شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
از چاپ چهلم یک کتاب تا افتتاح سرای فرهنگ صریر

در هفته‌ای که گذشت مصادف با ایام دهه فجر بود و همین ساگرد باعث شد که رویدادهای فرهنگی فراوانی در زمینه فرهنگ مقاومت رقم بخورد که در گزارش ایبنا به بخشی از مهم‌ترین رویدادهای کتابی این حوزه اشاره شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در هفته‌ای که گذشت و مصادف با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود، اخبار فراوان و متنوعی در حوزه فرهنگ روی داد که برخی از آن اخبار به حوزه فرهنگ مقاومت اختصاص داشت از جمله افتتاح سرای فرهنگ و کتاب صریر، رونمایی چندین کتاب، بررسی و نقد آثاری در زمینه دفاع مقدس، فرهنگ مقاومت و تجدید چاپ کتاب‌ها از جمله چاپ چهلم «نامزد گلوله‌ها» و در کنار آن جشنواره فیلم فجر که بخشی از آن به فیلم‌های دفاع مقدس اختصاص داشت که بخشی از این فیلم‌ها با تکیه بر خاطرات و کتاب‌های به نگارش درآمده در این حوزه ساخته شدند. همچنین به مناسبت همین ایام بازدید از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مدت ۱۰ روز رایگان اعلام شد. در گزارش زیر به خلاصه‌ای از مهم‌ترین خبرهای حوزه فرهنگ مقاومت پرداخته شده که در زیر می‌خوانید.

بازدید رایگان از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

علیرضا عسگری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه با بیان این مطلب که همه ساله به مناسبت ایام الله دهه فجر، بازدید از این مجموعه رایگان بوده است، گفت: امسال نیز با موافقت مدیرعامل موزه در جهت تکریم و گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بازدید از موزه از تاریخ ۱۲ الی ۲۲ بهمن ماه برای عموم مردم عزیز به صورت رایگان خواهد بود.

عزیز زیبای من؛ روایتی از آخرین روزهای حیات فرمانده

بنیاد مکتب حاج قاسم، کتاب «عزیز زیبای من» اثر زینب مولایی به تازگی توسط انتشارات مکتب حاج قاسم به چاپ هشتم رسیده است. نویسنده در این کتاب با استفاده از خاطرات خانواده، چند تن از فرماندهان و همرزمان شهید سلیمانی، روایتی مستند از آخرین روزهای حیات فرمانده شهید سپاه قدس را به رشته تحریر درآورده است.

خلا پژوهش جدی در دفاع مقدس

محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان گفت: آنچه امروز در فضای پژوهش و نوشتن درباره دفاع مقدس وجود دارد، خلاء نویسندگانی مانند نصرت‌الله محمودزاده است. چون درباره تحقیق و نوشتن از جنگ حتماً باید مبتنی بر پژوهشی فنی و حرفه‌ای باشد و مولف اثر را به گونه‌ای به نگارش دربیاورد که روایت آن بتواند خلائی که این سال‌ها در رابطه با فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد، برطرف شود.

جنگ بدون صلح جزئیاتی از عملیات بایکوت شده

نصرت‌الله محمودزاده، پژوهشگر و مؤلف کتاب «جنگ بدون صلح» گفت: این کتاب به پیشنهاد سید عباس موسوی تألیف شد و به عملیاتی می‌پردازد که در جنوب لبنان روی داد و درباره آن در ادبیات فارسی و عربی کتابی نوشته نشده است. زمانی که کتاب پس از تحقیق و نگارش درآمد، آن را به لبنان بردم تا تحویل دهم، اما چون آن موقع فرمانده عملیات زنده بود و نمی‌خواستند لو برود، تصمیم گرفتم فعلاً از چاپ آن صرف‌نظر کنم.

ترجمه «همسایه‌های خانم جان» در انتشارات لنترن

کتاب «همسایه‌های خانم جان» نوشته زینب عرفانیان شامل روایت پرستار احسان جاویدی از یک تجربه انسانی در خاک سوریه است که سال ۱۳۹۹ در ۲۶۸ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شد. ترجمه انگلیسی این‌کتاب به تازگی توسط انتشارات لنترن منتشر شده است.

«برادران ماه» روایتی از جانفشانی سرداران جنگ

کتاب «برادران ماه» دارای دو بخش درهم‌تنیده است. یک بخش با قهرمانان واقعی و بخش دیگر با قهرمانان تخیلی. در بخش واقعی و مستند اجزای پراکنده خاطرات و گزارش‌های عملیات‌ها گرد هم آمده و هرکدام در جای خود قرار گرفته و کلیت تک‌تک عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس را مجسم کرده است. در این اثر با جان فشانی‌های سرداران شهید شاه مرادی، نوروزی، فاضل، ارجمند، اعتدال پور، اسکندری، آقابزرگی، رجب‌پور، کاووسی، برات‌پور، امیریان، عباس خلجی و… آشنا خواهید شد. با پدر و پسرهایی که باهم در جبهه حضور یافتند و شهید شدند، با تک‌فرزندهای شهید و نوجوانان شهیدی چون براتعلی راستی و با اسیران شهیدی چون مجید پناهنده و معتمدی و چگونگی شهادتشان آشنا خواهید شد. با رشادت یادگاران دفاع مقدس و از لحظه‌های نفس‌گیر جنگ در عملیات‌های محرم، والفجر مقدماتی، خیبر، بدر، والفجر ۴، والفجر ۸ و سرانجام کربلای ۵ آگاه خواهید شد.

ورود ادبیات پایداری به رمان عامه‌پسند

احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی در رونمایی دو کتاب «عروس آمرلی» و «دمشق شهر عشق» گفت: من دو کتاب را خواندم و بر این اساسی عرایضی خواهم داشت. هر چند چون جلسه رونمایی است، قدری رویکرد ما با جلسه بررسی و نقد متفاوت است… دو رمان در زمره ادبیات پایداری به شمار می‌آید که از نگاه من ویژگی خاصی دارد کما این‌که از نظر برخی می‌تواند نقطه قوت نباشد. وقتی صحبت از ادبیات پایداری به میان می‌آید قدری نگاه جدی می‌شود. اما دو رمانی که امروز رونمایی خواهد شد جزو ادبیات عامه‌پسند می‌تواند به شمار بیاید. اتفاقاً من قرار گرفتن دو رمان را در این دسته‌بندی نقطه قوت می‌دانم. چون لازم است که ادبیات دفاع مقدس، مقاومت و پایداری در ادبیات عامه هم آثاری داشته باشد.

«نامزد گلوله‌ها» هم دیدنی هم خواندنی

حجت‌الاسلام علی شیرازی، جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح در جشن چاپ چهلم کتاب «نامزد گلوله‌ها» گفت: کتاب «نامزد گلوله‌ها» به شکلی تدوین و طراحی شد که هم دیدنی شد هم خواندنی. به عبارت کتاب هم سیما دارد هم مکتوب. من کتاب‌های زیادی را درباره شهید سلیمانی مطالعه کردم به ویژه که بعد از شهادتش تالیف و انتشار کتاب‌ها زیاد شد، اما من کتابی را به زیبایی و جاذبه نامزد گلوله‌ها ندیدم.

گشایش سرای فرهنگ و کتاب صریر

امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در افتتاح «سرای فرهنگ و کتاب صریر» گفت: ایجاد سرای فرهنگ و کتاب صریر یک شروع خوب برای ورود به عرصه توزیع کتاب در جهت نشر ارزش‌های دفاع مقدس و به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های ادبی با ناشران و نویسندگان مختلف است؛ این اقدام چون در راستای مأموریت‌های ترویجی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، اقدام ارزشمندی است.

تشکیل حلقه اولیه سپاه از میان پیشکسوتان ارتش

در نشست علمی تخصصی «یاوران خاموش: ارتش و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با شرح خاطرات امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از پیشکسوتانِ ارتش در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی برگزار شد که او در این نشست گفت: در حلقه اول نیروهای حفاظتی رضا پهلوی افرادی چون شهید حسن سعدی، شهید سید علی اکبر مصطفوی، شهید کلاهدوز، شهید آبشناسان حضور داشتند که بعدها با خدماتی که به انقلاب اسلامی کردند؛ هسته اولیه سپاه را در سال ۱۳۵۸ تشکیل دادند و نسل اول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می آمدند.

جواد فکوری به همسرش: جنگ شماره تلفن ندارد!

صحبت از نیروی هوایی و شهدای آنکه می‌شود، مخاطبان کتاب‌های مقاومت یاد مجموعه کتاب‌های آسمان از نشر روایت فتح می‌افتند. این مجموعه شش جلدی، که متن مکتوب مصاحبه با همسران شش نفر از شهدای شاخص نیروی هوایی است روایتی از زندگی این شهدا - ستاری، بابایی، دوران، یاسینی، فکوری و سهیلیان – به ما عرضه می‌کند. این کتاب‌های کوچک و کم حجم، بسیار خواندنی‌اند و احساسات و عواطف مخاطب را درگیر می‌کنند. «جواد فکوری به همسرش گفته بود: جنگ شماره تلفن ندارد. کسی که می‌رفت جنگ، جایی می‌رفت که خدا می‌دانست کِی برمی‌گردد یا اصلاً برمی‌گردد یا نه.

رونمایی صنوبر در دبیرستان فرهنگ

کتاب «صنوبر» به قلم هادی حکیمیان که روایتگر زندگی شهید اسماعیل حیدری برای مخاطب نوجوان است، همراه با جشن دهه فجر انقلاب اسلامی در دبیرستان فرهنگ رونمایی شد. «صنوبر» روایت داستانی زندگی شهید اسماعیل حیدری است. روایت کتاب از تولد اسماعیل و برادر دوقلویش شروع می‌شود و به سال‌های کودکی و نوجوانی او می‌رسد؛ به هنگامی که زندگی اسماعیل با جنگ گره می‌خورد، اسماعیل ۱۴، ۱۵ ساله است که سرودی در محضر امام خمینی در تهران اجرا می‌کند؛ بعد از بازگشت از تهران اسماعیل از پدرش می‌خواهد که اجازه بدهد به جبهه برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها