پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
سخت‌ترین آموزش‌ها را می‌توان همچون مولانا و سعدی در قالب قصه به مخاطب آموخت

مونا جوان، نویسنده مجموعه «شهر شکل‌ها» گفت: به پیروی از بزرگان ادبیات تعلیمی همچون مولانا و سعدی می‌دانستم سخت‌ترین آموزش‌ها را در قالب قصه، می‌توان به آسانی به دیگران آموخت. دوست داشتم بچه‌هایی که کتابم را می‌خوانند هم با اَشکال آشنا شوند و هم بیاموزند چطور می‌توان شهروند و همشهری و دوست خوبی بود.

مونا جوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نگارش جلد دوم «شهر شکل‌ها» با عنوان «کتابخانه دایره» گفت: پس از نوشتن «شهر شکل‌ها ۱» با همفکری با ناشر تصمیم گرفتم جلدهای بعدی‌اش را هم بنویسم. «شهر شکل‌ها ۲»، دو سال پیش تحویل ناشر شده و انتظار برای چاپش کمی طولانی شد.

او درباره هدف خود از تألیف این مجموعه این‌طور توضیح داد: هدف از نگارش این مجموعه ۶جلدی این بود که احساس کردم می‌توان به بچه‌ها در قالب قصه هم اَشکال هندسی و هم رفتارهای مناسب را آموخت. نوشتن این مجموعه برای من یک تیر و چند نشان بود. به پیروی از بزرگان ادبیات تعلیمی همچون مولانا و سعدی می‌دانستم سخت‌ترین آموزش‌ها را در قالب قصه، می‌توان به آسانی به دیگران آموخت. دوست داشتم بچه‌هایی که کتابم را می‌خوانند هم با اَشکال آشنا شوند و هم بیاموزند چطور می‌توان شهروند و همشهری و دوست خوبی بود. متأسفانه چیزی که این روزها مرا خیلی آزار می‌دهد کم‌شدن مهربانی مردم با یکدیگر است. من دوست دارم نسلی که کتاب‌هایم را می‌خواند با یکدیگر مهربان باشند، یکدیگر را دوست داشته باشند و به هم کمک کنند. حس می‌کنم حلقۀ گمشده این روزهای اجتماع خشمگین و پرخاشگر ما، محبت و سازگاری است.

این نویسنده افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف من پرداختن به مضمون انتظار در دل داستان‌های «شهر شکل‌ها ۲» با عنوان «کتابخانه دایره» بود. کوشیدم بیش از پیش، مخاطب را با ظرفیت‌های نهفته در زمان انتظار آشنا کنم. منفعل‌نبودن در زمان انتظار -چه در این داستان و چه در واقعیت- موضوع مهمی است. در سال‌های اخیر به موضوع انتظار در قالب داستان، زیاد پرداخته شده است؛ به همین دلیل من تلاش کردم از منظری جدید به آن بپردازم. امیدوارم موفق بوده باشم.

مونا جوان درباره نگارش جلدهای دیگر این مجموعه گفت: این مجموعه ۶جلدی است که هدف کلی آن، پرداختن به مفهوم انتظار است؛ ولی در جزئیات به موضوعات دیگری هم می‌پردازد. از آنجایی که بازخورد خوبی از بچه‌هایی که مخاطب کتابم بوده‌اند گرفته‌ام، می‌دانم که منتظر جلدهای بعدی‌اش هستند. من هم مثل آن‌ها منتظر چاپ چهار جلد بعدی مجموعه هستم.

سخت‌ترین آموزش‌ها را می‌توان همچون مولانا و سعدی در قالب قصه به مخاطب آموخت

نویسنده کتاب «شهر شکل‌ها» درخصوص تلفیق علم و داستان و تألیف یک اثر کاربردی برای مخاطب در این قالب بیان کرد: تلفیق علم و داستان کار سختی بود و نیاز است که نویسنده به هر دو مسلط باشد. من تمام تلاشم را کردم که بتوانم از پس این کار بیایم و اثری خوش‌خوان بنویسم. برای نوشتن این مجموعه وقت زیادی گذاشتم و تمرکز زیادی کردم و روزها به داستان‌هایش فکر کردم تا کار خوب از آب درآید.

جوان در پایان گفت: در هنگام نگارش، همگام با کشف اتفاقاتی که برای شخصیت‌ها یعنی همان اشکال هندسی می‌افتاد، سرِ ذوق می‌آمدم. بین من و داستان رابطۀ دو طرفه‌ای است؛ یعنی داستان به منِ نویسنده و منِ نویسنده به داستان انرژی می‌دهیم.

جلد دوم کتاب «شهر شکل‌ها» با عنوان «کتابخانه دایره» به قلم مونا جوان با تصویرگری لیلا حیدری از سوی انتشارات کتاب جمکران در ۴۴ صفحه و به بهای ۶۵ هزار تومان به تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط