پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
تجلیل از واعظ اندیشمند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمع بین این دو سخت است اما استاد حسین انصاریان مصداق یک خطیب اندیشمند هستند.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد حسین انصاریان با حضور جمع کثیری از حوزه و دانشگاه، مسئولین کشوری، مدیران فرهنگی و هنری و شمار قابل توجهی از علاقمندان به این عالم ربانی، چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد حسین انصاریان با تبریک ایام ماه شعبان و ولادت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (س)، گفت: در تقویم، پنجم ماه شعبان مصادف با ولادت امام سجاد (ع) را به نام روز صحیفه سجادیه نامگذاری و نهضتی را برای تکریم موضوع دعا آغاز کردیم.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: در وزارت فرهنگ در حوزه معارف دینی سعی داریم در کنار قرآن، عترت و نماز به دعا نیز بپردازیم و تلاش کنیم این سرمایه ارزشمند به جوانان شناسانده شود و جامعه با دعا انس گیرد و نورانی شود.

اسماعیلی تصریح کرد: حتماً در این عرصه باید از شخصیت های برجسته ای که منشا خیر و برکت بودند و جامعه را به وسیله لحنشان، علمشان، دانش و سوزشان با این مضامین والا آشنا کردند به عنوان مفاخر ارزشمند جامعه تجلیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم در گام اول از واعظ و اندیشمندی که از دریای دانش بهره می برد قدردانی کنیم. جمع بین این دو سخت است اما استاد حسین انصاریان مصداق یک خطیب اندیشمند هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از گزینه های اصلی ما برای استفاده از جلسات وعظ، منبرهای استاد انصاریان است و خدا را شاکر هستیم به ما توفیق داد در روز دعا از چنین اندیشمندی تجلیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما به این تجلیل نیاز داریم نه ایشان، به این دلیل که باید چنین الگوهایی را به جامعه معرفی کنیم و خدا را شاکر هستیم. ایشان همچنان منشا خیر در جامعه هستند و انشاالله سالیان سال بدرخشند و معارف اهل بیت را بگسترانند.

محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز طی سخنانی در این آیین گفت: در خجسته روزی از ماه مبارک شعبان این افتخار نصیب ما شد که میزبان آیین نکوداشت استاد شیخ حسین انصاریان باشیم. ما وارد صدودومین سال فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شده ایم و در این مدت برای حدود سیصد چهره فرهنگی و هنری و مشاهیر کشور نکوداشت برگزار کرده ایم که یکی از این چهره های نامدار ایران اسلامی، استاد حسین انصاریان است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سخنان استاد انصاریان در دل و جان همه نفوذ می‌کند، خاصه در ماه رمضان، جمعیت زیادی از منابر معارفی ایشان بهره مند

می‌شوند. این جاذبه و ندای ایشان نیست، بلکه ندایی خدایی است و اگر امروز از ایشان قدردانی می‌شود از آن جهت است که تکریم عالم دینی، تکریم پیامبر اکرم (ص) است و آن کس که پیامبر خدا را تکریم کند، خداوند متعال را تکریم کرده است.

در ادامه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به ایراد سخن پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه و مراکز علمی باید آثار اخلاقی استاد انصاریان را مبنای مطالعات خود قرار دهند. کتاب نظام خانواده در اسلام تألیف استاد انصاریان یک کتابی جامع درباره اهمیت خانواده است.

او تأکید کرد: این شخصیت بزرگوار از مسیر تجلی اسماء و صفات به مقامی رسیده که مفسر و مبین کتاب الهی است و از طرف دیگر خطیبی است که کلام او مشتمل بر ترسیم مسیر زندگی افراد در جامعه است. ایشان نه فقط شارح صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است که ارتباط عالمانه و عمیقی با قرآن و روایات و سیره ائمه (ع) دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد استاد دانشگاه تهران، دیگر سخنران این رویداد بود. او اظهار کرد: نقش روایات در تفاسیر ۶۰ سال اخیر در «تفسیر حکیم» استاد انصاریان کم نظیر است. اگرچه تفسیر ایشان ترتیبی است ولی بحث های موضوعی فراوانی نیز در آن دیده می شود.

او درباره ترجمه قرآن استاد انصاریان نیز گفت: ترجمه ایجاز مخل ندارد و حدود ۱۰ مورد از ترجمه های مترجمان قرآن را دیدم که در ترجمه لغزیده‌اند ولی استاد انصاریان توانسته به خوبی و دقیق کتاب الهی را ترجمه کند.

سخنران پایانی این آیین محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری بود. او گفت: بنده استاد انصاریان را روحانی‌معیار و معیار روحانیت در عصر حاضر می‌دانم که توانسته است به موفقیت‌های کم نظیری دست پیدا کند. استاد انصاریان، دائماً در حال تفکر است که نشانه آن را می توان در منابر بی‌شمار و غیرتکراری ایشان دید.

او تصریح کرد: خستگی ناپذیری استاد انصاریان همیشه برای نسل جوان و طلاب و دانشجویان مثال زدنی است، زیرا هنوز هم شهر به شهر و کشور به کشور به دنبال تبلیغ معارف الهی است.

در بخش دیگری از این رویداد فرهنگی و دینی، سیدحمیدرضا برقعی شاعر برجسته کشور به قرائت اشعاری در وصف حضرت ابوالفضل العباس (س) پرداخت.

استاد حسین انصاریان نیز طی سخنان کوتاهی در این جلسه گفت: جهت این مجلس و شرکت شما بزرگان کشور، دانشگاهیان، حوزویان و رجال محترم، فقط این فراز از دعای کمیل است که: «کم من ثنا جمیل لست اهلا له نشرته».

او تأکید کرد: خداوند متعال در قرآن کریم وقتی می‌خواهد گستره حکمت را بیان کند و آن را به تمام حقایقی که بشر را به وصال، غفران و رحمت و به رضوان می‌رساند، گسترش می‌دهد. این علمِ قلیل نیست، علم‌کثیر است. این علم را خداوند در چند آیه برای پیامبر اکرم (ص) بیان کرده و می‌فرماید: «یعلمه الکتاب و الحکمه».

استاد انصاریان در پایان این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: این گونه مراسم‌ها و تقدیرها، به وجود حضرت رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) و روایات ائمه اطهار (س) باز می‌گردد. بنابراین، باید از علما و آیات عظام که در تاریخ تشیع جانفشانی و تلاش کردند که این روایات به دست ما برسد تقدیر کنیم. باید از عالمانِ خطیب، از غیبت صغری تا کنون که امثال ما میراث دار آنها هستیم، قدردانی نماییم.

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد حسین انصاریان رونمایی شد و سپس تمبر یادبود مؤسسه فرهنگی دارالعرفان و مجلد جدید «تفسیر حکیم» و «کتاب خصال» از آثار جدید استاد حسین انصاریان؛ لوح سپاس و تقدیر و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به این استاد برجسته و عالم واعظ اهدا گردید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • MOHMD IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها