چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تألیف کتاب‌های ابتدایی سال تحصیلی ۱۴۰۳ برمبنای «نظام‌واره شایستگی‌های پایه»

وزیر آموزش و پرورش، تدوین «نظام‌واره شایستگی‌های پایه» را در مراحل پایانی اعلام کرد و گفت: سال آینده تحصیلی، کتاب‌های پایه اول براساس «نظام‌واره شایستگی‌ها» تألیف خواهد شد.

رضا مرادصحرائی درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مفهوم «نظام‌واره شایستگی‌ها» به‌عنوان سیاست آموزش و پرورش در تألیف کتاب‌های درسی بیان کرد: تدوین «نظام‌واره شایستگی‌ها» برای همه مقاطع تحصیلی در مراحل پایانی قرار دارد. تعریف ساده این نظام‌واره به این مفهوم است که در پایه تحصیلی در حوزه‌های مختلف چه شایستگی و ویژگی‌های مثبتی در طول تحصیل باید پیدا کند.

وی در تشریح مفهوم «نظام‌واره شایستگی‌ها» افزود: به‌عنوان مثال «نظام‌واره شایستگی‌ها» می‌گوید، دانش‌آموز در دوره اول ابتدایی، چه مهارت‌هایی باید کسب کند؛ مؤلفه‌های این مهارت‌ها شناسایی و اعتبارسنجی شده است و کتاب‌های درسی، رفته‌رفته برمبنای میزان قرابت‌شان با این شایستگی‌ها بازنگری می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه آتی این وزارتخانه در تدوین کتاب‌های درسی گفت: سال آینده تحصیلی، کتاب‌های پایه اول براساس «نظام‌واره شایستگی‌ها» تالیف خواهد شد.

صحرائی با تأکید بر توجه به ویژگی‌های قومیتی در تألیف کتاب‌های درسی بیان کرد: مطابق قانون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ۱۰ تا ۲۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی، متناسب با شرایط مختلف کشور می‌تواند منعطف باشد که به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بسیار ممتاز سند تحول بنیادین است که این میزان انعطاف را در برنامه درسی پیش‌بینی کرده است.

به گزارش ایبنا؛ وزیر آموزش و پرورش پیش‌از این در پاسخ به ایبنا درباره تحول تألیف کتاب‌های درسی گفته بود؛ رویکردی که در دولت سیزدهم برای تدوین کتاب‌های درسی در حال پیگیری است، تدوین جدول شایستگی‌ها پیش از تألیف کتاب است؛ به‌عبارت دیگر این جدول باید پیش از تألیف، در اختیار باشد.

وی همچنین با تأکید براهمیت تعیین چارچوب، قبل از تألیف کتاب درسی ادامه داد: متأسفانه کتاب درسی، پیش از طراحی چارچوب آن تدوین و تألیف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها