یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
مسدود شدن بیش از ۳۰ سکوی غیرقانونی کتاب/ساماندهی بساط‌گستران با صدور شناسنامه

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شناسنامه‌دار شدن بساطگستران کتاب در تعامل با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف ساماندهی ‌آن‌ها خبر داد.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های اخیر کارگروه ساماندهی بازار نشر، عنوان کرد: همگرایی و اتفاقات خوبی در میان اعضای این گروه اتفاق افتاده است، قوه قضاییه به محض اینکه سایت، صفحه یا کانالی را اعلام کنیم، اول تذکر می‌دهد و به ما اعلام می‌کند. اگر تخلف تکرار شود، آن صفحه را مسدود خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این زمینه بیش از ۳۰ صفحه و سایت مسدود شده‌اند، روزانه نیز پایگاه‌های رسمی و سایت‌ها رصد می‌شوند تا فضای رسمی پایگاه‌ها سالم شوند.

وی درباره برخورد با بساط‌گستران کتاب توضیح داد: مسئله این گروه پیچیده است، همکاران در معاونت امور فرهنگی، هفتگی با مراجعه به محل‌های فعالیت بساط‌گستران دارند. تذکرهایی به آن‌ها داده شده و اگر اکنون نگاهی به کتاب‌های آن‌ها داشته باشید تقریباً کتاب غیرمجازی در بساط آن‌ها نمی‌بینید، مگر اینکه یکی‌دو عنوان دیده شود درحالی‌که قبلاً خیلی بیشتر بود.

احمدوند همچنین درباره برخورد با عرضه‌کنندگان کتاب قاچاق و کپی بساط‌گستران گفت: نمی‌توان در نگاه اول متوجه شد که کتاب موجود در بساط دستفروشان کپی است، حتی تشخیص آن برای ناشران سخت است، در این زمینه باید براساس احتمال، کتاب‌ها ضبط، به قوه قضاییه ارسال و سپس کارشناسان این موضوع را بررسی کنند و برخورد با عرضه‌کنندگان کتاب‌های کپی نیاز به شاکی خصوصی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی کتاب کپی از اصل آسان نیست بیان کرد: کتاب‌های غیرمجاز با تذکرهای مستمر جمع‌آوری شده‌اند.

احمدوند همچنین از هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای ساماندهی بساط‌گستران کتاب خبر داد و افزود: در این زمینه گفت‌وگوهایی شده است که بساط‌گستران شناسنامه‌دار شوند؛ به‌عبارت دیگر کارتی به آن‌ها داده شود تا شناسایی آن‌ها راحت‌تر باشد.

به گزارش ایبنا، پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از ساماندهی دستفروشان با ثبت‌نام آن‌ها در «سامان بازار» خبر داده بود و گفته بود با این کار امکان نظارت بر دستفروشان کتاب نیز تقویت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها