دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی موتور پژوهش را به حرکت درمی‌آورد

مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه گفت: برگزاری مراسمی مانند جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی موتور پژوهش در مورد تاریخ انقلاب اسلامی را به حرکت درمی‌آورد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «هشتاد سال تکاپوی فرهنگی؛ خاطرات فرهنگی سیاسی» اثر مرتضی آخوندی و رضا اکبری آهنگر که از سوی پژوهشکده تاریخ معاصر به چاپ رسید، در گروه تاریخ شفاهی در آیین پایانی «سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» که در تالار رودکی برگزار شد، اثر شایسته تقدیر شد. مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه در این باره گفت: انتشارات دارالکتب الاسلامیه توسط پدر من از سال ۱۳۱۷ کارش را از نجف شروع کرد و در سال ۱۳۲۰ در ایران مشغول فعالیت شد.

وی افزود: بزرگترین کتاب‌های شیعه و کتاب‌های مرجع برای شیعه مانند تفسیر قرآن، کتب فقهی و حدیثی مهم مانند کتب اربعه شیعه، کتاب علامه مجلسی، دوره تفسیر المیزان در این نشر به چاپ رسید. کتاب تاریخ شفاهی «هشتاد سال تکاپوی فرهنگی؛ خاطرات فرهنگی سیاسی» که به کوشش من و رضا اکبری آهنگر از سوی پژوهشکده تاریخ معاصر به چاپ رسیده است، اثر شایسته تقدیر سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی شد.

آخوندی بیان کرد: برگزاری مراسمی مانند جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی موتور پژوهش در مورد تاریخ انقلاب اسلامی را به حرکت درمی‌آورد. اما با توجه به گرانی کاغذ و چاپ و قیمت بالای کتاب مردم کمتر می‌توانند از چنین کتاب‌هایی استفاده کنند که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود. تسهیلاتی از طریق وزارت ارشاد و یا از هر طریق دیگر در اختیار ناشران قرار بگیرد تا قیمت تمام شده کتاب کمتر باشد و کتاب با قیمت مناسب‌تری به دست مخاطب برسد. مردم اگر نتوانند مطالعه کنند تولید چنین آثاری سودی ندارد. همچنین متولیان و مسئولان با استفاده از صدا و سیما و راه‌های دیگر مردم را به مطالعه کتاب تشویق و تحریض کنند.

جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی موتور پژوهش را به حرکت درمی‌آورد

انتشارت دارالکتب اسلامیه که به نشر کتاب‌های شیعی در ایران می‌پردازد، در سال ۱۳۱۷ ش توسط شیخ محمد آخوندی تأسیس شد. این انتشارات در میان ناشران ایرانی، از سرآمدن نشر آثار اسلامی است.

چاپ و نشر برخی از مهم‌ترین کتاب‌های دینی از جمله مجموعه ارزشمند بحارالانوار، تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، صحیفه سجادیه، عیون اخبار الرضا، الغدیر و اصول کافی برای اولین بار و همچنین بازنشر و احیای آثار بزرگان دین از برگ‌های زرین دارالکتب الاسلامیه است. توزیع کتاب‌های مذهبی در سطح بین‌المللی، ارتباط با علما و نویسندگان و واکنش رژیم پهلوی به نشر برخی از متون اسلامی، از جمله موضوعاتی است که بر اهمیت ثبت و ضبط خاطرات مربوط به انتشارات دارالکتب الاسلامیه می‌افزاید.

از آنجا که مؤسس انتشارات دارالکتب الاسلامیه، یعنی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد آخوندی به رحمت خدا رفته، تدوینگر خاطرات فرزند ایشان، حاج مرتضی آخوندی، را ضبط کرده است؛ البته به واسطه آنکه آخوندی سال‌های اولیه ورود مرحوم پدرشان به عرصه نشر، در کنار ایشان بوده‌اند، خاطرات بسیار خوبی داشته‌اند که می‌تواند تاریخچه این انتشارات را به‌خوبی نمایان سازد. هرچند مولف با هدف پرداختن به تاریخ فرهنگی سراغ محمد آخوندی رفته، علاوه بر خاطرات فرهنگی، کتاب مشحون از خاطرات متعدد سیاسی است که در نوع خود کم‌نظیر است.

مرتضی آخوندی فرزند شیخ محمد آخوندی، در ۱۳ دی ۱۳۲۱ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۳۹ پس از اخذ دیپلم در رشته ریاضی، به درخواست پدر از رفتن به دانشگاه صرف نظر کرد و در کنار پدر به کار نشر مشغول شد و تا امروز بیش از پنجاه سال است که کار نشر را و اداره دارالکتب الاسلامیه را به عهده دارد. کتاب‌های اصول کافی و المیزان و بحارالانوار از آثار منتشرشده در انتشارات دارالکتب الاسلامیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها