دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
بایدها و نبایدهای تولید کاغذ تحریر بررسی شد

جدیدترین شماره نشریه «صنعت سبز سلولز» با موضوعاتی درباره تولید کاغذ تحریر و چالش‌های پیش روی آن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جدیدترین شماره نشریه «صنعت سبز سلولز» فصلنامه علمی، تخصصی و اقتصادی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا منتشر شد.

در سرمقاله این شماره نشریه ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا به بایدها و نبایدهای خودکفایی کاغذ تحریر و مسیر پیش روی فعالان این حوزه اشاره کرده است. در بخشی از این سرمقاله می‌خوانیم؛ «طی سال‌های گذشته در کشور ما برای تولید سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن ظرفیت‌سازی شده است؛ اواسط دهه ۹۰ کارخانه‌ای در بندر امیرآباد استان مازندران با هدف تولید کاغذ تحریر راه‌اندازی شد، اما در مدت زمان کوتاهی از حیض انتفاع ساقط شد، به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه کاغذ بسته‌بندی سوق پیدا کرد و به دلیل عدم حمایت دولت و نواقص قوانین بالادستی کاغذ تحریر را کنار گذاشت.»

مصاحبه با علیقلی اعظمی، مدیر انجمن صنایع ورق و کارتن ایران، دیگر مطلب این نشریه است. اعظمی در این گفت‌وگو به موضوع رقابت کیفیت و قیمت کارتن برای تسخیر بازارهای صادراتی اشاره کرده و در سخنانی گفته است: «همه ما تلاش می‌کنیم که محصولات خود را با کیفیت و قیمت خوب تولید کنیم؛ همین دو فاکتور مشتری را به سمت ما می‌کشاند، این دو رقابت تنگانگی برای عبور از مرزهای صادراتی دارند. شرایط نگهداری و قدرت نگهداری هم به کیفیت کارتن ارتباط دارد. تا سال‌ها قبل کاغذ مورد نیاز ما از خارج تامین می‌شد اما اکنون حدود ۱۴۰ واحد کاغذسازی در کشور ایجاد شده و کاغذ خوبی تولید می‌شود.»

مطلب دیگر این نشریه، «خودکفایی در کاغذ و حفظ جایگاه آن یک ضرورت است» است که به گفت‌وگو با علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دارد. ابراهیمی در این مصاحبه به موضوعاتی چون خودکفایی کاغذ و تولیدات داخلی، لزوم تامین مواد اولیه، حمایت از تولیدات داخلی و چشم‌انداز تولیدات سلولزی در کشور پرداخته است. او در بخش‌هایی از این مصاحبه گفته است؛ «ما می‌توانیم در حوز نشر به خودکفایی برسیم، نیاز امروز کشور به کاغذ در حوزه نشر سالانه حدود ۸۵ هزار تن است و دو کارخانه پارس و مازندران می‌توانند تامین‌کننده نیاز اصلی صنعت نشر باشند. از سوی دیگر طی پیگیری‌های انجام شده کارخانه کاغذسازی زاگرس نیز قرار است یک خط تولید تخصصی کاغذ تحریر را داشته باشد.»

از دیگر مطالب این فصلنامه می‌توان به مصاحبه با کامیار صالحی، سرپرست بخش تحقیقات علوم چوب و کاغذ موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشو درباره طرح‌های تحقیقاتی این مرکز در حوزه چوب و کاغذ و اقدامات انجام شده، نگاهی به حضور سندیکا در سی‌امین نمایشگاه چاپ و بسته‌ندی تهران و گفت‌وگو با سید توحید صدرنژاد سخنگوی فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران اشاره کرد.

مقدمه‌ای بر استراتژی ملی صنایع سلولزی برای `پایداری نوشته حسین جلالی ترشیزی، نگاهی به طرح شاخص مدیران خرید مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شناسایی مواد چسبناک و منشا آن‌ها در کارخانه تولید کاغذ بسته‌بندی، فناوری‌های پیش‌تصفیه و تصفیه اولیه صنایع کاغذسازی نوشته سمیه اکبری دادامحله، اینفوگراف صنعت سلولز به قلم علی بقایی نیز از دیگر مطالب این نشریه هستند.

نشریه «صنعت سبز سلولز» به مدیرمسئولی ابوالفضل روغنی گلپایگانی و صاحب امتیازی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها