سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
رمان «روز اول، روز آخر» با خلق‌وخوی جستجوگر نوجوان همخوان است

قم - محمدرضا شرفی‌خبوشان نویسنده، با اشاره با فرم و درون‌مایه رمان «روز اول، روز آخر»، گفت: این رمان با خلق‌وخوی جستجوگر نوجوان همخوان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، محمدرضا شرفی خبوشان شامگاه دوشنبه در برنامه عصرانه داستان که در حوزه هنری قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره داستانی خاتم، گفت: جشنواره خاتم در این دوره‌، در بخش‌های داستانک، طرح رمان، داستان کوتاه، داستان کودک و نوجوان و داستان دانش‌آموزی، اثر خواهد پذیرفت.

وی افزود: داستان نوشتن درباره نبی اکرم (ص)، نباید صریح و مستقیم باشد بلکه باید از حاشیه به متن رسید. نویسنده باید نسبت میان دنیای مدرن را با شخصیت و منش پیامبر (ص)، کشف کند و داستان را شکل دهد.

این نویسنده تصریح کرد: این نسبت باید ارجاع به زندگی پیامبر (ص) داشته باشد. به نوعی می‌توان گفت که جشنواره خاتم، ذیل ادبیات تعلیمی قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره کتاب «روز اول، روز آخر»، تصریح کرد: این کتاب از جمله کتاب‌هایی است که خیلی با خلق و خوی جستجوگر نوجوان بسیار همراه و همخوان است. همچنان که نوجوانان ما تلاش می‌کنند در مسیری حرکت کنند تا در این مسیر جستجو کنند و چیز را به دست آورند.

خبوشان بیان کرد: در این مسیر جستجوگری و به دست آوردن نوجوانان رشد می‌کنند و به تکامل می‌رسند. خط سیر داستانی کتاب هم به همین گونه است. دو نوجوان همراه با هم در یک مسیر حرکت می‌کنند تا چیزی که برای آنها ارزشمند است به دست آورند و در این به دست آوردن بالنده و بزرگ شوند.

وی تاکید کرد: کتاب «روز اول، روز آخر» را به همه نوجوان‌ها و پدر مادرانی که دغدغه این را دارند به واسطه یک رمان خوب نوجوانان آنها به حوزه رشد شخصیتشان کمک کند و با خواندن یک زندگی در قالب یک رمان کسب تجربه برای زیستن کنند، توصیه می‌کنم.

در ادامه، علیرضا نعمت‌الهی (ارسنجانی) بیان کرد: در آغاز خدا بود و خداوند، کلمه بود و بعد توسط داستان با بشر ارتباط برقرار کرد.

وی گفت: بافت رمان «روز اول، روز آخر» بافت خوبی است و خوب در هم تنیده شده است. ذرده‌بین نویسنده آنقدر به زندگی رانندگان کامیون نزدیک شده است که مخاطب فکر می‌کند نویسنده ارتباط نزدیکی با این صنف دارد.

ارسنجانی افزود: در پس زمینه داستان این درون مایه وجود دارد که یک زن حق خودش را می‌گیرد. شاید این موضوع، داستان فدک را به ذهن متبادر کند، گرچه در این داستان مستقیم به آن اشاره نشده اما در لایه‌های زیرین داستان می‌توان آن را کشف کرد. متن هیجان کافی برای جذب مخاطب نوجوان را دارد و مخاطب نوجوان را همراه خودش می‌کند.

رمان «روز اول، روز آخر» با خلق‌وخوی جستجوگر نوجوان همخوان است

رویا حسینی، مجری کارشناس برنامه، به معرفی اثر پرداخت و گفت: «روز اول روز آخر»، رمانی واقع‌گرایانه برای مخاطب نوجوان است با محوریت دو پسر به نام‌های رضا و مسعود، که بی‌خبر از ده، راهی شهر اردکان می‌شوند.

وی گفت: چند ماهی است که خبری از پدر مسعود نیست و شرایط خانواده مسعود بهم ریخته است. مسعود تصمیم دارد هر طور که شده پدرش را پیدا کند. رضا هم به‌خاطر رفاقت، با مسعود همراه می‌شود اما در این سفر پر ماجرا، با اتفاقاتی روبرو می‌شوند که تصورش را هم نمی‌کردند.

معصومه میرابوطالبی نویسنده اثر گفت: همیشه پلیس‌راه‌های جاده‌ی یزد، برایم جالب بود و ایده نوشتن این رمان در همین ایستگاه‌های بازرسی شکل گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین در روستاهای این استان، زمین، و انواع درختانی مثل پسته و توت و انار، کارکرد و اهمیت خاصی دارند. من می‌خواستم با نگارش این رمان، مضمون حق طلبی و ارزش‌های بومی این منطقه را به نوجوانان انتقال دهم

میر ابوطالبی، افزود: این کتاب داستان یک پسری است که دچار مشکل شده است و می‌خواهد خودش آن را حل کند و از کسی کمک نگیرد. از یک جایی به بعد متوجه می‌شود که به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند و قرار است خانواده و جامعه حمایتش کنند. با اینکه پایان داستان غم انگیز است اما این پسر به یک بلوغ فکری می‌رسد، بلوغی که در ابتدای داستان همراه او نبود. وی تصریح کرد: من می‌خواستم داستانی بنویسم که به بچه‌ها نشان دهد که می‌توانند حقشان را بگیرند. نباید کوتاه بیایند و گرفتن حق راه حل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها