جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از زخم و زیتون تا بالندگی دارالفنون

هفته گذشته اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته شاهد برگزاری رخدادهایی همچون بزرگداشت امیرکبیر، بیان چگونگی داوری سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، درگذشت سید مهدی طالقانی، فرزند آیت‌الله سید محمود طالقانی، معرفی نامزدهای گروه «کلیات» جایزه کتاب سال و رونمایی از کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

تاریخ شفاهی، روایت‌های رسمیِ حکومتی و اداری نیست

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده می‌گوید: تاریخ شفاهی یکی از روش‌هایی است که ما به آن «تاریخ مردمی» می‌گوییم. یعنی این روایت‌ها روایت‌های رسمی حکومتی و اداری نیستند، بلکه روایت‌های زبانی‌ای است که آدم‌هایی که در صحنه حضور داشته‌اند اینها را بیان می‌کنند و همین که یک روایت عمومی است، می‌تواند مخاطب عام هم داشته باشد. یعنی به‌نوعی تاریخ مردمی است.

بالندگی دارالفنون بعد از امیرکبیر است

الهام ملک‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ایجاد دارالفنون دریچه‌ای به دنیای دیگر بود و دارالفنون ما را با دنیای غرب و تحولات فکری و حقوق انسانی آن آشنا کرد حتی امروز هم ما به دارالفنون و اصلاحات امیرکبیر افتخار می‌کنیم و سعی داریم تا مکان، نام و محتوای دارالفنون را احیاء کنیم.

داوری‌های سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با تمرکز بر معیارهای علمی صورت گرفت

جواد حقگو گفت: ما سعی کردیم با تمرکز روی معیارهای علمی، فارغ از هر گونه توصیه‌پذیری یا نگرش‌های خاصی که بعضاً در حوزه‌های خاص رقابتی مثل جایزه‌ها مطرح می‌شود، آثار واقعاً داوری شود و عمدتاً هم تمرکز روی متن بود تا فرامتن.

موشکافی بیت‌های شاهنامه فردوسی بر اساس معتبرترین تصحیح‌های موجود

تصحیح تازه‌ای که مهری بهفر در این مجموعه کتاب‌ها ارائه کرده، هر بیت را به دقت موشکافی کرده و برای اینکار، نسخه‌های متعددی را اعم از نسخه سن ژوزف، دستنویس‌های موزه فلورانس و بریتانیا و برگردان‌های مختلف زبان‌های عربی و انگلیسی، مورد بررسی قرار داده است.

سید مهدی طالقانی، فرزند آیت‌الله سید محمود طالقانی درگذشت

سید مهدی علایی طالقانی فرزند آیت الله سید محمود طالقانی، پس از یک دوره بیماری ریوی-تنفسی، صبح امروز در آی. سی. یو بیمارستان خاتم الانبیاء تهران، روی از جهان برگرفت و رهسپار ابدیت گشت.

زبان فارسی امروز به منطقه جغرافیایی و قوم خاصی تعلق ندارد

مجتبی منشی‌زاده، رئیس گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فارسی امروز یکی از گویش‌هایی است که از فارسی میانه جدا و پرورده شده به نحوی که امروز زبان فارسی به منطقه جغرافیایی و قوم خاصی تعلق ندارد.

جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی موتور پژوهش را به حرکت درمی‌آورد

مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه گفت: برگزاری مراسمی مانند جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی موتور پژوهش در مورد تاریخ انقلاب اسلامی را به حرکت درمی‌آورد.

نامزدهای گروه «کلیات» جایزه کتاب سال معرفی شدند

دبیرخانه چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هشت کتاب را به عنوان نامزدهای گروه «کلیات» این‌جایزه معرفی کرد.

رویکرد انتقادی شعر و ادب در دوره مغول، هویت ایرانی را احیا کرد

سیدابوالفضل رضوی، مدرس دانشگاه و پژوهشگرتاریخ گفت: آن رویکرد انتقادی که در شعر و ادب به وجود می‌آید، رفتن به سمتی است که هویت ایرانی را احیاء می‌کند. درست است که زمینه برای تمدن ایرانشهری در همه عصرها فراهم می‌شود اما در عصر ایلخانان تلاش برای احیای ایران فراهم می‌شود.

تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتظر یک هوای تازه است

جواد کامور بخشایش گفت: از نظر من تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به‌طور کلی از حوزه‌های مظلوم و مغفول است. هم اقبال کمتری به آن وجود دارد و هم دست‌اندکاران این حوزه فرهنگی توجه لازم را به آن ندارند. به‌طور کلی می‌توانم بگویم که تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتظر یک هوای تازه است و برگزاری جایزه‌های مختلف می‌تواند این هوای‌تازه را به این کالبد بدمد.

متأسفانه نسل امروز با شخصیت‌های تاریخ‌ساز بیگانه‌اند

عباس خامه‌یار، مؤلف کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» گفت: شخصیت‌هایی که نامشان در کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» ذکر شده است، شخصیت‌های تاریخ‌ساز بودند. متاسفانه نسل امروز با این شخصیت‌های تاریخ‌ساز بیگانه هستند. خواندن تاریخ و اندیشه‌های این شخصیت‌ها برای ما راهگشاست.

کتابی که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، محقق و نویسنده گفت: نوشته‌های کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» دلنشین و بیانگر آن است که چگونه از اول انقلاب شخصیت‌هایی مانند عباس خامه‌یار انقلاب را به جهان صادر کردند و شخصیت‌های مسلمان و غیرمسلمان را تحت تاثیر قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط