سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتظر یک هوای تازه است/ مغفول ماندن خاطره‌نگاری انقلاب

جواد کامور بخشایش گفت: از نظر من تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به‌طور کلی از حوزه‌های مظلوم و مغفول است. هم اقبال کمتری به آن وجود دارد و هم دست‌اندکاران این حوزه فرهنگی توجه لازم را به آن ندارند. به‌طور کلی می‌توانم بگویم که تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتظر یک هوای تازه است و برگزاری جایزه‌های مختلف می‌تواند این هوای‌تازه را به این کالبد بدمد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): جواد کامور بخشایش، دبیر گروه مستندنگاری و اسناد و پژوهش‌های اسنادی سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: از نظر من تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به‌طور کلی از حوزه‌های مظلوم و مغفول است. هم اقبال کمتری به آن وجود دارد و هم دست‌اندکاران این حوزه فرهنگی توجه لازم را به آن ندارند. به‌طور کلی می‌توانم بگویم که تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتظر یک هوای تازه است و برگزاری جایزه‌های مختلف می‌تواند این هوای‌تازه را به این کالبد بدمد.

وی افزود: دراین‌باره اگر بخواهیم تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را با تاریخ‌نگاری دفاع مقدس مقایسه کنیم، می‌بینیم که تاریخ‌نگاری دفاع مقدس جلوتر است و مورد اقبال بیشتری قرار گرفته است. حتی مردم اقبال بیشتری به تاریخ دفاع مقدس داشته‌اند. در این میان خاطره‌نگاری انقلاب مغفول واقع ماند. تا اینکه چند نهاد پژوهشی تصمیم گرفتند که جایزه کتاب سال انقلاب اسلامی را برای تشویق نویسندگان و جلب مخاطبان طراحی کنند که امسال هم سومین دوره این جایزه مهم است.

دبیر گروه مستندنگاری و اسناد و پژوهش‌های اسنادی ادامه داد: سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی از سوی نویسندگان مورد استقبال قرار گرفته و آثار زیادی را برای ارزیابی ارسال کرده بودند. همه جایزه‌های عرصه کتاب می‌توانند حرکتی برای جریان‌سازی و معرفی بهتر مخاطب و کتابخوان باشند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که این روزها درباره تاریخ‌نگاری انقلاب مطرح می‌شود تاکید بیش از اندازه بر داده‌نگاری توصیفی و بی توجهی به مسائل تحلیلی است. اینکه برخی از مورخان مطرح می‌کنند باید دورانی از تحول تاریخی بگذرد تا ابعاد پنهان آن کاملاً آشکار شود گزاره اشتباهی نیست؛ مثلاً شما توجه کنید ماجرای سینما رکس که بعد از گذشت این همه سال همچنان در هاله‌ای از ابهام است و نیاز دارد که اسناد و داده‌های بیشتری درباره آن منتشر شود. ما تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را به صورت تجربی پیش برده‌ایم.

جواد کامور بخشایش گفت: شاید مورخان تازه کار این حوزه در اوایل، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را نداشتند و اگر هم تحلیلی رخ می‌داد بسیار متأثر از شور و حرارت انقلابی آن دوران بود، اما امروزه با فاصله گرفتن بیشتر از انقلاب اسلامی ایران، وجه تحلیلی تحقیقات باید بیشتر شود، کما اینکه این‌گونه هم است. ما امروز با تحقیقاتی در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مواجهیم که دارای فهم دقیق‌تر و تحلیلی‌تر از موضوعات‌اند.

دبیر گروه مستندنگاری و اسناد و پژوهش‌های اسنادی ادامه داد: در نهایت من فکر می‌کنم گریزی از این امر نیست که وقتی از یک اتفاق و تحولی عبور می‌کنیم و فاصله ایجاد می‌شود، قدرت توان تحلیل آدمی بیشتر می شود.... ما اکنون به یک مرحله پختگی رسیدیم که توانایی پیشبرد این امر را داریم. نویسنده‌های جوان در حوزه انقلاب و دفاع مقدس صرفاً در حال وقایع‌نگاری بودند، اما اکنون که در مرحله پختگی قرار داریم باید تجزیه و تحلیل کرد تا به یک استنباط جدید رسید. به نظر من، هر چقدر تحقیقات به سمت علمی شدن پیش برود باید آن را به فال نیک بگیریم؛ چرا که کار علمی اولویت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط