دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
وقتی فرهنگ می‌تواند بر شکل‌گیری و سیر بیماری روانی تأثیر بگذارد

گلستان- شماره نهم فصلنامه پارت با جستاری خواندنی درباره اینکه فرهنگ می‌تواند به اشکال گوناگون بر شکل‌گیری و سیر بیماری روانی نیز تأثیر بگذارد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، شماره نهم فصلنامه فرهنگی و اجتماعی پارت به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی ایرج رمضانی و سردبیری مهلا اعتمادی ویژه فصل تابستان و پاییز در استان گلستان منتشر شد و جستاری با عنوان «فرهنگ و بیماری روان» در صدر خواندنی‌های این شماره قرار گرفته است.

در این جستار که توسط ارسطو میرانی، عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه درج شده است، می‌خوانیم: زندگی انسان از لحظه تولد تا مرگش در بستر فرهنگ و تحت تأثیر فرهنگ جریان می‌یابد؛ بنابراین طبیعی است که بیماری روانی هم در بستر فرهنگ شکل بگیرد و معنا شود.

به‌عبارت‌دیگر در همه فرهنگ‌ها افراد به بیماری‌های روانی گوناگون مبتلا می‌شوند اما فرهنگ‌ها نگاه مخصوص خود به بیماری روانی، علل و درمان آن دارند. از سویی دیگر چون بیماری روانی در بیشتر موارد واکنشی به تجربه‌های گوناگون زندگی است و زندگی همواره در بستر فرهنگ جاری است، طبیعتاً فرهنگ می‌تواند به شکل‌های گوناگون بر شکل‌گیری و سیر بیماری روانی نیز تأثیر بگذارد.

در بخش دیگری از این جستار نیز می‌خوانیم: بیماری‌های روانی یک جنبه جهان‌شمول دارند و یک جنبه فرهنگی یا محلی و درک جنبه‌های محلی و فرهنگ ویژه اختلال‌های روانی در کنار جنبه‌های جهان‌شمول آن، برای شناسایی زبان و دانش مشترک و ارتقای درک ما از آسیب‌های روانی در سطح جهانی ضرورت دارد و این واقعیت ضرورت پژوهش‌های توصیفی درباره فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های بومی و آشنایی با روانشناسان و مشاوران با آن‌ها را آشکار می‌کند.

همچنین در شماره پیش رو مطالبی با عناوینی چون پنبه در سرزمین طلای سفید، خلیج گرگان در مسیر درمان، ردپای تاریخ در کوچه پس کوچه‌های گرگان، مسکین قلیچ و جاودانگی نوای ترکمن، سفرنامه هزار جریب، شعر و باید از نوساخت، فرهنگ کهن شب یلدا و انتشار نشریه پارت و احیای نامی که بخشی از تاریخ کهن ایران است در کنار تصاویری زیبا و گرافیکی و جذاب به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها