دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
۳ کتاب تاریخی را دربارۀ جنگ لرده، مطبوعات و فایز آمادۀ چاپ دارم

بوشهر – سیدقاسم یاحسینی، نویسنده و مورخ اجتماعی جنوبی از انتشار ۳ اثر جدید و آمادۀ چاپ خود در حوزه‌های جنگ جهانی اول و نقش زنان و مردان لرده درآن، مطبوعات و فایز دشتی خبر داد.

این نویسنده بوشهری با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: تازه‌ترین اثری که به پایان رسانده و آماده چاپ است، کتاب «آقا لبیب‎الملک مظفری در بوشهر» نام دارد. این کتاب دربارۀ آقاعلی لبیب‌الملک معرف به مظفری، ناشر و سردبیر روزنامۀ مشهور و تاریخی «مظفری» است که این روزنامه را در فاصلۀ سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۰ قمری در بوشهر منتشر می‌کرده است.

سیدقاسم یاحسینی ادامه داد: روزنامۀ «مظفری» یکی از مهم‌ترین نشریات مهم و ضدانگلیسی و آزادی‌خواهی بوده که در ایران منتشر می‌شده است. با وجود مطالعات پراکندۀ خودم و دیگران دربارۀ این روزنامه، زندگینامه آقاعلی لبیب‌الملک به‌عنوان سردبیر این نشریه کمتر مورد توجه و پردازش قرار گرفته است و فردی به‌شکل مستقل اثری را دربارۀ این فرد شجاع پدید نیاورده بود. از همین‌رو، درصدد برآمدم تا در کتابی ۲۵۰ صفحه‌ای زیست ۳۴ ساله و پرابهام وی را از آغاز تا پایان به رشته تحریر درآورم.

وی افزود: آقاعلی لبیب‌الملک مظفری، فردی بسیار پرتکاپو بوده که در طول عمر خود چهار یا پنج روزنامه را در ایران، هندوستان و عراق منتشر کرده است. این اثر در صورت پیداشدن حامی مالی به‌زودی منتشر خواهد شد.

این مورخ اجتماعی و مؤلف «صد سال تاریخ مطبوعات استان بوشهر» یادآور شد: افزون بر این اثر، دو کار دیگر نیز در دست چاپ دارم که تا یکی دو هفتۀ دیگر راهی بازار کتاب خواهند شد؛ یکی کتاب «جنگ لرده» است که دربارۀ سال‌های آخر جنگ جهانی اول در دشتستان و ترسیم دلاوری‌های شیرزنان و دلاورمردان لرده در شکست قشون انگلیسی‌ها در جریان این جنگ است.

یاحسینی گفت: اثر دوم هم یک کار مشترک با بشیر علوی، نویسنده و پژوهشگر پرکار بوشهری به نام «فایز مفتون» است که در این اثر برای نخستین‌بار از ۱۴۲ ترانۀ فایز با خط و رونویسی مفتون بردخونی رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها