شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
جمعی از شعرای ایران و جهان اسلام از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بازدید کردند

آذربایجان شرقی- جمعی از شعرای مطرح کشور و جهان اسلام از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بازدید کردند که در این بازدید بر لزوم افزایش مراودات فرهنگی بین ملت‌های مسلمان تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در تبریز، هیئتی متشکل از شعرای ایران، ترکیه، سوریه، عراق و لبنان ضمن بازدید از بخش های مختلف هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز، در برنامه های جنبی این رویداد فرهنگی از جمله نشست های ادبی، برگزاری محفل شعر «قوافی الاقصی» در گرامیداشت شهدای غزه و نشست با فعالان فرهنگی کشور شرکت کردند.

سید یوسف صندوق، شاعر و ادیب اهل سوریه در این بازدید با اشاره به تاثیر ادبیات مقاومت در نزدیکی ملت‌های مسلمان گفت: خارج از ارتباطات دولتی، تقویت شعر و ادبیات مقاومت عامل رشد استکبار ستیزی در جهان اسلام است.

وی اظهار داشت: شعر و ادبیات محور مقاومت به دلیل ویژگی های ضد استعماری و ظلم ستیزی بین جوانان سوری و لبنانی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

جمعی از شعرای ایران و جهان اسلام از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بازدید کردند

این شاعر سوری، ادبیات مقاومت را مهمترین ابزار برای فرهنگ سازی در جامعه دانست و گفت: تربیت هر شاعر و فعال ادبی در ادبیات مقاومت در واقع تربیت یک سرباز در این محور است.

سید یوسف صندوق، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و تبادلات فرهنگی بین کشورهای اسلامی را یکی از مهمترین ایزار نزدیکی ملل مسلمان دانست و افزود: همکاری شعرا و ادبای هر طرف موجب افزایش هوشیاری جوامع اسلامی در مقابله با توطئه های دشمنان خواهد شد.

شعر و ادبیات، بالاترین و مهمترین آثار باستانی مردم ایران است

یکی از شاعران حضور یافته در نشست‌های ادبی نمایشگاه کتاب تبریز، شعر و ادبیات را مهمترین آثار باستانی ایران خواند و گفت: به این اثر باستانی و پایه گذار ادب جهانی نباید آسیب برسد.

حسین اسرافیلی ادامه داد: شعر و ادبیات جزو مؤلفه های اصیل ملت و اولین مؤلفه فرهنگ جامعه است.

وی با بیان اینکه شعر ایران پایه‌گذار ادب جهانی است، گفت: داستان و رمان زیر مجموعه شعر هستند؛ خبرنگاری را نیز باید در شعر جستجو کرد چراکه قطران صدها سال قبل، زلزله را به شعر می‌کشد و کار خبرنگار را انجام می‌دهد.

جمعی از شعرای ایران و جهان اسلام از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بازدید کردند

اسرافیلی ادامه داد: قبل از انقلاب، نظام استبدادی حاکم بر جامعه به شاعران اجازه پرداخت به مسائل سیاسی را نمی‌دادند اما بعد از انقلاب شعر از این حصار رهایی پیدا کرد و در همه موضوعات از جمله سیاسی، اجتماعی، انتقادی و عاشقانه اعلام وجود کرد.

اسرافیلی در مورد شعر و ادبیات حماسه و رویکرد اخیر که بسیار پررنگ است، گفت: به تازگی شعر انقلابی و حماسی با محوریت فلسطین و غزه سروده می‌شود که قبلاً امکان پرداختن به آن وجود نداشت.

تبریز شهر انسان‌های فرهیخته و اهل ادب

یکی از فعالان فرهنگی ساکن استانبول ترکیه نیز با بیان اینکه برای نهمین بار است که در نمایشگاه کتاب تبریز حاضر می شود، گفت: گنجینه ادبیات غنی ایران یکی از منابع مهم تبالات فرهنگی با ملل دیگر از جمله دنیای اسلام است.

جمعی از شعرای ایران و جهان اسلام از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بازدید کردند

برات نودهی اظهار داشت: مردم ترکیه به ادبیات کهن ایران از جمله شعرایی مانند مولانا، خیام، شمس و.. علاقمند هستند.

وی، جدی نگرفتن موضوع حق کپی رایت را یکی از اصلی ترین دلایل عدم رغبت برخی ناشران خارجی برای حضور در ایران دانست و اظهار امیدواری کرد: اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط