چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
ریشه شهر قزوین به دوران ساسانی باز می‌گردد

قزوین_ عضو هئیت علمی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) استان قزوین گفت: هویت و ریشه شهر قزوین به دوران ساسانی باز می‌گردد. البته باید بین فصای شهرنشینی و یکجا نشینی تفاوت قائل شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، نصر الله پور محمدی املشی در همایش بین‌المللی تاریخ پیش از اسلام قزوین افزود: بعضی از محققان اعتقاد دارند شهر قزوین توسط شاپور اول بنا شده و بعضی از محققان نیز بر ساخت قزوین در دوره شاپور دوم تاکید دارند؛ به نظر من قزوین در دوره شاپور اول بنا نهاده شد و در دوره شاپور دوم استحکام یافت و از این دوره بود که قزوین به یک هویت شهری و مدنی رسید.

وی عنوان کرد: سه نام «قزوین»، «دستبی یا دشتابی» و «پهلو» داده‌ها و اطلاعاتی را از منظر تاریخ پیش از اسلام قزوین، در اختیار ما می‌گذارد.

املشی اذعان کرد: یکی از نمادهایی که از دوران تاریخ باستان قزوین وجود دارد و می توانیم به آن اشاره کنیم دوره تاریخی قزوین است.

وی اظهار کرد: تاریخ کشور ما از دوره مادها وارد کنش سیاسی، ملی و هویت تاریخی می‌شود. بعد از شکل گیری مادها شهرها و روستاها درصدد این شدند که نشان دهند در شکل گیری هویت ملی چه نقشی دارند. خیلی مهم است که ما نقش آفرینی شهرها را از دوره مادها تا دوره معاصر بررسی کنیم.

املشی تشریح کرد: در همین دوره تاریخی و نقش شهرها در هویت ملی است که ما خودمان را در تقابل و مقایسه با روم و یونان باستان قرار می‌دهیم.

استاد دانشگاه بین‌الملل قزوین اظهار کرد: برای من جالب است که محققین هنوز به دنبال اثبات این موضوع هستند که اروپایی‌ها از روی نام دریای کاسپین، نام قزوین را انتخاب کردند و چون واژه کاسپین و قزوین یا کسبین به هم نزدیک هستند، پس اروپایی ها نام این شهر را انتخاب کرده اند.

پوراملشی خاطر نشان کرد: آیا مردمی که این شهر را ساخته‌اند نمی‌توانستند یک نام برای شهرشان انتخاب کنند و صبر کردند تا اروپایی‌ها برای شهر آن‌ها نام انتخاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها