پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳
کتاب «مد و لباس از منظر جامعه‌شناسی» منتشر شد

چاپ نخست کتاب «جامعه‌شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن)» تألیف یونیا کاوامورا با ترجمۀ صدیقه نایفی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «جامعه‌شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن) یا مدشناسی»، مد را ذیل جامعه‌شناسی فرهنگ تلقی می‌کند و ضمن ارائۀ چکیده‌ای از آراء جامعه‌شناسان کلاسیک، معاصر و نظریه‌های مرتبط با مد، به تشریح چگونگی عملکرد نظام مد در سطوح مختلف می‌پردازد. نویسندۀ کتاب با مرور مباحث، مسائل و دیدگاه‌های کلیدی مطالعات جامعه‌شناسی مد، کاوش کامل در این زمینه ارائه می‌کند. او با آغاز از مبانی و پرداختن به ریشه‌شناسی، خاستگاه، موافقان و مخالفان مد، به تبیین تفاوت میان مد به عنوان مفهومی ذهنی و لباس به عنوان ملموس‌ترین شکل عینیت یافته از این مفهوم می‌پردازد و تصویری نسبتاً جامع از این پدیده به مخاطب ارائه می‌دهد. از این منظر می‌توان این کتاب را راهنمایی برای تحقیقات جامعه‌شناختی و مطالعات مد به شمار آورد که خواندن آن برای علاقه‌مندان و دانشجویان مرتبط با مباحث مد، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

نویسندۀ کتاب، یونیا کاوامورا، استاد جامعه‌شناسی مؤسسه فناوری مد در ایالات متحده و صاحب آثاری متعدد در زمینۀ مطالعات مد و مباحث جامعه‌شناختی و فرهنگی مرتبط با آن است.

کتاب پیشِ رو به حوزه‌ای جدید از دانش یعنی مدشناسی و یا جامعه‌شناسی مد اختصاص دارد. جامعه‌شناسی به ویژه جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر به نسبت بسیاری از علوم دیگر، رشته‌ای جدید در ایران به‌شمار می‌رود که پایه‌های دانش امروزی آن در غرب و آراء نویسندگان و پژوهشگران غربی قرار دارد. در این میان مد نیز که در تقاطع هنر، فرهنگ، اقتصاد و سیاست قرار دارد پدیده‌ای نوظهور در جامعۀ ایران به‌شمار می‌رود که شکل امروزی آن با ظهور نشانه‌هایی از مدرنیسم و پویایی اجتماعی در ارتباط است. گرچه این پدیده تا پیش از قرن بیستم به دلایل گوناگون از جایگاه و وجاهت لازم برای بررسی‌های علمی نزد پژوهشگران برخوردار نبود، اما از قرن بیستم به این سو و به‌ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و بررسی‌هایی تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، روان‌شناسانه، جامعه‌شناسانه و… روی آن صورت پذیرفته‌است. می‌توان گفت مطالعات جامعه‌شناختی مرتبط با مقولۀ مد حتی از سایر بررسی‌های جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر نیز متأخرتر هستند. اغلب کتاب‌های تخصصی منتشرشده در ایران دربارۀ مقولۀ مد به همین چند سال اخیر باز می‌گردد و در حال حاضر اثری جامع در زمینۀ جامعه‌شناسی مد و معرفی نظام آن شامل تبیین چگونگی کارکرد مد، نقش طراحان، تولیدکنندگان، مهارکنندگان و مصرف‌کنندگان در اختیار علاقه‌مندان و خوانندگان فارسی زبان نیست. همین مسأله و پر کردن بخشی از خلأ موجود در زمینۀ مطالعات جامعه‌شناختی مد، مهم‌ترین انگیزه و دلیل اصلی مترجم برای ترجمۀ اثر پیشِ رو است.

چاپ نخست این کتاب در ۲۱۴ صفحۀ رقعی، شمارگان ۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۵۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ ۸۸۳۱۰۶۱۰ و فروشگاه اینترنتی با شمارۀ ۶۶۴۱۵۴۰۱ تماس حاصل نمایند. همچنین از طریق پیام‌رسان‌های بله و ایتا انتشارات سروش به شماره ۰۹۹۲۱۶۰۵۱۱۹ و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها