یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
آنتیگونه برشت، آینه جنایات نازی‌های هیتلر

کتاب «آنتیگونه به روایت برتولت برشت و دو داستان» به قلم برتولت برشت، آلفرد دبلین و رلف هخهوت به همت نشر افق با قیمت ۱۱۵ هزار تومان در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «آنتیگونه به روایت برتولت برشت و دو داستان» توسط نشر افق راهی بازار کتاب شد.

از «آنتیگونه»، طی قرن‌ها، پیوسته روایت‌های تازه‌ای شده است که به اعتبار همیشگی این تراژدی گواهی می‌دهد، زیرا مضمون اصلی آن تعارض فرمان‌های قدرتمندان با قوانین آسمانی و طبیعت است؛ قوانینی بنیادین که انکارشان هر بار در مناسبت‌های انسانی فاجعه از پی می‌آورد.

برشت در بازپردازی خود نقشی متفاوت به دو برادر آنتیگونه می‌دهد. در روایت او، اتئوکلس در حمله تجاوزگرایانه کرئون به آرگوس است که کشته می‌شود و پولی نیکوس، او هم سربازی در لشکر کرئون، با مشاهده مرگ این برادر بزرگ‌تر، پشت می‌کند و از میدان جنگ می‌گریزد. پس به فرمان کرئون به مرگ و محرومیت از گور محکوم می‌شود. به این ترتیب، در روایت برشت نه جدال بر سر قدرت بلکه نفی تجاوز است که واقعه تراژیک را در سراشیب وقوع می‌اندازد.

با این تغییر، روایت برشت از آنتیگونه، آینه‌ای می‌شود از حمله ارتش هیتلری به شوروی و سرنوشت آن آزادی‌خواهان جامعه آلمانی که به قیمت جان به مبارزه جنگ‌طلبی و خودکامگی نازی‌ها در وطن خود برخاستند؛ دیگر تفاوت روایت برشت، تفاوتی که البته در روند واقعه تاثیری محسوس ندارد، حذف شخصیت ارودیک، همسر کرئون، از متن سوفوکلس است.

در دفتر حاضر سه روایت از این اثر باستانی گرد آمده است:

برتولت برشت در اقتباسی نوآورانه، آن را تمثیلی می‌کند بر فرجام شوم تجاوزطلبی‌هایی که آلمان هیتلری را آتش‌افروز جنگ جهانی دوم کردند.

داستان درس ادبیات، با تکیه بر پس‌زمینه تاریخی این تراژدی، به مفهوم مرگ در اسطوره می‌پردازد.

همچنین در آنتیگونه برلین خواهری جوان، در هنگامه بمباران شبانه شهر، با همه تهدید دستگاه شکنجه هیتلری، در راه دفن برادر خود، دفنی ممنوع، مانند آنتیگونه اسطوره‌ای مرگ را می‌پذیرد و تقدس می‌یابد.

کتاب «آنتیگونه به روایت برتولت برشت و دو داستان» به قلم برتولت برشت، آلفرد دبلین و رلف هخهوت به همت نشر افق با قیمت ۱۱۵ هزار تومان در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها