دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کتابی که به ارزش‌های معنوی اربعین و پیشینه تاریخی آن می‌پردازد

ایلام - حبیب‌الله محمودیان، پژوهشگر پیشکسوت در حوزه باستان‌شناسی در ایلام، تأکید دارد که در کتاب تازه‌اش «زوایای ارزشی اربعین؛ حرم رضوی تا حرم حسینی»، بخشی از ارزش‌های معنوی کنگره عظیم اربعین و پیشینه تاریخی این رویداد مهم ارائه شده است.

حبیب‌الله محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: در کتاب «زوایای ارزشی اربعین؛ حرم رضوی تا حرم حسینی»، بخشی از ارزش‌های معنوی کنگره عظیم اربعین و پیشینه تاریخی این رویداد مهم ارائه شده است.

وی تصریح کرد: نزدیکی استان ایلام به شهرهای مذهبی عراق، مشترکات فرهنگی، قومی و مذهبی میان مردم استان‌های همجوار بین دو کشور مانند: واسط، میسان و دیالی در شرق کشور عراق با شهرهای ایلام و مهران شرایطی را ایجاد کرده تا زائران ایرانی و عراقی، افغانستانی، پاکستانی وآسیای میانه مرز مهران را بهترین مسیر برای رفت و آمد خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مرز مشترک با عراق در شهرستان مهران، افق روشنی را برای توسعه تجارت، گردشگری بین‌المللی، ترانزیت کالا و مسافر ترسیم کرده است.

محمودیان ادامه داد: یکی از رویدادهای مهم فرهنگی-مذهبی دنیای اسلام، بزرگداشت اربعین شهادت حضرت امام حسین (ع) است که با آئین پیاده‌روی میلیون‌ها نفر از مسلمانان کشورهای مختلف جهان در کشور عراق به ویژه در مسیرهای منتهی به شهر کربلا به اوج خود می‌رسد.

وی تصریح کرد: این رخداد مهم در شرایط و موقعیتی اتفاق می‌افتد که بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن، مردمی است، زیرا هیچ دولت و کشوری توان انجام و اجرای چنین برنامه‌ای را نخواهد داشت. چنین رویدادهایی اساساْ ساختاری اجتماعی دارند به طوری که هیچ‌کدام از نظریات جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی عمق نظری و معرفتی برای تحلیل و تبیین آن را ندارد.

استاد دانشگاه‌های استان ادامه داد: این پیاده‌روی در قالب گروه‌ها، هیئت‌ها و سایر تشکیلات مذهبی با نظمی خاص به منظور شرکت در سالگرد چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع)، در واقعه عاشورا اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی و وحدت میان مردم مسلمانان در جهان تشیع قلمداد می‌شود. پیاده‌روی و زیارت امام حسین (ع) در ایام اربعین یکی از سنت‌های معنوی شیعیان است که در سال‌های اخیر پررنگ و فراگیر شده و عشق و ارادت مسلمانان دنیا به سیدالشهدا در مراسم زیارت اربعین برجسته و نمادین شده است.

این پژوهشگر پیشکسوت ایلامی گفت: استقبال گسترده مردم عراق و همراهی و همکاری مردم متدین ایران و سایر کشورهای اسلامی در برگزاری با شکوه کنگره اربعین نشان دهنده وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است. ارتباط مردم به دور از تقسیم‌بندی‌های قومی، فرهنگی و حکومتی موجب خلق یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات انسانی در ایام اربعین شده است.

محمودیان ادامه داد: پیاده‌روی اربعین نشان دهنده اوج ایثار شیعیان در راه تحقق آرمان‌های اهل بیت علیهم السلام است. از سوی دیگر در این پیاده‌روی، اوج معارف و فرهنگ حسینی و اوج عاطفه و احساسی که شیعیان نسبت به هم دارند مشخص می‌شود. در جاهای دیگر سراغ نداریم که انسان‌ها این مقدار عاطفه و از خود گذشتگی و تواضع در راه اهل بیت علیهم السلام را از خودشان نشان دهند.

مؤلف کتاب «اطلس زیارتگاه‌های استان ایلام» ادامه داد: در این کتاب، ضمن ارائه کلیاتی در مورد اربعین، موقعیت جغرافیایی استان ایلام به عنوان معبر تاریخی و شناخته شده تردد زوار عتبات عالیات، معرفی عتبات عالیات در کشورهای عراق و سوریه به عنوان مسیر جاده زیارتی خاوران تا سواحل دریای مدیترانه، معرفی راه‌ها و جاده های باستانی مسیر مورد اشاره، ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های ایران در محدوده استان ایلام، خدمات نهادها و هیأت‌های مردمی این دیار ارائه شده است.

مولف پرکار ایلامی در پایان گفت: انتظار می‌رود این اقدام، مدخلی برای مطالعات علمی رویداد اربعین و برنامه‌ریزی محققان و برنامه‌ریزان اجرایی و نهادهای مردمی برای رفع موانع، افزایش ظرفیت‌ها و انجام زیرساخت های مورد نیاز این مسیر برای آینده باشد.

به گزارش ایبنا؛ حبیب‌الله محمودیان، متولد ۱۳۲۹ در شهر ایلام، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران و عضو هیات علمی دانشگاه، از چهره‌های مطرح علمی، ادبی و پژوهشی ایلام است. وی تاکنون بیش از ۸۰ عنوان کتاب تألیف، ترجمه و منتشرکرده و در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران‌زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات تخصصی ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

کتاب «زوایای ارزشی اربعین (حرم رضوی تا حرم حسینی)» تألیف: دکتر حبیب‌الله محمودیان با ویرایش ادبی عبدالحمید پاک‌سرشت و طرح جلدی از لیلا دهبالایی، در ۱۰۰۰ جلد و به قیمت ۲۶۵ هزاتومان در سال ۱۴۰۲ از سوی نشر زاگرو منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا جعفریان IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    با تشکر و قدردانی از زحمات دکتر محمودیان بابت تألیف کتاب، که به موضوع اربعین و قدمت آن پرداخته و با آرزوی توفیقات روزافزون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها