چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی معارفه شد

آیین تودیع محمدعلی مرادیان و معارفه سعید مجیدی، مدیرکل جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تودیع محمدعلی مرادیان و معارفه سعید مجیدی، مدیرکل جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه(۱۸ بهمن‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

حامی نیرو انسانی هستم اما از تخلف نمی‌گذرم

احمدوند در این مراسم بیان کرد: خوشحالیم مرادیان از دفتر معاونت امور فرهنگی جدا نمی‌شود خواست ما ادامه فعالیت او در دفتر مطالعات فرهنگی بود اما به خاطر نیاز اداره کتاب تصمیم بر این شد تا او به بخش دیگری از ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برود و کار خود را در اداره کتاب دنبال کند. به هر حال قبول این مسئولیت کار سختی است و از این جهت ار او تشکر می‌کنیم.

احمدوند ادامه داد: خوشحالم با کسانی کار می‌کنم که سرشان برای خطر کردن و ارتقا پیدا کردن درد می‌کند. همیشه از نیروی انسانی خود دفاع می‌کنم و از خطاهایش می‌گذرم اما از تخلف نه. با این نگاه پیش می‌روم که خطا طبیعی است و فقط باید نسبت به آن تذکر داد.

احمدوند با بیان اینکه سنگ‌بناهای خوبی بنا شده و اقدامات خوب دیگری باید انجام شود، افزود: در حوزه مطالعات، پژوهش و تدوین گزارش همچنین عملکردها و بهره‌وری‌ها که برخی تکالیف سازمانی و برخی ماموریت سازمانی است به نحوه مطلوب استفاده و دفتر مطالعات باید تقویت شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: متاسفانه امکان جذب نشدن نیروی انسانی با توجه به بازنشستگی دوستان از مشکلات ماست. ان‌شاالله این دفتر با مشارکت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی کمک کند، نقش آنالیزور و برنانه‌ریز را برای معاونت امور فرهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این جابه‌جایی‌ها بیشتر از اینکه منفعت مادی داشته باشد زحمت و انرژی مضاعف دارد، گفت: یکی از نعمت‌های خوب و مولفه ایرانی‌ها، علاقه آن‌ها به ارتقا فعالیت‌ها است.

احمدوند با بیان اینکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه‌تنها متولی فرهنگی برای سیاست‌گذاری در دستگاه خود است بلکه مسولیت سیاست گذاری فرهنگی دستگاه‌های دیگر را تیز بر عهده دارد؛ بنابراین وظیفه دفتر مطالعات فرهنگی فرا سازمانی است. ان‌شاالله دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های داخل و خارج از وزارتخانه بتواند فعالیت‌های خود را ارتقا بدهد.

رمضانی در ادامه این مراسم گفت: با ایده درست آقای مرادیان درباره تمرکز بر موضوع برنامه‌ریزی، پژوهش و مطالعات فرهنگی، فعالیت‌های خوبی انجام شد. همه محصولات فرهنگی ازجمله صنعت نشر به ایده‌های خلاقانه نیاز دارد و این موضوع به جد دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه آقای مجیدی ذهن منسجم، منظم و پیگیری دارد، عنوان کرد: امیدواریم دوره مدیریت آقای مجیدی به خوبی و با موفقیت پیش برود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: در دوره اخیر، یکرنگی ویژگی بارز در معاونت امور فرهنگی است و فعالیت‌های مختلف و موفق، نشان‌دهنده این مولفه است.

تشکیل شورای اندیشه‌ورزی با هدف تعامل با نخبگان

مرادیان ضمن تشریح عملکرد حضورش در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی گفت: فعالیت‌های اجرایی و ترویجی را به اداره کل مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی منتقل کردیم و تصمیم براین شد برای تقویت تعامل با نخبگان، شورای اندیشه‌ورزی تشکیل شود. بعد از ورود تاکید داشتم، فعالیت‌های کارشناسی به دفتر مطالعات سپرده شود.

مرادیان در این مراسم با بیان اینکه در اینجا قصد دارم گزارشی را از دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کنم، اظهار کرد: قبل از ورود به دولت چند پیشنهاد داشتم اما دفتر مطالعات ا انتخاب کردم. این دفتر مطالعات شکل گرفته بود و هر آنچه از ساحت اجراست به بخش‌های دیگر منتقل شود و بخش‌های ترویجی را از دفتر مطالعات رها کردیم با کمک دوستان، ساحت‌های اجرایی دفتر مطالعات فرهنگی را واگذار کردیم و تصمیم گرفتیم شورای اندیشه‌ورزی را تشکیل دادیم تا تعامل با نخبگان را پیش ببریم.

وی افزود: تشکیل کارگروه مشارکت‌ها از اقدامات مهم دفتر مطالعات فرهنگی بود. این کارگروه ۲۴ جلسه و۹۳۰ مصوبه فرهنگی داشت. ارزیابی حوزه عملکرد از اقدامات مثبت دفتر مطالعات فرهنگی معاونت فرهنگی ارشاد بود. فعالیت دیگر دفتر مطالعات فرهنگی، با همین دوستان معاونت فرهنگی بدون هزینه و به‌صورت رایگان بر پایه یک فعالیت پژوهشی این بهره‌وری در دفتر مطالعات فرهنگی ارتقا پیدا کرد.

مرادیان با اشاره به واگذاری کار کارشناسی همه بخش‌ها در دفتر مطالعات فرهنگی عنوان کرد؛ در ابتدای ورودم در آبان‌ماه ۹۸ درخواست کردم با هدف جمع‌آوری دیدگاه نخبگان و صاحب‌نظران، همه فعالیت‌های کارشناسی به دفتر مطالعات فرهنگی منتقل شود. در حد فاصل آبان ۹۸ تا آبان‌ماه ۱۴۰۰، ۹۷۳ نامه کارشناسی به دفتر مطالعات معاونت فرهنگی ارجاع و از سال ۱۴۰۰ تا هفته گدشته ۳ هزار و ۹۷۰ نامه کارشناسی پاسخ داده شد.

وی افزود: واحد آمار و برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی به همت دوستان دفتر مطالعات ایجاد شد. با توجه به حجم کار مدیران و کارشناسان و با وجود دشواری، انجام شد.

مرادیان با اشاره به چاپ چند گزارش عملکرد در دفتر مطالعات فرهنگی گفت: تلاش شد انچه قرار است از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شود، ازسوی دفتر مطالعات فرهنگی انجام شود. هر چند خانه کتاب و ادبیات ایران، گزارش‌های محتوایی خوبی را ارائه می‌کرد اما سخنم ناظر به ارائه گزارش از سوی دفتر مطالعات برای مدیران وزارتخانه است.

وی با اشاره به برپایی جلسات نخبگانی و تالیف ۱۲ فعالیت پژوهشی، مشارکتی و فرهنگی در دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دوره ضیافت‌های همفکری با نخبگان با نیّت اتصال معاونت امور فرهنگی به بدنه نخبگان ازسوی دفتر مطالعات فرهنگی انجام شد.

مرادیان با اشاره به تشکیل میز علم و دعوت از نخبگان برای ارئه طرح‌های پژوهشی خود گفت: در قالب این طرح سه جلسه برگزار شد. ساختمان دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازسازی شد. ارزشیابی هنرمندان، انتخاب و تعیین‌تکلیف ۴۷ هنرمند حوزه شعر و داستان از فعالیت‌های دیگر دفتر مطالعات فرهنگی بود.

مرادیان با تاکید بر اینکه آقای مجیدی حتماً بارهای زیادی از دوش معاونت فرهنگی و دفتر مطالعات کم می‌کنند، گفت: او حتماً در این پُست موفق خواهد بود.

جریان مطالعات درباره صنعت نشر تقویت می‌شود

در ادامه این آیین مجیدی با بیان اینکه همه زحماتی که در دفتر مطالعات کشیده شده ارزشمند و مهم است، گفت: نخستین اولویت کاری من ادامه فعالیت‌های آقای مرادیان است و امیدواریم با این نگاه موجب شکوفایی بیشتر این دفتر شود. مطالعات و برنامه‌ریزی‌های حوزه نشر و تشکل‌های اندیشه‌ورز در حوزه مطالعات فرهنگی با جدیت دنبال می‌شود. امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های تاثیرگذاری را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها