جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از تسخیر لانه جاسوسی تا جنگ غزه

هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع در نشست‌های تاریخی و سیاسی بود و اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های متفاوت و شخصیت‌های گوناگون در مکان‌های فرهنگی به دور هم گرد آمدند. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع در نشست‌های تاریخی و سیاسی بود و اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های متفاوت و شخصیت‌های گوناگون در مکان‌های فرهنگی به دور هم گرد آمدند. در این هفته شاهد رویداد برگزاری آیین بازگشایی کتابخانه ملک‌الشعرا بهار، نشست و گفت‌وگوی محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی با ایبنا، روایت متفاوت بانوی مبارز فلسطینی، بررسی «دیوان‌سالاری عصر صفویه» در دانشگاه اصفهان، به چاپ پنجم رسیدن کتاب «متاستاز اسرائیل» تا نشست «جنگ غزه و پیامدهای آن» بودیم.

ملک‌الشعرا با همه وجود ایران را دوست داشت

آیین بازگشایی کتابخانه ملک‌الشعرا بهار، شامگاه جمعه، پنجم آبان، در سرای عامری‌های کاشان و با حضور کاشانی‌ها به‌ویژه اهالی فرهنگ این شهر برگزار شد. همان دیاری که او درباره‌اش گفته بود: «باد آباد مَهین خطۀ کاشان».

برآمدن قاجار؛ روایتی متفاوت از یکپارچگی دیرپای ایران‌زمین

انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «برآمدن قاجار؛ تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» اثر غلامحسین زرگری‌نژاد را روانه بازار نشر کرد.

روابط ایران و آمریکا؛ از پیروزی انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی

کتاب «روابط ایران و آمریکا از انقلاب اسلامی تا تسخیر سفارت» را حسن خداوردی تألیف و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۸ منتشر کرده است. چنان که از عنوان برمی‌آید، تمرکز کتاب روی روابط ایالات متحده و ایران بعد از انقلاب اسلامی است، اما چون فهم تضادهای نظام برخاسته از انقلاب با آمریکا بدون درک تاریخ روابط دو کشور ممکن نیست، نویسنده فصلی را به فراز و فرود روابط شاه و آمریکا اختصاص داده است. شاه، چنان که خداوردی می‌گوید، به رغم این‌که با کودتای آمریکایی به قدرت رسیده بود، تا أواسط دهه ۱۹۶۰ جایگاهی ثانویه در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه داشت. از اواسط دهۀ ۱۹۶۰ به خصوص در دهۀ ۱۹۷۰ این جایگاه به سرعت تغییر کرد و شاه به یکی از ستون‌های حفظ منافع آمریکا در منطقه تبدیل شد. این تغییر جایگاه تابع تغییر استراتژی آمریکا برای مهار شوروی بود. پس از جنگ جهانی دوم مهار شوروی به مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد.

انعقاد نخستین پیمان نظامی‌امنیتی میان اسرائیل با کندی رئیس‌جمهور آمریکا

کتاب لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا از تألیفات جان مرشایمر و استفان والت است که به‌کوشش نادر نوری‌زاده به فارسی برگردانده شده و از سوی نشر میترا چاپ شده است. کتاب از دو بخش و یک نتیجه‌گیری مبسوط تشکیل شده است.

شناختن و شناساندن ایران هدف اصلی بنیاد ایران‌شناسی است

محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: در برنامه میان‌مدت سه ساله «شناختن و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران زمین از آغاز تاکنون با تاکید بر ایجاد تمدن نوین ایران اسلامی» هدف‌گذاری شده و دو ماموریت اصلی برای آن لحاظ شده است که وظیفه اصلی بنیاد در این برنامه «شناختن» و «شناساندن» ایران به مخاطبان داخلی و خارجی است.

«ده غلط مشهور درباره اسرائیل» به چاپ چهارم رسید

انتشارات کتابستان معرفت کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» اثر ایلان پاپه با ترجمه وحید کاظمی به چاپ چهارم رسید. این کتاب به نکاتی می‌پردازد که خیلی‌ها فکر می‌کنند درست است ولی نیست. این کتاب یک راهنما برای شناخت اسرائیل است.

کتاب «تاریخ ترکمن» به زبان فارسی روانه بازار نشر شد

گلستان – ترجمه فارسی کتاب «تاریخ ترکمن» که ماحصل اطلاعات شخصی و مشاهدات میدانی و پژوهشی حاج عبدالغفور آخوند آهنگری است، به روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

داستان‌های دل‌انگیز «سندباد بحری» دریانورد پرآوازه ایرانی اهل بندر سیراف

کتاب «خلیج فارس در آینه فرهنگ عامه» دربرگیرنده گفتارهایی است در مبانی نظری فرهنگ عامه، اسطوره‌ها، افسانه‌ها، داستان‌های عامیانه، آداب و رسوم، اعتقادات و باورهای عامیانه و گفتارهای عامیانه مربوط به خلیج فارس که با روش استنادی و کتابخانه‌ای و با تکیه بر متون و مقالات به بررسی این مهم می‌پردازد.

نامه روشنفکران ایرانی که برای نخستین‌بار منتشر شد

اسفندماه سال ۱۳۵۶ فعالان ملی و روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار اخراج فوری و بدون شرط ارتش اسرائیل از لبنان و مجازات اسرائیل به علت تجاوز و کشتار مردم بی‌گناه شدند.

دیباچه میرزا بر کتاب «احکام الجهاد و اسباب الرشاد» با نثر گلستان هم‌ترازی دارد

غلامحسین زرگری‌نژاد در رونمایی کتاب «برآمدن قاجار؛ تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان» گفت: زمانی که اقامحمدخان در شیراز نزد کریم‌خان در حبس نظر بود از مکتب شیراز تاثیر پذیرفت و به خواندن شاهنامه مشغول شد، اما درباره لطفعلی‌خان زند، همین بس که قصد داشت کوه نور و دریای نور را به سرهارفورد جونز انگلیسی بفروشد که آقامحمدخان سررسید و معامله سر نگرفت.

نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» برگزار شد

ژاله آموزگار، پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی در نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی که هفتم آبان ماه ۱۴۰۲ در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: در تاریخ باورها و اندیشه‌های جهان شخصیت‌ها و بزرگانی هستند که آنان را نمی‌توان زاده ماه، سال و زمان خاصی دانست.

علیرضا ملائی‌توانی: ظهور گفتمان یکپارچگی ایران جنگ‌زده آقامحمدخان مهم است

علیرضا ملائی‌توانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رونمایی کتاب «درآمدن قاجار؛ تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان» گفت: یکی از ویژگی‌های کتاب لایه جامعه‌شناختی عمیق آن است؛ به عبارتی افزون بر تاریخ اندیشه، سیاست و اقتصاد و روابط بین‌الملل لایه‌های دیگری از تاریخ ایران را باز می‌کند که به نظرم نخستین بار است که دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد آن را انجام داده و برای نخستین بار چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کند. مولف در این اثر اصطلاحات و مفاهیمی را وضع می‌کند و می‌سازد که به کمک آن مجموعه‌ای از پیچیدگی‌های تاریخی ایران در آن زمان را توضیح می‌دهند.

روایت متفاوت بانوی مبارز فلسطینی

به نقل از روابط عمومی انتشارات ایران، «موسسه انتشاراتی ایران» به‌تازگی کتابی را در حوزه تاریخ شفاهی منتشر کرده به نام «خاطرات ام جهاد» همسر خلیل‌الوزیر مبارز فلسطینی و روایت یک عمر همراهی با ابوجهاد) است. این کتاب ذیل مجموعۀ گفتمان مقاومت این انتشارات منتشر شده و دربردارندۀ زندگی‌نامۀ خودنوشت انتصار الوزیر (ام‌جهاد)، همسر خلیل ابراهیم الوزیر (ابوجهاد) است.

آرمان‌های انقلاب اسلامی را به شکل تاریخ اندیشه‌ای پسا انقلابی روایت کنیم

حجت‌الاسلام امین اسدپور در نقد و بررسی کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته میثم قهرمان که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: من به حاشیه‌ها و نکات انتقادی ماجرا اشاره می‌کنم، در بحث مواجهه با رهبر معظم انقلاب با چند سطح و لایه مختلف روبه‌رو هستیم. رهبر معظم انقلاب پیش از آنکه رهبری و سیاستگذاری کلان حاکمیت را عهده‌دار باشند، ابتدائا یک متفکر و فقیه اسلام‌شناس و به تعبیری یک حکیم اسلام‌شناس هستند که یک بار باید آثار ایشان از این زاویه مطالعه شود.

«دیوان‌سالاری عصر صفویه» در دانشگاه اصفهان بررسی و رونمایی شد

در اصفهان، نشست علمی _ تخصصی رونمایی از کتاب «دیوان‌سالاری عصر صفویه» در تالار صائب تبریزی دانشگاه اصفهان برگزار شد. این نشست به کوشش گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان، قطب صفویه و شعبه اصفهان انجمن ایرانی تاریخ اسلام تحقق یافت.

کتاب «متاستاز اسرائیل» به چاپ پنجم رسید

چاپ پنجم کتاب «متاستاز اسرائیل؛ روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی» اثر کورش علیانی از سوی انتشارات جام جم به بازار پخش رسید.

بازخوانی و ترجمان جنایت صهیونیست عمق فاجعه نسل‌کشی را نشان می‌دهد

عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب در سی‌امین نشست از سلسله گفت‌وگوهای انتقادی در باب علوم‌انسانی «ارغنون خرد» با عنوان نشست «جنگ غزه و پیامدهای آن» که سه‌شنبه نهم آبان در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) برگزار شد؛ به نقاط عطف جریان فلسطین از زمان اشغال تا امروز اشاره کرد و گفت: از سال ۱۹۱۷ بیانیه بالفور صادر شد و این بیانیه به عنوان ننگین‌ترین بیانیه به حساب می‌آید، که حقی را به نحوی آزاردهنده از مردم یک سرزمین می‌گیرد.

آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی جنبش‌های اجتماعی ایران معاصر

دکتر فردین قریشی، استاد دانشگاه تهران در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی که باحضور اساتید، دانشجویان و کارکنان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد، درباره «تبیین شکست جنبش‌های اجتماعی در ایران» سخن گفت. تلاش وی در این سخنرانی بر آسیب‌شناسی جنبش‌های اجتماعی ایران معاصر متمرکز بود.

تشریح دستاوردهای هسته‌ای از زبان نماینده مجلس در قالب کتاب

مجموعه شش جلدی «چالش هسته‌ای» نوشته سید محمود نبویان، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام توسط انتشارات ایران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

کتاب‌های تاریخی را جذاب بنویسیم

محمدصادق کوشکی، تحلیل‌گر سیاسی گفت: مردم ما با تاریخ خیلی دوست نیستند. از آنجایی که کتاب‌های تاریخی _چه درسی و چه غیردرسی_ جذاب نیست و خوب نوشته نشده، مردم ما از خواندن تاریخ گریزانند. به‌خاطر این دو دلیل برای اینکه از تلخی محتوا مقداری کم شود و از طرفی کمی جذاب‌تر شود، زبان طنز را انتخاب را کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها