شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
جشنواره داستان کوتاه «نشان ملی مکتب صفوی» در اردبیل برگزار می‌شود

اردبیل- مسئول آفرینش‌‎های ادبی و هنری حوزه هنری استان اردببیل از برگزاری جشنواره ملی داستان کوتاه «نشان ملی مکتب صفویه» خبر داد.

محمود مهدوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل اظهار کرد: از آنجا که دوره صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران است و این دوره پس از سلسله ساسانی توانست برای نخستین بار یک دولت متمرکز ایرانی در سراسر ایران ایجاد کرده و آن را فرمانروایی کند و آیین شیعه را مذهب رسمی ایران قرار دهد، این جشنواره برای نشان دادن مکتب آن دوره برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: از دوره صفوی به عنوان آغاز تاریخ مدرن ایران یاد می‌شود بنابراین شناخت نیازها و خلاءهای فکری و خلق آثار ماندگار در حوزه ادبیات از آن دوران ضروری است.

مهدوی درباره شرایط شرکت در این جشنواره عنوان کرد: داستان‌ها به زبان‌های فارسی و ترکی است و هر فرد می تواند حداکثر ۳ داستان کوتاه در قالب فایل Word به دایرکت (m.mahdavi۹۶۸۵) و یا به شماره ۰۹۱۴۱۵۴۶۷۵۶ در حساب کاربری شبکه‌های مجازی ارسال کند.

مدرس داستان نویسی در استان اردبیل و دبیر این جشنواره افزود: علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ آثار خود را ارسال کنند و هیچ گونه محدویت سنی وجود ندارد و نیز اختتامیه و اعلام نتایج مرداد ماه ۱۴۰۳ همزمان با اعلام استقرار حکومت صفویه در ایران خواهد بود.

مهدوی، منابع معتبر برای جشنواره داستان کوتاه «نشان ملی مکتب صفویه» آثاری و کتبی چون صفوه الصفا عالم آرای امینی، حبیب السیر، فتوحات شاهی، بدایع الوقایع، تاریخ شاه اسماعیل و شاه طهماسب، تحفه سامی، جامع التواریخ، احسن التواریخ، خلاصه التواریخ، عالم آرای عباسی، خلاصة السیر، قصص الخاقانی، خلدبرین، عالم آرای شاه اسماعیل، زبده التواریخ، تذکره الملوک، تاریخ حزین، مجمع التواریخ، زبور آل داود، سفرنامه‌های ژان شاردن و پیتر دلاواله و آنتونی شرلی عنوان کرد.

وی با اشاره به موضوعات جشنواره بیان کرد: اماکن نظیر تبریز، اردبیل، اصفهان، قزوین و شیراز؛ بناها شامل بقیه شیخ صفی‌الدین (خانقاه اردبیل)، شهیدگاه، آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرائیل، مسجد شیخ لطف‌الله، میدان نقش جهان، سی و سه، پل خواجو و چهل ستون؛ شخصیت‌ها شامل بزرگان (شیح زاهد گیلانی، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شیخ امین‌الدین جبرائیل، شیخ صدرالدین موسی. پادشاهان و حکام: اوزون حسن، شاه اسماعیل یکم، شاه طهماسب، شاه عباس اول و…؛ سرداران نبردها شامل قرچغای خان، الله‌وردی خان گرجی و امامقلی‌خان؛ هنرمندان شامل رضا عباسی، علیرضا عباسی، میرعماد، کمال الدین بهزاد و آقا میرک؛ شاعران شامل وحشی بافقی، صائب تبریزی، محتشم کاشانی و میررضی آرتیمانی؛ حکومت و ایلات شامل قیزیل‌باش‌ها، آغ قویونلوها و قره قویونلوها؛ طریقت‌ها شامل صفویه؛ مکاتب هنری شامل مکتب دوم تبریز، مکتب اصفهان و مکتب قزوین؛ هنرها شامل نگارگری، نقاشی، خوشنویسی، معماری، کاشیکاری و فرشبافی؛ نبردها چالدران، نبرد صوفیان، جنگ با عثمانی‌ها، مغولان، ازبک‌ها و افغان‌ها؛ اقتدار ایران و یکپارچگی کشور؛ آغاز پیشرفت‌های جدی در حوزه‌های مختلف؛ رسمی شدن مذهب شیعه از موضوعات این جشنواره است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رویا علیزاده نیار IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    قطع به یقین ثابت خواهد شد که آقای مهدوی بزرگوار تلاش می کند، ارج و قرب شاه اسماعیل را بر آزادی و قداست سرزمین پهناور ایران و هر آن کس که زاده آن است، به یاد تاریخ امروز و ذهن فراموش‌ کار نسل آینده بیاورد. کهن الگوهای اردبیل‌ سوژه هایی نیستند که با گذشت زمان، به فراموشی سپرده شوند. باید پای این مردانگی ها ایستاد. نوشت و نوشت تا دوباره این تاریخ زنده شود. این قدم و ایده ناب واقعا ستودنیست. سپاس از نویسنده بزرگ و مدرس قدرتمند داستان در حوزه هنری استان اردبیل ، استاد سید محمود مهدوی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها