پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کتابخانه‌های مستقل نیازمند حمایت و مهربانی هستند

گلستان- مؤسس کتابخانه مستقل فرهنگ در روستای بالاجاده با اشاره به اینکه سفر اول رئیس‌جمهور برای کتابخانه آن‌ها که بدون بودجه دولتی و به‌صورت رایگان و عمومی خدمت‌رسانی می‌کند، دستاورد چندانی نداشته است، گفت: کتابخانه‌های مستقل نیازمند حمایت و مهربانی بیشتری هستند.

محمد رایجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردکوی گفت: در سفر اول ریاست جمهور به استان گلستان هیاتی از مرکز ارتباطات و نیز مناطق محروم ریاست جمهوری سری به کتابخانه مستقل فرهنگ واقع در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی زدند.

وی افزود: آن‌ها ضمن بازدید مفصل از فضای کتابخانه و مشاهده میدانی مشکلات و کمبودها، در فضایی صمیمی با اعضای هیئت‌امنای کتابخانه به گفت‌وگو نشستند. همچنین به‌صورت مکتوب نیازها را اعلام کردیم و آن‌ها قول مساعدت و پیگیری را دادند.

رایجی ادامه داد: در آن زمان نامه‌ای هم برای رئیس‌جمهور نوشتیم و به نماینده دولت مستمر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اهدا کردیم و نماینده مستقر پس از استماع سخنان ما نظرات خویش را نیز در فرم مخصوص و نیز سیستم ثبت کردند اما تاکنون انتظارات ما محقق نشده است.

وی افزود: کتابخانه‌های مستقل نیازمند حمایت و مهربانی هستند و کتابخانه مستقل فرهنگ روستای بالا جاده به‌زعم و نظر کارشناسان فرهنگی و اصحاب قلم و فرهنگ و اندیشه بیش از یک‌نهاد فرهنگی دولتی و استانی در ترویج و توسعه فرهنگی و کتاب و کتاب‌خوانی ایفاء نقش می‌کند و اثرگذار است.

کتابخانه‌های مستقل نیازمند حمایت و مهربانی هستند

رایجی ادامه داد: اگرچه همچنان کاستی‌ها و کمبودهای ما در زمینه مالی، هزینه‌های جاری بابت آب، برق، گاز و نشست‌های فرهنگی، حقوق کتابدار، تهیه جوایز و لوح تقدیم و مراسم‌ها و پاسداشت‌ها، تبلیغات، منابع و نرم‌افزار کتابداری و سیستم و لوازم جانبی و تجهیزات و قفسه‌ها (بابت کتاب‌های در زمین‌مانده که نیازمند ۲۰ قفسه است) و غیربرجسته بوده و همچنان باقی است.

وی گفت: البته لازم به ذکر است که مدیرکل فعلی نهاد کتابخانه استان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا آذر سال جاری حدود ۱۰ (جدید و قدیمی) قفسه و چند میز و صندلی به کتابخانه ما کمک کردند.

به گزارش ایبنا، محمد رایجی فرهنگی بازنشسته در تابستان سال ۱۳۵۷ تنها کتابخانه روستای بالا جاده را با یک قفسه دست‌ساز چوبی در خانه قدیمی و موروثی پدرش تأسیس کرد. تا ۲۰ سال به همان سبک و سیاق به فعالیت پرداخت تا اینکه در زمستان سال ۱۳۹۷ با مشارکت مردم دست به مرمت و بازسازی زد و در تابستان ۱۴۰۰ کتابخانه از خانه پدری به مکان فعلی (مدرسه سابق شهید حاج اسدالله بالا جاده) کوچ کرد.

در حال حاضر در این کتابخانه ۳۳ هزار جلد کتاب و ۶ هزار جلد نشریه موجود است و ۹۰۰ عضو آن به‌صورت رایگان از خدماتش در کنار برنامه‌های جنبی متعدد فرهنگی و هنری بهره‌مند می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها