سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
سومین جشنواره ملی «هامین» فراخوان داد

بوشهر – فراخوان سومین جشنواره ملی «هامین» با محوریت ادبیات و ویژۀ گروه سنی کودک و نوجوان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری «هامین هنر» منتشر شد.

دبیر سومین دورۀ جشنوارۀ ملی «هامین» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: ساختن آیندۀ نویدبخش برای هر جامعه، بستگی مستقیم دارد به تربیت کودکان و نوجوانان و میزان توجه آن جامعه به آموزش فرزندان خود.

مرضیه سلیمانی تأکید کرد: یکی از کارآمدترین شیوه‌های ایجاد زمینۀ مناسب برای رشد فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان، نهادینه کردن عادت به مطالعه در بین این گروه سنی است. بدون شک مطالعۀ کتاب‌هایی که متناسب با روحیه و شرایط رشد ذهنی کودک و نوجوان به رشتۀ تحریر درآمده باشد، شناخت و آگاهی از خود و جهان پیرامون را در آن‌ها تقویت می‌کند.

به عقیدۀ وی، همچنین گفت‌وگو در مورد آثار ادبی فاخر و معرفی آثار ارزشمند پیشینیان به نسل جدید، می‎تواند زمینۀ ایجاد علاقه‎‌مندی به مطالعه و موفقیت‌های فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در جامعه شود.

سلیمانی سپس یادآور شد: زبان و ادبیات فارسی، در گذر بالندگی خویش، سرمایه‌‎های ارزشمندی برای دستیابی به این مقصود در اختیار دارد و می‌توان پربارترین مضامین اخلاقی و لطیف‎ترین احساسات زیبای بشری و عواطف انسانی را در لابه‎لای سطور و ابیات آن دید. به ویژه اینکه این آثار، در پرتو تعالیم ارزشمند اسلامی بن‌مایه‌ای معنوی نیز گرفته است.

این شاعر و مدیر مؤسسۀ فرهنگی هنر «هامین هنر» گفت: در آثار کلاسیک ادب فارسی، متون نظم و نثر فراوانی وجود دارد که اگر با دیدی آموزشی مورد بازنگری قرار گیرند و متناسب با روحیه و شرایط کودکان و نوجوانان امروز بازنویسی شوند، می‌توان امر تعلیم و تعلّم از آن بهره گرفت. یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه، کتاب گلستان سعدی است.

سلیمانی با تأکید بر اینکه از کاربردی‌ترین راه‌های انتقال فرهنگ به نسل جدید، ادبیات است، افزود: گنجینه‌های فرهنگی به یادگار مانده از اندیشمندان، در قالب آثار ارزشمند ادبی، طی قرن‌ها به نسل‌های بعد انتقال می‌یابد و بنای فرهنگ را می‌سازد. از این‌رو، ادبیات یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین فعالیت‌های ذهنی است که نقش مؤثری را در شکل‌گیری جامعه‌ای توسعه‌یافته و خردگرا ایفا می‌کند.

این شاعر جنوبی با تأکید بر اینکه انتقال اندیشه و فرهنگ به کودکان و نوجوانان، باید به شیوهای انجام شود که علاوه بر آموزش و تقویت خردورزی، بُعد لذت‎بخشی آن نیز در نظر گرفته شود، گفت: در این راستا، مؤسسۀ فرهنگی هنری «هامین هنر» سومین دورۀ جشنوارۀ ملی «هامین هنر» را با محوریت ادبیات ویژۀ کودک و نوجوان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار می‌کند. در این رویداد، مربیان، معلمان و کتابداران نیز می‌توانند در بخش ویژۀ آن شرکت کنند.

دبیر سومین دورۀ جشنوارۀ ملی «هامین» در خصوص بخش‌های این رویداد گفت: فن بیان و گویندگی، پادکست، قصه‌گویی، نمایشنامه‎خوانی، نویسندگی، گلستان‎خوانی، شعرخوانی و مشاعره بخش‌های سومین جشنواره ملی «هامین» را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین دربارۀ محورهای موضوعی این جشنواره هم توضیح داد: متقاضیان شرکت در جشنواره هم می‌توانند با موضوع آزاد آثار خود را به دبیرخانه به نشانی @haminehonarehooman در پیام‌رسان‌های تلگرام، شاد و سروش ارسال کنند و هم در موضوعات تخصصی که شامل ارزش‎های زندگی (صلح، عدالت، آزادی، شادی، مسئولیت، فروتنی، دیگرپذیری، همکاری، مشارکت، راستی، سادگی)، ایران من، بوشهر ما و خانواده در این رویداد شرکت کنند.

سلیمانی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ است، یادآور شد: جشنواره ملی «هامین» تأکید ویژه‌ای بر ادبیات به‌ویژه ادبیات شفاهی دارد. این نوع ادبیات که قصه‎ها و افسانه‎ها را در برمی‌گیرد، نقش پررنگی در انتقال میراث فرهنگی و ادبی ما دارد که به تکوین و رشد هویت ملی و قومی یاری می‎رساند.

دبیر سومین دورۀ جشنوارۀ ملی «هامین» تأکید کرد: با توجه به اینکه کودکان امروزی در عصر دیجیتال زندگی می‌کنند؛ عصری که هر انسانی خواه ناخواه شهروندی جهانی است و در چنین وضعتی موضوع اهمیت هویت ملی و قومی بیشتر جلوه می‌کند، از این‌رو، ما در جشنواره ملی «هامین» توجه ویژه‌ای به ادبیات فولکلور و قصه‌های کهن بومی داریم که در گسترۀ خود موتیف‌های مهم هویت‌بخش را جای داده است.

وی یادآور شد: بی‌شک در عصر کنونی واجب است که هر ملت و قومی پیش از هر چیز هویت و اصالت فرهنگی خودشان را بشناسد و پیش از هر چیز قدر آنچه دارد، بداند تا در عصر دیجیتال با روبه‌رو شدن با فرهنگ جهانی خود را گم نکند. ما ایرانیان که دارای فرهنگ و تمدن ریشه‌دار هستیم باید این فرهنگ اصیل و غنی را حفظ و به آیندگان خود در نهایت امانت‌داری منتقل کنیم.

سلیمانی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های خودشناسی مردم زنده نگهداشتن قصه‎‌ها و افسانه‌‎های بومی آن سرزمین و منتقل کردن این میراث گرانبها به نسل‌های آینده است. در این میان باید لهجه‌ها و گویش‌های خود را که ریشه‎‌های زبان ما را تشکیل می‌دهند، حفظ کنیم؛ زیرا با کم‌‎رنگ شدن لهجه‌ها و گویش‌ها در نسل‎‌های جدید مقدمات فراموشی فراهم می‎شود.

به گزارش ایبنا؛ فراخوان سومین جشنوارۀ ملی «هامین» در هشت بخش دی ۱۴۰۲ منتشر شده است. آیین پایانی این جشنواره با معرفی برگزیدگان این دوره، اسفند ۱۴۰۲ در بوشهر برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها