چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
معرفی بزرگترین شاعر فارسی‌سرای هندوستان در «پارسی‌گویان»

برنامه پیش روی «پارسی‌گویان» رادیو ایران به مرور آثار امیر خسرو دهلوی، بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیده‌زهرا صالحی، تهیه‌کننده برنامه «پارسی‌گویان» بیان کرد: در برنامه آتی، با حضور محمدجعفر محمدزاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی به مرور آثار امیر خسرو دهلوی، بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: امیر خسرو از پدری ترک‌تبار و مادری هندی زاده شده و به زبان‌های دیگری چون سنسکریت، هندو و عربی تسلط داشته، اما شعر فارسی است که به او رفعت مقام و اندیشه بخشیده است. وی را با القابی چون «طوطی هند و سعدی هندوستان» یاد کرده‌اند. تاثیر شعر «امیر خسرو» بر شاعران پارسی‌گو به ویژه حافظ و جامی دیده می‌شود و در سبک و زبان به سعدی و نظامی و سنایی نظر داشته است. شعر «امیر خسرو» حاکی از آن است که او نه تنها به زبان فارسی بلکه به فرهنگ ایرانی تمایل و حتی تسلط دارد.

صالحی در خصوص دیگر بخش‌های برنامه به گزارش تینا میرکریمی با پرفسور آذرمیدخت صفوی و گفت‌وگو با زهرا ابوالحسنی، استاد دانشگاه اشاره کرد.


«پارسی‌گویان» به تهیه‌کنندگی سیده‌زهرا صالحی و با حضور محمدجعفر محمدزاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی، پنجشنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها