سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کتاب «مرگ سالی» در تبریز معرفی و نقد شد

کتاب شعر «مرگ سالی» دومین اثر لیلا حسین نیا در تبریز معرفی و در حضور اساتید ادبیات دانشگاه‌های تبریز و تهران مورد نقد قرار گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، این جلسه با همت و مشارکت حوزه هنری آذربایجان شرقی، اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز و سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری تبریز برگزار شد.

ابراهیم اقبالی، شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در این نشست با تاکید بر اینکه شاعر باید شکارچی معنا باشد، گفت: شاعر باید آیینه روزگار خود باشد و محتوایی که دردهای جامعه را منعکس کند، باعث ارزشمندی شعر می‌شود.

وی ادامه داد: ماندگاری اشعار یک شاعر در مفاهیم و درد های مشترک انسانی است و برای باقی ماندن این مفاهیم قدرتمند شاعر شعر های عوام پسند هم می سراید.

استاد ایوب شهبازی، شاعر و خوشنویس بنام تبریزی به نقش خانواده در شکل گیری شخصیت و ذوق لیلا حسینن یا اشاره کرد و گفت: این تعداد از اشعار خوب برای سن و سال ایشان بسیار عالی است.

همچنین رضا شیبانی شاعر و منقد ادبی هم با اشاره به شعر سرایی لیلا حسین نیا در محضر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: کیفیت اشعار ایشان نشانگر پختگی شاعر در عین جوانی است.

وی با بیان اینکه اشعار لیلا حسین نیا نگاه فرازمینی به شعر دارد گفت: شاعرانی بزرگ هستند که آیینه جغرافیا و تاریخ خودشان بوده و به اتفاقات عصر حاضر بی تفاوت نباشد.

محمدکاظم کاظمی شاعر، نویسنده و عضو هیئت برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز سخنان خود را از منظر کتاب آرایی شروع کرد و گفت: کتاب کیفیت ظاهری خوبی داشته و از طراحی و چاپ مناسبی بهره می‌برد.

وی با اشاره به محتوای اشعار لیلا حسین نیا افزود: ویژگی مهم اشعار وی روانی بیان و پختگی کلام است که بخشی از آن می تواند مرتبط با تحصیلات تکمیلی ایشان در حوزه ادبیات فارسی باشد.

کتاب «مرگ سالی» در تبریز معرفی و نقد شد

کاظمی گفت: با توجه با تحصیلات خانم حسین نیا، در عین حال اشعار ایشان گرفتار محدودیت های آکادمیک نیست و شعرها شفاف و برخوردار از احساسات شاعر است.

وی اظهار داشت: استفاده از عناصری که دیگران به سراغ آن نرفته اند در بعضی بیت‌ها باعث شده اشعار سروده شده برجسته‌تر باشد.

کاظمی در عین حال تصریح کرد: شخصیت بخشی، تعابیر محاوره‌ای یا مردم‌گرایی می‌توانست در اشعار ایشان بیشتر باشد ولی نه به حدی که شعر به ابتذال کشیده شود.

این شاعر بر لزوم پرداخت شاعران به شرایط زمانی و مکانی زیست بوم خویش تاکید کرد و ادامه داد: تجربه زیستی و شخصیت بخشی جغرافیایی، فکری و حتی جنسیتی در اشعار می‌تواند آثار شاعران را جذاب‌تر کند.

وی با بیان اینکه شاعر دریاف های حسی و عینی خوبی از بیرون داشت که می توانست آن را بیشتر کند تصریح کرد: در شعر وقتی یک مصراع عینی است بهتر است مصراع بعدی ذهنی باشد تا تصویرسازی بهتری در ذهن خواننده ایجاد شود.

عضو هیئت برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: به عنوان مثال شاعر می تواند به جای کلمه عشق، رفتاری را که نشان دهنده عشق است در شعر خود بیاورد تا تاثیرش بیشتر شود.

لیلا حسین نیا نیز در پایان این جلسه از نکات قابل تامل اساتید و منتقدان قدردانی کرد و ضمن تاکید بر اهمیت نقد برای ارتقای کیفی اشعار، اظهار داشت: نقد نشدن، نشان دهنده درجا زدن خالق اثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها