پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
نخستین فلوشیپ با موضوع کتاب کودک برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی با اعلام خبر تدارک معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ برای برگزاری نخستین فلوشیپ در حوزه کودک و نوجوان، این برنامه را فرصت گفت‌وگو و تعامل ناشران داخلی و خارجی دانست.

اسماعیل جانعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اعلام خبر تدارک معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نخستین فلوشیپ با موضوع کتاب کودک و نوجوان گقت: امید است این فلوشیپ به بزرگترین امکان تعامل بین ناشران تبدیل شود؛ از این فرصت برای گفت‌وگو و تعامل در حوزه تصویرگری، ویراستاری و دیگر موضوعات کتاب کودک و نوجوان استفاده خواهد شد.

درباره کشور مهمان ویژه نمایشگاه ۱۴۰۳ تصمیم‌گیری نشده است

وی درباره گزینه‌های احتمالی برای انتخاب مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴۰۳ بعد از گذشت بیش از دو هفته از دیدار سخنگوی وزیر امورخارجه با معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسیر تعامل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت امورخارجه در موضوع نمایشگاه کتاب تهران، در مقایسه با دوره‌های پیشین، مطلوب‌تر است.

تعامل درخورتوجه وزارت امور خارجه با مسئولان نمایشگاه کتاب تهران

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ ادامه داد: نیاز است که اهمیت مسئله کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به وزارت امور خارجه که می‌دانیم مشاغل متعددی دارد، منتقل کنیم. شاید در یک نگاه این تصور ایجاد شود که فعالیت بخش بین‌الملل در رویداد نمایشگاه کمرنگ است؛ بنابراین تلاش کردیم این نگاه را اصطلاح کنیم. دوستان در وزارت امور خارجه، همکاری درخورتوجهی دارند. فارغ از میل کشورهای خارجی یا مهیا بودن امکانات آن‌ها برای حضور در نمایشگاه سال آینده، به کمک دوستان در وزارت امور خارجه امیدواریم. درباره مهمان ویژه نیز تصمیم‌گیری نشده است.

جانعلی‌پور با اشاره به نقش واردکنندگان کتاب‌های خارجی در تامین نیاز مخاطبان به‌ویژه دانشجویان و پژوهشگران درباره حضور این فعالان حوزه کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بیان کرد: بی‌تردید واردکنندگان کتاب‌های خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سهم دارند؛ علاوه‌براین باید تلاش کنیم در کنار واردکنندگان و موزعان کتاب خارجی، ناشر خارجی در این رویداد حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: حضور ناشران خارجی یا نمایندگان آن‌ها در غرفه اختصاصی، بی‌تردید برکاتی دارد؛ ازجمله اینکه این فعالان فرهنگی با فضای نشر ایران آشنا می‌شوند و در فصل نمایشگاه، اقبال مردم ایران را به کتاب مشاهده می‌کنند.

جانعلی‌پور با تاکید براهمیت واردکنندگان کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران افزود: مناسبات کتاب‌محور دنیا متعدد و نشر به‌عنوان یک صنعت پول‌ساز شناخته می‌شود؛ بنابراین حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران به تقویت تبادلات حوزه نشر کشور کمک می‌کند؛ اصل حضور ناشران خارجی به‌عنوان نتیجه تلاش‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم است و تاکید می‌کنم واردکنندگان کتاب خارجی، بی‌تردید در برگزاری نمایشگاه کمک‌کننده هستند که با برقراری مجدد الگوی فیزیکی، بزرگترین رویداد فرهنگی کشور تلاش شد فضای بین‌الملل نمایشگاه با حضور واردکنندگان کتاب خارجی، تقویت شود.

بسیاری از مسائل موزعین کتاب‌های خارجی قابل حل است

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالان این حوزه، بی‌تردید نکاتی دارند که نیازمند اهتمام جدی است؛ ازجمله اینکه باید در مسائل گمرکی تسهیلاتی تعیین و فاصله بین نرخ ارز دولتی و آزاد جبران شود. ایجاد فاصله منطقی بین تخفیف ناشر و یارانه دولتی، نظم در تحویل به‌موقع کتاب‌ها ازجمله توقعات واردکنندگان کتاب‌های خارجی است. اما این دست مسائل در وضعیت فعلی جزو کلان‌مسائل نیست.

جانعلی‌پور با تاکید بر اینکه در حوزه بازار کتاب‌های خارجی مسائل دیگری وجود دارد که باید حل شود، ادامه داد: خرید کتاب‌های وارداتی با توجه به قیمت، برای بسیاری از مخاطبان دشوار یا ناممکن است؛ علاوه‌براین موضوع سهل‌الوصول شدن دسترسی به‌همین کتاب‌ها از مسیرهای متنوع، واردکنندگان کتاب خارجی را برای اینکه در نمایشگاه حاضر شوند و یا نشوند، برسر دوراهی قرار داده است.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند حمایت و ارائه تسهیلات در جریان گفت‌وگوهای دو طرفه قابل حل است؛ کما اینکه پیش‌تر نیز این مباحث در نشست‌های مختلف از طرف فعالان این عرصه مطرح شده است.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشتاق تعامل با فعالانی هستیم که در طول سال‌های گذشته تجربه واردات کتاب به‌منظور حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دارند. بی‌تردید فضای مناسبی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

جانعلی‌پور درباره تاثیر حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در معرفی طرح گرنت گفت: جنس ناشرانی که در نمایشگاه‌های خارجی حضور پیدا می‌کنند و ناشرانی که حق رایت خرید و فروش می‌کنند، متفاوت و تعداد ناشرانی که به‌طور جدی در دو حوزه فعالیت می‌کنند اندک است. معرفی و عرضه کتاب، از مهم‌ترین اهداف حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی است. اگر در فرصت‌های اصلی تبادل رایت، مانند فلوشیپ ترکیه حضور و کارنامه عملکرد ارائه کنیم، به‌نوعی پاسخ به این پرسش نیز پاسخ داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها