارش گزیده اخبار در هفته‌ای که گذشت، جای دادیم.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی رویدادهای فرهنگی را تشکیل داد. اخباری که بخشی از آن به حوزه فرهنگ مقاومت مربوط بود؛ از رونمایی، بررسی و نقد، انتصاب افراد جدید در پستهای فرهنگ مقاومت و نقد یک کتاب پیش از چاپ در موزه دفاع مقدس که حرکت جالبی بود و در آن چند نفر از پژوهشگران و نویسندگان حوزه جنگ به بررسی و نقد کتابی همت گماشتند که بیش از چاپ در اختیار آنها گذاشته شد تا نقاط خوب و بد آن را بگویند تا قبل از انتشار اشکالات آن برطرف شود. در این بسته خبری که در گزارش زیر می‌خوانید به اهم اخبار فرهنگ مقاومت اشاره شده است.

«پای درختان زیتون»؛ روایت زندگی شهید مدافع حرم

چهاردهمین کتاب از مجموعه مدافعان حرم انتشارات ۲۷ بعثت با عنوان «پای درختان زیتون» روایت زندگی جانباز شهید مدافع حرم ابراهیم خلیلی به قلم مریم عرفانیان راهی بازار نشر شد. ابراهیم خلیلی از جانبازان دوران دفاع‌مقدس و بسیجیان لشکر عملیاتی ۲۷ محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ که طی عملیاتی مستشاری برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) عازم سوریه شده بود در شرق حلب به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به فیض شهادت نائل شد.

در نبود رهبر، بهارهای عربی شاخه شاخه شد

الهه آخرتی، مولف کتاب «حاج فلسطین» معتقد است: وقتی من به این مسئله فکر می‌کردم که چرا این انقلاب‌ها به اهداف خودشان نرسید به این نکته رسیدم که همه این بهارهای عربی یک نقطه مشترک داشت؛ نبود رهبری که اهداف آن را یکسان و دنبال کند. در نبود رهبر، بهارهای عربی شاخه شاخه شد و هر کس به سمتی رفت و قبیله‌گری و طایفه‌گری پررنگ و جنبش به انحراف کشیده شد. لذا برای رفع این نقص، به فکرم رسید که باید فردی باشد در نقش رهبر که بهارهای عربی را با هم هماهنگ کند. برای همین ابتدا بر این نگاه بودم که از میان شخصیت‌های خودمان فردی را انتخاب و به آن بپردازیم. اما باز فکر کردم هر چه قدر آن شخصیت بزرگ و قابل پیروی باشد، در آخر اعراب می‌گویند یک ایرانی است و سعی دارد ایران را بزرگ جلوه دهد. با این پیش زمینه به نظرم آمد بهتر است که شخصیت عرب باشد و یک شخصیت عرب یک الگو به آنها معرفی کند و حاج عماد هم شخصیتی بود که پس از جنگ سی و سه روزه در همه کشورهای عربی شناخته شد و همه فارغ از شیعه و سنی دوستش داشتند. چون جنگ سی و سه روزه نخستین شکست اسرائیل از اعراب بود.

آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است

خلبان محمدامین در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب «بلندای آسمان وطن» گفت: تصمیم گرفتم خاطراتم را بنویسم چراکه این مسائلی که بر من گذشته، می‌تواند برای آیندگان اثرگذاری داشته باشد. آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است و من الان روی پله آخر این ماموریت ایستادم. من برای این ماموریت هم آموزش دیدم و کلاس‌های آموزشی را سپری کردم. من برای هر خاطره بیان شده در این کتاب، مستندات بسیار قوی دارم و از سال ۹۲ تا ۹۴ فقط دنبال جمع‌آوری مستندات بودم و حالا بیش از ۷۵۰ نامه و هزاران قطعه عکس دارم. من فکر می‌کردم این نوشتن‌ها خیلی کار آسانی است اما سخت بود. نقاط خیلی خوب و قوی داشت، گاهی نقاط ناراحت‌کننده و متاثرکننده داشت.

حدود ۱۶ هزار عنوان کتاب در موضوع خاطرات داریم

سردار عباس بایرامی در این مراسم بیان کرد: ما در کشور بین ۳۰ الی ۳۵ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس داریم. اگر بین ۵ الی ۶ هزار اثر تجدید چاپ شده باشند، چیزی حدود ۲۸ الی ۲۹ هزار کتاب دفاع مقدسی از سال ۱۳۵۹ که جنگ شروع شد، داریم. برآورد این است چیزی حدود ۱۶ هزار عنوان کتاب در موضوع خاطرات داریم و بسیاری از این کتاب‌ها قابلیت صوتی شدن را دارند. طبق آماری که گرفتم حدود ۳ هزار کتاب صوتی تا سال ۱۴۰۱ در کشور داریم.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: جامعه ما به شادی و نشاط نیاز دارد. ما در دفاع مقدس سوژه‌های طنز بسیاری داریم و می‌توانیم کتاب‌های بسیاری تولید کنیم. در جامعه طوری جا افتاده است وقتی می‌گوییم کتاب دفاع مقدس را بخوانید همه یاد گریه و غم می‌افتند، اما این طور نیست در جبهه نشاط و شادی بود و اگر این طور نبود چطور می‌توانستیم با دست خالی و با روحیه بالا بجنگیم.

ویژگی یک پاسدار واقعی چیست؟

شهید ردانی‌پور در سخنرانی که در قرارگاه فتح طی عملیات رمضان در روز سوم شهریور سال ۱۳۶۱ داشته است بر مبارزه با رژیم صهیونیستی تأکید داشته و مسئولیت اصلی را بر دوش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذاشته است. شهید ردانی‌پور در ادامه سخنرانی خود به ویژگی یک پاسدار واقعی می‌پردازد. در این صوت می‌شنویم: «امروز اگر ما سراغ اسرائیل نرویم و کشورهای اسلامی را از چنگال این طاغوت‌ها نجات ندهیم، اسرائیل می‌آید و کشور ما را می‌گیرد، اگر ما در مرزهای اسرائیل نرویم و با اسرائیل نجنگیم در آینده نزدیک اسرائیل با ما هم‌مرز خواهد شد و داخل خاک خودمان با ما خواهد جنگید. این چیزی است که همه می‌دانند و امام هم فرمودند و در این رابطه سپاه بیش از همه مسئول است. پاسداری که در سپاه می‌آید باید از همه‌چیزش بگذرد و از زمانی که در سپاه آمد باید بجنگد تا وقتی‌که جان از بدنش بیرون برود. اگر کسی در سپاه آمد و بعد از مدتی فکر خانه و زندگی و زن به سرش زد و از هدف خود باز ماند، این پاسدار نیست.»

خاکی آسمانی؛ کتاب جامعی درباره سیدآزادگان

نصرت‌الله محمودزاده، پژوهشگر و مولف گفت: پژوهشی سنگین درباره سید علی‌اکبر ابوترابی، آزاده و سیاستمدار با عنوان «خاکی آسمانی» در ۶۰۰ صفحه در آینده نزدیک از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر خواهد شد.

او افزود: «خاکی آسمانی» کتاب جامعی است از این لحاظ که در این پژوهش درباره اسارت، آزادی، آزادگان، چه بر اسرا گذشت و چگونه ابوترابی رهبر آزادگان شد؟ تحقیق و بررسی کردیم که در نتیجه دنیای بسیار متفاوتی را کشف کردیم که در کتاب به آن پرداختیم.

چهل کتاب قبل از صوتی شدن بازنویسی شده

سردار علی‌محمد نائینی، همکاری بسیار خوب مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به همکاری با شبکه رادیویی ایران صدا اظهار کرد: از آغاز همکاری بسیار خوب در یک دوره چهارساله، تعداد ۹۵ اثر تا بهمن‌ماه ۱۴۰۲، از طریق وبگاه و نیز نرم‌افزار کاربردی ایران صدا پخش و در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفته است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: در دو سال اخیر چهل کتاب قبل از صوتی شدن بازنویسی شده است. این آثار در چهار گروه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، شرح عملیات‌ها، بیان خاطره‌ها و معرفی فرماندهان شهید دسته‌بندی می‌شوند.

تنوع دادن به قالب‌ها؛ برون‌رفت از کلیشه‌نویسی

زینب ترابی، مدیر انتشارات شهدای نینوا در گرگان معتقد است: یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از این کلیشه‌نویسی‌ها، تنوع دادن به قالب‌ها است. بدین معنا که مؤلف باید این هنر و ذوق و استعداد و تمرین و توانمندی را داشته باشد که در پی روش‌هایی به‌جز زندگی‌نامه‌نویسی یا خاطره‌نویسی برود و واقعیت‌ها را بدون انحراف از اصل موضوع، بیشتر به زبان داستان بیان کند

«گرای باقر»؛ از زاویه دوربین دیده‌بان لشکر

کتاب درباره محمد نیک‌سخن است که باقر هم صدایش می‌کردند و عنوان کتاب نیز به همین نام دوم او اشاره دارد: «گرای باقر». دیده‌بان لشکر شانزدهم امام علی بن ابیطالب (ع) بود و از همان سال‌های نوجوانی، به عشق دفاع از انقلاب راهی جبهه شد. نیک‌سخن، خاطراتش را از همان زاویه‌ای که به چشم دید به یاد می‌آورد و بازخوانی می‌کند، یعنی از زاویه دوربین دیده‌بان لشکر. گاهی پشت خاکریز و سنگر است و گاهی روی برج و برجک دیده‌بانی. تقریباً همیشه، صحنه نبرد و آرایش نیروها و استعداد قوای دو طرف را به چشم می‌دید...

میاندار؛ کتابی خوشخوان و جذاب

کتاب «میاندار» شامل خاطرات شفاهی شهید حسن عبدالله‌زاده، فرمانده تیپ یگان مخصوص نیروی قدس و فرمانده عملیات قرارگاه شرق سوریه است. خاطرات جذابِ راوی شهید و همچنین قلم روانِ نویسنده، کتاب میاندار را به کتابی خوشخوان و جذاب تبدیل کرده است. میاندار از خاطرات کودکی شهید حسن عبدالله زاده شروع می‌شود و به شهادت او در سوریه می‌رسد. خواننده‌ی میاندار می‌تواند شخصیت شهید را به خوبی بشناسد، با زندگی‌اش همراه شود و با او همذات‌پنداری کند و همچنین اطلاعاتی از جنگ در سوریه به دست بیاورد.

سوژه در کتاب باید پررنگ‌تر شود

وجیهه افلاکی درباره «کمکم کن» برگرفته از خاطرات واروژ طهماسیان یک رزمنده ارمنی جانباز دفاع مقدس گفت: به خواست خود راوی در کتاب از اسم اصلی ایشان استفاده نشده است. به جای اسم اصلی ایشان از اسم آرتوش عباسیان استفاده شده است. در کتاب مورد اشاره با دو حادثه روبرو هستیم. حادثه‌ای که به این جانباز مربوط می‌شود و حادثه فرعی که زندگی یک خبرنگار جوان است، این خبرنگار در عین حال که درگیر عشق و عاشقی است مشکلی سر راهش قرار می‌گیرد و تصمیم به جدایی از معشوق خود می‌گیرد، در این بین از طرف خبرگزاری که در آن مشغول به کار است مامور می‌شود برود از این جانباز گزارشی تهیه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها