چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
بعد از طوفان الاقصی، فلسطین موضوع شعر کودک شد

سیداحمد میرزاده گفت: ارزیابی دهه‌های اخیر این طور نشان می‌دهد که تا قبل از طوفان الاقصی شاعران کودک و نوجوان ما فلسطین را موضوع شعر کودک نمی‌دانستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پی جنایت بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی و کشتار کودکان مظلوم فلسطین، دوشنبه (پانزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۲) محفل ادبی «شب کودکان غزه» در کتابسرای زیتون برگزار شد. در این محفل ادبی محمود پوروهاب، سیداحمد میرزاده، علی باباجانی، مریم زندی، طیبه شامانی و جمعی از ادب‌جویان دوره آموزشی قاصدک حضور داشتند.

سیداحمد میرزاده در ابتدای این نشست درباره محفل ادبی قاصدک توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: عده‌ای از فعالان ادبی پنج ماه پیش در دوره‌های آموزشی قاصدک گرد هم جمع شدند و با کمک استادانی چون پوروهاب، شامانی، زندی، بابایی و… این دوره‌ها ادامه یافت و اکنون حاصل کار آن‌ها مقبول و چشمگیر بوده است. مرحله دوم کار قاصدک همزمان با عملیات مقتدرانه طوفان الاقصی آغاز شد و ما نیز با توجه به این تقارن روی این موضوع متمرکز شدیم. بر اساس آثار شاخص و ارزشمندی که به دست ما رسید این نشست تشکیل شد.

وی با اشاره به موضوع فلسطین در شعر کودک و نوجوان افزود: کارهایی که درباره فلسطین انجام شده را طی چهار دهه بعد از انقلاب بررسی کردم و دیدم در سه دهه اول شاید در هر دهه فقط یک شعر در این‌باره سروده شده است. زنده‌یاد قیصر امین‌پور دهه ۶۰ منظومه «فلسطین» را سرود. کتابی هم در دهه ۷۰ با موضوع «تحلیل موضوعی شعر کودک و نوجوان در دهه ۷۰» تألیف مشترک فرامرز نورمحمدزاده و کبری زهرایی منتشر شد که این پروهش موضوعات مختلف شعر کودک را در دهه ۷۰ فهرست کرده است. طبق این پژوهش در دهه ۷۰ فقط یک شعر درباره روز قدس وجود دارد و این شعر هم به گونه‌ای است که می‌توان آن را مختص فلسطین ندانست.

این شاعر ادامه داد: موضوع پایان‌نامه معصومه مرادی «جنگ و صلح در دهه ۸۰» بود و او هم بر این موضوع صحه گذاشته که در دهه ۸۰ فقط یک شعر درباره فلسطین سروده یحیی علوی‌فرد وجود دارد. در دهه ۹۰ شاهد انتشار یکی دو کتاب مستقل در این زمینه هستیم. از جمله در سال ۹۳ کتابی با عنوان «خواهرم پرنده شد» در موضوع کودکان غزه به چاپ رسید. ارزیابی دهه‌های اخیر این طور نشان می‌دهد که تا قبل از طوفان الاقصی شاعران کودک و نوجوان ما به فلسطین به عنوان موضوع شعر کودک نگاه نمی‌کرده‌اند؛ اما آنچه بعد از طوفان الاقصی منتشر شده با تمام دستاوردهای شعر کودک در دهه‌های قبل برابری می‌کند.

بعد از طوفان الاقصی، فلسطین موضوع شعر کودک شد

در ادامه این نشست مریم زندی نیز به کتاب «احترام گلها» که در سال ۹۰ منتشر شد اشاره کرد که در آن شعرهایی با موضوع مقاومت، فلسطین و انقلاب وجود دارد؛ اما دیده نشده است. او در ادامه سخنان خود شعری درباره غزه برای حضار خواند.

محمود پوروهاب دیگر سخنران این نشست ضمن قرائت شعری درباره فلسطین گفت: طی این دهه‌ها برخی ممکن است به نیت فلسطین شعر گفته باشند؛ اما در شعرشان اسمی از فلسطین نبرده باشند. چون می‌خواستند با عام‌تر کردن موضوع شعرهایشان ماندگار باشد. بنابراین سعی می‌کنند اسم خاص نبرند. پس شعر مقاومت، شعر مقاومت است و فرقی نمی‌کند به کجا تعلق دارد.

علی باباجانی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون هر سال به مناسبت روز قدس شاید یک یا دو شعر درباره فلسطین سروده شده است، افزود: اما این شعرها دیده نشده است. به طور مثال در سال ۱۳۸۷ کتاب «با اجازه تمام شاعران» چاپ شد که در آن به شعر مقاومت هم پرداخته شده است.

وی گفت: خوشبختانه در تمامی شعرها و داستان‌هایی که امروز خوانده شده، عنصر امید دیده می‌شود و آثار غیرمستقیم، روان و پر از نماد بود که درخور تقدیر است.

طیبه شامانی از دیگر شاعران میهمان این نشست بود که به شعرخوانی درباره غزه پرداخت.

بعد از طوفان الاقصی، فلسطین موضوع شعر کودک شد

زهرا عراقی از شاعران جوان حاضر در این نشست در ادامه شعری با این مضمون خواند:

یاد تو

امروز پخش یک خبر

خیلی دل من را شکست

در آن شنیدم شهر تو

درگیر جنگ سختی است

جنگنده‌ای بر شهر تو

صد بمب و موشک ریخته

در خانه‌ی تو سنگ و خاک

روی عروسک ریخته

حالا فقط با یاد تو

می‌خوابم و پا می‌شوم

هر لحظه من فکر توام

وقتی که تنها می‌شوم

اصلاً بگو این روزها

از خانه بیرون می‌روی؟

با مادرت یا دوستت

تا باغ زیتون می‌روی؟

من آرزو دارم دلت

از غصه‌ها خالی شود

هر کوچه‌ی «غزه» پر از

فریاد خوشحالی شود

فائزه امجدیان شاعر دیگری بود که در ادامه این مراسم سروده خود را این چنین قرائت کرد:

کوچه باغ ما

تیر خورده است و باز

لحظه‌ای به خستگی دچار نیست

باغ ما

اگرچه در حصار لشکر تفنگ‌هاست

خالی از بهار نیست

ای گلوله‌ها

ای کلاغ‌های بد صدا

هر چه قار قار می‌کنید

باغ خالی از صدای ما نمی‌شود

سرزمین قدس

خانه‌ی کلاغ‌ها نمی‌شود

در ادامه این مراسم نیز عفت زینلی سروده خود را با این مضمون ارائه کرد:

ای کودک مظلوم غزه

امروز در فکر تو بودم

وقتی که من در شهر مشهد

شعر جدیدی می‌سرودم

می‌خواستم از تو بگویم

شعرم ولی زیبا نمی‌شد

طوفان خشم و غیرت تو

در بندهایم جا نمی‌شد

با مشت‌های سفت و محکم

در کل دنیا، قهرمانی

تو یک حماسه‌آفرینی

زیباترین شعر جهانی

در بخش‌های دیگر این مراسم امیر بیک، مریم کوثری، فاطمه نجاتی، فرشته ابراهیمی‌نیا، صبا فیروزی، محمد بخشعلی‌زاده، فاطمه الله‌مرادی، ضرغامی، سمیه بابایی، زهرا ملک ثابت و شقایق پای‌رنج اشعار و داستان‌های کوتاه خود را برای حاضران در این نشست قرائت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها