سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
فرهنگ‌سازی گامی اساسی برای نگه داشتن زبان فارسی از تهاجم‌های بیگانه است

یزد - دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی کشور با اشاره به تهاجم‌های وارده بر زبان فارسی گفت: فرهنگ‌سازی گامی اساسی برای نگه داشتن زبان فارسی از تهاجم‌های بیگانه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مهدی نجفی در جلسه تبیین ضوابط و مقررات پاسداشت زبان فارسی در یزد گفت: این زبان، یکی از ارکان و مؤلفه‌های مهم هویت ملی ایران است.

وی ادامه داد: فارسی به عنوان زبان رسمی و ملی در رنگین کمان خرده فرهنگ‌ها، گویش‌ها و زبان و لهجه‌های کشور عزیزمان ایران، باعث یگانگی فرهنگی و وحدت ملی و ایرانی است و زبان گویش‌ها و لهجه‌های محلی هم به عنوان گنجینه و میراث انسانی است که فرهنگ و تاریخ را با خود دارد.

دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی کشور گفت: گویش‌ها و لهجه‌ها به عنوان پشتوانه‌ای فرهنگی و علمی برای زبان فارسی به شمار می‌رود و در عصر حاضر با توجه به سرعت تحولات جامعه و فناوری اطلاعات برای حفظ و پاسداشت زبان فارسی باید برنامه‌ریزی شود.

نجفی ادامه داد: برای درامان ماندن زبان فارسی از تهاجم واژه‌های بیگانه در قدم اول نیاز به فرهنگ‌سازی است و اینکه افراد جامعه در استفاده از واژگان فارسی به خود افتخار کرده و در کنار این مهم نیاز به سیاستگذاری و قوانین نظارتی نیز داریم.

وی افزود: قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده وآیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۸ در هیأت وزیران تصویب شده و اصلاحاتی بر آیین‌نامه در سال ۱۳۹۴ انجام شده است.

دبیرکارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی کشور ادامه داد: طبق ماده واحده این قانون همه دستگاه‌های قانون‌گذاری، اجرایی، و قضایی و زیر مجموعه‌های آن‌ها و دستگاه‌های عمومی و سازمان‌های و شرکت‌ها وبخش‌های دولتی و غیر دولتی موظف به رعایت مفاد آن هستند.

نجفی افزود: طبق ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی این قانون، دستگاه‌های یاد شده در ماده (۲) آیین‌نامه پیش از صدور هرگونه مجوز و پروانه تأسیس و یا کسب و کار و تولید و ارائه خدمات و یا ادامه فعالیت در داخل کشور باید به متقاضیان ابلاغ کنند تا نسبت به انتخاب گزینش نام‌نویسی فارسی اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه به درستی اجرا شود و دستگاه‌های متولی نیز وظایف خود را طبق قانون انجام دهند بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.

دبیرکارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی کشور گفت: کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی برای بررسی تخصصی‌تر موضوعات مرتبط، دبیرخانه‌ای را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده و در همین راستا انجام وظیفه می‌کند.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: این جلسه در راستای اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه برگزار شد تا همه دستگاه‌های اجرایی، افراد متقاضی برای نامگذاری را ملزم به رعایت این قانون کنند و این اداره کل به واحدهایی که اسامی بیگانه را به کار برده‌اند، مجوز تبلیغ نمی‌دهد و مجوزها باید بعد از تأییدیه نام صادر شود.

لازم به ذکر است؛ نشست تبیین ضوابط و مقررات پاسداشت زبان فارسی عصر دوشنبه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط