یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
طلیعه شکل‌گیری یک جریان حرفه‌ای رضوی در جشنواره بیست‌ویکم/ کمپین «زیبایی و آگاهی» امسال برگزار می‌شود

سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به این موضوع اشاره کرد که دوره بیست و یکم جشنواره امام رضا(ع) طلیعه شکل‌گیری یک جریان حرفه‌ای رضوی با رویکرد تولید آثار فاخر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با اشاره به اینکه انتقال و بسط موضوعات فرهنگ رضوی بدون کمک اهالی رسانه ناممکن است بیان کرد: در رسانه‌ای شدن و توسعه فعالیت‌های بنیاد، فعالیت‌های فراوانی از سوی اهالی رسانه صورت گرفت. لذا تقدیر می‌کنم از جریان‌سازی رسانه‌ای شکل گرفته در جشنواره امام رضا. بدون شک شما مشمول این حدیث امام رضا هستید که «خدا رحمت کند بنده‌ای که احیای امر ما را انجام می‌دهد».

او به سیاست‌گذاری‌ها اشاره کرد و گفت: ما در بنیاد از سال گذشته در دوره مدیریتی جدید سعی کردیم جریان تحولی را شکل بدهیم و این دوره، دوره گذاری بود برای فعالیت‌های بنیاد از فعالیت‌های عمومی به حرفه‌ای و تخصصی. دوره فعلی دوره تغییرات رویکردی است.

سعیدی‌زاده ادامه داد: جشنواره‌های امام رضا در بیست سال گذشته جریان فراگیری را در فرهنگ رضوی در گسترده جغرافیایی بین‌المللی و ملی شکل داده و یک جریان پایدار شده است که بی شک جایگاه قابل اعتنایی است و به یک جریان عمومی فرهنگی تبدیل شده است. عمده این جریان‌سازی‌ها از ماحصل تلاش‌هایی است که در دهه کرامت شکل گرفت.

او اضافه کرد: در ادوار گذشته فعالیت‌های متنوعی شکل گرفته است و همگی در قالب جشنواره‌های امام رضا جانمایی شده است. از رویدادهای مختلف و دل نوشته و کتابخوانی و رویدادهای اجتماعی همگی با رویکرد رویداد و پویش‌ها و جشنواره‌های حرفه‌ای در حوزه هنر توانسته جریان پایدار فرهنگی را در فرهنگ رضوی شکل بدهد.

سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه سعی کردیم به سمت حرفه‌ای شدن پیش برویم، بیان کرد: حرفه‌ای شدن یعنی تولید اثر فاخر و اثرگذار در حوزه ترویج فرهنگ رضوی. که نخبگان تهیه کنند و آحاد مردم بهره‌مند شوند. این نگاه ما در دوره تحولی جدید است. با توجه به آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته، رویکرد جشنواره از یک جشنواره برونی به یک رویداد برای گسترش فرهنگ رضوی ارتقا یافته است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: دوره بیستم دوره گذار بود و دوره بیست و یکم، طلیعه شکل‌گیری یک جریان حرفه‌ای رضوی با رویکرد تولید آثار فاخر است. امیدواریم با تلاقی این جشنواره در سالیان آینده با جشنواره فجر بتوانیم جریان حرفه‌ای جشنواره امام رضا را در رقابت با جشنواره‌های تخصصی شاهد باشیم.

او افزود: در بنیاد، دفاتر تخصصی شکل دادیم در حوزه‌های مختلف فرهنگ هنری و رضوی. ماموریت در سه حوزه است. اول استعدادیابی و پرورش هنرمندان نوپا و جوان به سمت حرفه‌ای شدن است. دوم، راهبری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با هدف تولیدات فاخر با مخاطبان میانی فضای هنر و فرهنگ رضوی است. سوم سفارش تولیدات فاخر به هنرمندان برجسته و صاحب سبک است که از نشانگان حرفه‌ای‌گری است. در دامنه هر سه جریان، جریان فرهنگ رضوی را راهبری می‌کنیم.

سعیدی‌زاده گفت: از شاخص‌های جشنواره حرفه‌ای تشکیل شورای سیاست‌گذاری است. ما در این دوره سعی می‌کنیم با جانمایی درست از نخبگان حوزه هنر و فرهنگ، بتوانیم در رشته‌های مختلف از نظر نخبگان بهره‌مند شویم. با همین نگاه به سراغ انتخاب دبیران رفتیم. بیست دبیر حرفه‌ای داریم که در جریان‌های مختلفی فعال هستند، جریان‌های شعر، سرود، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سینمایی و روستایی از جمله بخش‌های مختلف است.

او ادامه داد: جوایز نیز دیگر معیار حرفه‌ای‌گری است که سعی کردیم با توجه به محدودیت منابع، جوایز مطلوبی تعریف کنیم. برگزاری رویدادهای جانبی دیگر رویکرد ما در جشنواره‌های امام رضا است. از نشست تخصصی تا کارگاه آموزشی تا برگزاری نمایشگاه‌ها، این دوره، رویدادهای جانبی به صورت پرقوت ارائه می‌شود. دیگر راهبرد تولید محصولات رسانه‌ای از آثار فاخر است که در بسترهای مختلف رسانه‌ای آن‌ها را عرضه خواهیم کرد.

سعیدی‌زاده اشاره کرد: در این دوره امیدواریم با سیاست‌های بنیاد جریان جشنواره را علاوه بر حرفه‌ای شدن به سمت عمومی شدن نیز پیش ببریم که در میدان اجتماعی مردم نیز آن را تجربه کنیم. در همین راستا قرار است در ۴۵۰ نقطه کشور تئاترهایی خیابانی برگزار شود. تمرکز عملیات دبیرخانه‌ای جشنواره از سطح استان‌ها به سمت ملی ارتقا پیدا کرده. همه جشنواره‌های امام رضا در سطح ملی برگزار می‌شوند و رویکرد تحولی را در سطح جشنواره‌ها تجربه می‌کنیم. تجمیع اختتامیه‌ها را نیز خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: ما در فضای تجمیع اختتامیه‌ها این نگاه را داریم که همه هنرمندان از کشور در مشهد در دهه کرامت حضور پیدا کنند و در بارگاه امام رضا حضور داشته باشند. امسال دو جشنواره عمومی هم در بستر جشنواره‌های امام رضا فعال کردیم. جشنواره روستایی که در میناب برگزار می‌شود و جشنواره دانشجویی که با محوریت سازمان جهاد دانشگاهی و محوریت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم برگزار خواهیم کرد.

سعیدی‌زاده گفت: امسال دوازده جشنواره را فعال می‌کنیم، چهار جشنواره در حوزه شعر، دو جشنواره در حوزه سرود، سه جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی و سه جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی. یک جشنواره نیز در حوزه سینمایی خواهد بود. یکی از این جشنواره‌ها، بیست و نهمین جشنواره شعر رضوی است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. سال گذشته در افغانستان بود. امسال نیز داریم سعی می‌کنیم اختتامیه را در افغانستان برگزار کنیم.

او افزود: پنج جشنواره روستایی رضوی را نیز تعریف کردیم که با هدف توسعه فرهنگ روستایی با آموزه‌های رضوی شکل گرفته‌اند. معاونت روستایی ریاست جمهوری نیز مشارکت می‌کند. در نسبت با سال گذشته سعی کرده‌ایم آنچه در نشست‌های گذشته تعریف کرده‌ایم را در فضای مستندسازی برای اصحاب رسانه و مدیران تعریف کنیم. امسال با توجه به جریان‌سازی رسانه‌ای، کمپینی رسانه‌ای شکل داده‌ایم به نام «کمپین زیبایی و آگاهی» که جریان این کمپین در جشنواره بیست و یکم خواهد بود.

در میدان هستیم که فرهنگ و هنر ایران شناخته شود

فرهاد قائمیان به عنوان مدیر جشنواره‌های امام رضا (ع) با اشاره به اینکه در میدان هستیم تا فرهنگ و هنر ایران زمین خوب شناخته شود بیان کرد: امیدوارم در جلسات بعدی که با دبیران خواهیم داشت نیز از حضور شما اهالی رسانه استفاده کنیم و در رسانه‌ای کردن این جشنواره، به سطح بین‌المللی برسیم.

او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم فرهنگ امام رضایی را اثرگذارتر کنیم به حضور و حمایت شما اهالی رسانه نیاز داریم. من عاجزانه خواهش می‌کنم من را بپذیرید تا بتوانیم با بیانی زیبا، و آگاهی‌دهی، این فرهنگ امام رضایی را صمیمی‌تر بین مردم رواج دهیم. من تازه به این جشنواره فاخر پیوستم. خوشحالم که به عنوان یکی از همراهان تیم دبیری در این جشنواره در خدمتتان هستم.

قائمیان اشاره کرد: ما در بنیاد و جشنواره می‌توانیم این جشنواره را در سطح جامعه اثرگذارتر برگزار کنیم. مذاکراتی قرار است با سازمان سینمایی و اوج و حوزه هنری داشته باشیم برای تولید فیلم سینمایی ولی درباره فیلم‌های کوتاه برای جوانانی که در این حیطه قدم گذاشته‌اند و تخصص خود را نشان داده‌اند ما حمایت می کنیم ولی مطمئن هستم برای یک سال آینده، یک فیلم سینمایی در زمینه فرهنگ امام رضایی خواهیم داشت.

او اضافه کرد: به هر حال فعالیت من در رشته سینما و تئاتر و تلویزیون است و لذا سعی می‌کنم هرچقدر از دستم بر می‌آید برای فرهنگ‌سازی انجام دهم. کتمان نمی‌کنم، قطعاً نام امام رضا که نوکریش را دارم یکی از عوامل اصلی برای پذیرش این مسئولیت بود. تمام تلاشمان را می‌کنیم بیشتر به این حوزه کمک کنیم و بیشتر این جشنواره را عمومی‌سازی و مردمی‌سازی کنیم.

در انتهای نشست، از پوستر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها