شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
دیدار و گفتگوی فعالان فرهنگی با «مردی به نام شیراز»

فارس- در ادامه سلسله بازدیدها و دیدارهای هفتگی فعالان فرهنگی شیراز با چهره های نامدار و مفاخر علمی، ادبی، هنری و فرهنگوران معاصر، برنامه دیدار و گفتگو با «صدرا ذوالریاستین شیرازی» از شعرای نامدار معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این دیدار که شامگاه جمعه برگزار شد، محمدرضا رفیعی راد مدیر عمارت تاریخی «نصیرنظام» و مرمتگر بافت تاریخی به همراه سید محی الدین حسینی ارسنجانی، دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز در عیادت و سرکشی از منزل صدرا ذوالریاستین و بازدید از کتابخانه غنی و پربار او که در آستانه سالروز تولد وی انجام شد بر تلاش‌های ذوالریاستین شیرازی در عرصه های فرهنگ و هنر و ادب تحسین گفتند.

شعر «صدرا» رنگ و بوی وطن دارد

صدرا شاعری وطن دوست، صاحب آثار ناب و مکتوب در زمینه شهر شیراز و نقدهای فنی در خصوص شاعران، قهرمانان و بزرگان ایرانی و.... است. برخی از آثار تألیفی و دفاتر شعری ذوالریاستین شیرازی که با استقبال گرم اهالی قلم و فرهنگوران روبرو شده عبارت است از: آثار چاپی پیش از انقلاب شامل کتاب‌های «سال که شروع میشود»، «یاغی»، «مردی در تاریکی روحش»، «جهاد مقدس» و....اما برخی عناوین کتاب‌های چاپ شده از او پس از انقلاب اسلامی عبارت است از: «یادنامه استاد دکتر مرتضی ذوالریاستین» کارداراسبق ایران در نروژ، «عزلواره»، «شاید غزل»، «پنجره‌های آفتابی»، «همصدا با ساز باران»، «آوازهای غریب»، «قافیه های غائب»، «معاصر ان» (آمد و شد رباعی در شیراز و فارس)، «صد پنجره در حنجره»،» غزل در فارس و شیراز از آغاز تا به امروز»، «مردی بنام شیراز»، «آذرخشی در باران»، «آریو برزن»، «باران آسا» و…

صدرا در ۲۸ آذر ۱۳۱۵ شمسی در شیراز به دنیا آمد. خود او چنین بیان می‌دارد: … پدرم «محمد جواد» و مادرم «مزین» نام داشتند. جد امجد من حاج محمد حسن، صاحب کتاب «ریاض الشهاده» است.پدر بزرگم حاج علی آقا ذوالریاستین نهضت مشروطیت جنوب را با همراهی آزادی‌خواهان کازرون و قشقایی بر عهده می‌گیرد. پسر ایشان حاج میرزا عبدالحسین ذوالریاستین بیست و سه جلد تألیف دارد.دو جلد قطور «حب الوطن» (دیوان شعر) و دیوان مونس کتابهای ایشان است.در رکاب پدر لباس نظامی بر تن و علیه مستبدین قیام می‌کند.پدر من عرفان را عملی می‌دانست و عرفان تئوری را زیاد قبول نداشت. بچه‌های او اکثراً شاعر شدند. کلاس هشتم که بودم زمان دکتر مصدق بود، بچه‌ها را دنبال خودم راه می‌انداختم که برویم پست و تلگراف تحصن؛ یا زنگ همه مدارس سر راه را می‌زدم و مدارس را برای رفتن به تحصن تعطیل میکردم. دوران برنایی من به کارهای سیاسی و شیطنتهای جوانی و البته به کار تئاتر حرفه ای و بازیگری در صحنه گذشت، بازنشسته بانک هستم و به مدیرعاملی بانکهای چند استان نیز رسیدم. بعد از ازدواج با بانوی خانه ام که زیاد دوستش دارم و به او عشق میورزم، آرام شدم، خلاصه سخن بسیار است…"

اهدای مجموعه دفاتر شعری صدرا ذوالریاستین شیرازی به شاهدان شیراز

رفیعی راد در این دیدار گفت: وظیفه همه ماست تا مقام این استاد و دیگر مفاخر علمی و ادبی معاصر شیراز را قدر بدانیم.

وی افزود: صدرا ذوالریاستین اینک چونان سروی بلند قامت بر اهالی فرهنگ و هنر و ادب شیراز و فارس سایه گستری می‌کند و خوش می‌درخشد.امید آنکه وجودش به سلامت باشد و عمرش طولانی و عزتمند گردد.

در پایان این گفتگو و دیدار مجموعه کتاب‌ها و دفاتر شعری خود بهمراه دفاتر اشعار بانو «شعله ذوالریاستین» دختر این شاعر و ادیب و سراینده شیرازی از جمله دفتر شعر نیمایی «آلبالو» را به این دو فعال فرهنگی شیراز تقدیم شد که قرار است ۲۸ آذر ۱۴۰۲ جشن تولد هشتاد و هفت سالگی استاد ذوالریاستین شیرازی شاعر قالب‌های گوناگون شعری و از جمله «غزل» توسط «گروه فرهنگی شاهدان شیراز» در بافت تاریخی شیراز و عمارت تاریخی نصیرنظام یا به پیشنهاد یار دیرینه او «مهرنگاراشراقی» به خاطر بیماری و کسالت آن استاد شعر و سخن در محل کتابخانه پربار او برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها