چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کتابی که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد/ مقاومت مردم فلسطین اسطوره‌ای و جاودانه است

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، محقق و نویسنده گفت: نوشته‌های کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» دلنشین و بیانگر آن است که چگونه از اول انقلاب شخصیت‌هایی مانند عباس خامه‌یار انقلاب را به جهان صادر کردند و شخصیت‌های مسلمان و غیرمسلمان را تحت تاثیر قرار دادند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، محقق و نویسنده در مراسم رونمایی از کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» گفت: نوشته‌های کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» دلنشین و بیانگر آن است که چگونه از اول انقلاب شخصیت‌هایی مانند عباس خامه‌یار انقلاب را به جهان صادر کردند و شخصیت‌های مسلمان و غیرمسلمان را تحت تاثیر قرار دادند. چنین شخصیت‌هایی باعث شدند تا از همنشینی با خامه‌یار انقلاب اسلامی را به خوبی بشناسند و بشناسانند. یکی از شخصیت‌های جهان اسلام که مدت‌ها نظر مثبتی به ایران داشت، دکتر قرضاوی بود. او سال‌ها با خامه‌یار همنشین بود و یکی از سوال‌هایش این بود که چگونه این انقلاب اسلامی پیروز شد و ادامه پیدا کرد؟ در حالی که در مصر و الجزایر هم انقلاب شد اما دوام نیاورد.

وی افزود: اینها متوجه شدند از وقتی که انقلاب و نهضت علمای اصولی علیه اخباری‌ها پدید آمد، اجتهاد فتح باب شد و لذا اولین کاری که کردند این بود که در مورد اجتهاد کتابی نوشتند تا قبل از انقلاب در جامعه برادران اهل سنت تا اسم اجتهاد می‌آمد فوراً موضع می‌گرفتند اما با این کتاب باب اجتهاد باز شد. دکتر قرضاوی کتاب‌هایی در مورد «فقه‌المقاصد»، «فقه‌الاولویات» و فقه زمان و مکان نوشت و تلاش کرد تا همگام با انقلاب اسلامی و پیام‌های امام، جامعه اهل تسنن را به پیش ببرد. در کتاب العاقله المسلمه گفت که ما بایستی از مجتهد حی پیروی کنیم، ما نمی‌توانیم مشکلاتمان را از مجتهدینی که هزار سال پیش بودند، حل کنیم. قرضاوی خودش هم اهل اجتهاد بود و یک سفر هم به ایران آمد.

بی‌آزار شیرازی بیان کرد: افراد بسیاری این انقلاب را به دنیا صادر کردند. پیشاپیش این افراد آیت‌الله تسخیری بود که انقلاب را به بهترین وجه صادر کرد. عباس خامه‌یار ارتباط بین افراد دیگر را با آیت‌الله تسخیری برقرار می‌کرد و نتایج بسیار درخشانی بدون سروصدا و بدون اینکه دنبال شهرت و نام باشند، به دست آوردند. به طور قطع اینها مهجور هستند عندالله، و ثمرات نیک این کارشان را بدون سروصدا و بدون اینکه در انظار عمومی باشند انجام دادند و مهجور عندالله خواهند بود.

کتابی که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد/ مقاومت مردم فلسطین اسطوره‌ای و جاودانه است

باید جهاد عباس خامه‌یار ادامه پیدا کند

همچنین در این آئین رونمایی حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، موسس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: از شمار دو چشم یک تن کم / وز شمار خرد هزاران بیش، این شعر مصداق عباس خامه‌یار است. نویسنده در کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» از ۱۶۰ شخص، زمان و مکان یاد می‌کند. او فردی استثنایی است و به دیگران هم یاد می‌دهد که با قلم آشتی کنند. این کتاب فرامنطقه‌ای، فراملی مذهبی و مذاهبی است. من سال‌هاست که با وی آشنا هستم.

وی افزود: هیچگاه کمبود بودجه و پول او را دلسرد نکرد و همواره مصمم به کارش ادامه داد و این خود رسانه متحرک است. عباس خامه‌یار چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور فعال بود و چیزی او را متوقف نکرد. تمدن‌های بزرگی در دنیا وجود داشته است. ما نباید خود را برتر ببینیم و دیگران را تحقیر کنیم. با این خودبزرگ‌بینی نمی‌توانیم بین‌المللی باشیم و این نقیصه ما را بسیار رنج می‌دهد. شخصی می‌گفت هر غیرشیعی و غیرمسلمانی بهایی است. این طرز تفکر درست نیست و برای اصلاح این گونه از تفکر باید نوشت. باید گفت و باید تلاش کرد. باید این جهاد عباس خامه‌یار ادامه پیدا کند.

کتابی که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد/ مقاومت مردم فلسطین اسطوره‌ای و جاودانه است

انتشار کتاب «زخم و زیتون» را ادای یک دین می‌دانم

همچنین محسن حاجی میرزایی، دبیر هیئت دولت در دولت حسن روحانی گفت: سابقه آشنایی من با عباس خامه‌یار زیاد است و فارغ از روابط دوستانه و برادرانه بر این باور هستم که او شخصی حقوقی و بین‌المللی است. نام عباس خامه‌یار نام درخشانی است. به او تبریک می‌گویم که توفیق پیدا کرد تا یک دین را ادا کند. من انتشار کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» را ادای یک دین می‌دانم.

وی افزود: او توانست درک خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. یک انسان اگر حافظه‌اش قوی‌تر و غنی‌تر باشد، توان مواجهه با مسائل را دارد. زمانی که انباشت آگاهی شکل می‌گیرد که یکی از پیش‌نیازهای دانش است، فارغ از شخصیت تجربه‌کننده واجد ارزش است و باید به حافظه ملی منتقل شود. او از روزنوشت‌ها عبور می‌کند و آگاهی‌ها را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. این اشتراک دو وجه قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده دارد که قابل کاویدن است. این قسمت از آگاهی از ارزش بیشتری برخوردار است.

حاجی میرزایی بیان کرد: وظیفه هر فرد است که آگاهی‌ها را بیان کند. این کتاب ما را با تکاپوهای ذهنی عباس خامه‌یار آشنا می‌کند. جنس آگاهی کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» کاویدنی است و زخم زیتون از این زاویه مهم است. او در طول این سال‌ها مسئولیت‌های مهمی داشته است و این کتاب ما را به سطحی دیگر هدایت می‌کند. جامعه‌ای ارزش دارد که بتواند این دارایی را مدیریت کند. اگر نتوانیم دارایی‌های ذهنی را مدیریت و منتقل کنیم، زمینه‌های تحول شکل نخواهد گرفت. این یک دین و سرمایه ملی است که باید با همگان به اشتراک گذاشته شود.

عباس خامه‌یار سرباز امام زمان است

محمدحسن زورق، نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم گفت: اتفاق بزرگی دارد می‌افتد. اسرائیل فقط غزه را بمباران نمی‌کند بلکه تمدن غرب را بمباران می‌کند. ۵۰۰ سال دروغ دارد افشا می‌شود و مسئولیت ما را که ادعای احیای رسالت نبوی را داریم خیلی سنگین‌تر می‌کند. انقلاب اسلامی بعد از رحلت پیامبر از ملی‌گرایی عربی لطمه خورد. باید مواظب باشیم که انقلاب از ملی‌گرایی جدیدی لطمه نخورد.

وی بیان کرد: غرور مرگ‌آور است. اگر انقلاب اسلامی پیروز نشده بود آیا کسی می‌دانست روستای قنات ملک کجاست؟ الا کسانی ساکن آنجا هستند؟ چرا امروز این روستا را می‌شناسیم؟ اگر انقلاب اسلامی نشده بود، شهید سلیمانی امروز شهید سلیمانی نبود. آنچه که او را به یک شخصیت بین‌المللی تبدیل کرد، انقلاب اسلامی است. تشییع پیکر او باشکوه برگزار شد و در تاریخ بی‌نظیر بود. او گفته بود، بر روی سنگ مزارم بنویسید، سرباز قاسم سلیمانی. او سرباز امام زمان بود. سربازان امام زمان در جبهه‌های مختلف هستند. یکی از آنها هم عباس خامه‌یار است. او فعال و جستجوگر است. ان‌شاء‌الله همه مردان فرهنگی ما سرباز امام زمان باشند.

کتابی که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد/ مقاومت مردم فلسطین اسطوره‌ای و جاودانه است

عباس خامه‌یار نورانیتی که از اهل بیت صادر شد را به ما نشان داد

همچنین آنتوان بارا، نویسنده مسیحی در این مراسم گفت: من تا دیروز که این کتاب را می‌خواندم به عمق شفافیت این کتاب رسیدم. عنوان کتاب نشان از دقت ادبی نویسنده دارد. سال‌های مدیدی است که با عباس خامه‌یار آشنا هستم. امیرالمومنین می‌فرماید: من حذر کردم از دوستی با جاهلان. ثمره دوستی من با عباس خامه‌یار زیاد بود. در آینده این کتاب را به صورت کامل مطالعه خواهم کرد.

وی افزود: ما نویسندگان عرب مسیحی شیعیان را مختص به پیروان حضرت امیر نمی‌دانیم بلکه هر منصفی را شیعه امیر می‌دانیم. این کتاب و مصاحبت با نویسنده مطالب و نورانیتی که از اهل بیت صادر شد را به ما نشان داد. ان‌شاء‌الله فرصتی پیش بیاید تا جلد دوم هم به عربی ترجمه شود تا از آن بهره ببریم. توقع و امید دارم آن مرواریدهایی که در کلام عباس خامه‌یار در مورد اهل بیت و اباعبدالله است خارج و چاپ شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

کتابی که انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد/ مقاومت مردم فلسطین اسطوره‌ای و جاودانه است

موضوع کتاب عشق‌نامه و نامه عشق است

در ادامه مراسم حسین جابر انصاری، نویسنده و پژوهشگر گفت: زندگی عباس خامه‌یار در خاورمیانه و شامات بوده است. او هوشمندانه نام زیتون را برای کتاب خود انتخاب کرده است. زخم فلسطین کانون اساسی امت اسلامی. کتاب «زخم زیتون، یادگاران و روزگاران» سیر و سیروره آفاقی و انفسی عباس خامه‌یار است. او در کتاب خود از برخی ستاره‌ها نام برده است.

وی افزود: موضوع کتاب عشق‌نامه و نامه عشق است. آدم‌ها و موضوعاتی که عباس خامه‌یار در این کتاب جمع کرده بر حول کلمه عشق در تاریخ اسلام می‌چرخند و می‌گردند. او از امام موسی صدر، لوئیس صلیبا، مادام یولا همسر جورج جرداق، از دائی‌های مفقودالاثر خود و از کیومرث صابری فومنی و از آنتوان بارا مسیحی سوری عاشق حسین سخن می‌گوید. یکی از علمای مسلمان در مورد او گفته است: آدم‌ها سه دسته هستند. گروه اول می‌آیند و می‌روند و اثری از آنها بر جای نمی‌ماند. گروه دوم تا مدت‌ها بعد اعمالشان به یادگار می‌ماند و گروه سوم همیشه نیکی‌های آنها به یادگار می‌ماند. عباس خامه‌یار از این گروه است. او آرام و قرار ندارد و به صورت رگباری مشغول کار است.

انصاری بیان کرد: نمی‌توان از این کتاب سخن گفت و از فلسطین سخن نگفت. او خود کانون محوری شخصیت‌هایی است که در کتاب جمع کرده است. میان پیروزی شهادت و ننگ تسلیم تنها یک قطعه پارچه سفید فاصله است. واقعاً مقاومت مردم فلسطین اسطوره‌ای و جاودانه است.

کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» الگویی برای نویسندگان و پژوهشگران

مسعود میرزایی، رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در آئین رونمایی از جلد دوم کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» گفت: انعکاس و پژواک حس درونی زلال و به دل نشسته از این کتاب حجت را بر ما تمام می‌کند که حداقل قدمی برای این اثر برداریم.

وی افزود: کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» می‌تواند الگویی باشد برای نویسندگان و پژوهشگرانی که در ساحت جمهوری اسلامی ایران در حال خدمت هستند. از حضور همه حاضرین در این آئین رونمایی تشکر می‌کنم.

آیین رونمایی از کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران سه‌شنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط