یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
انتشار متون بي‌نشان مجلس در «پيام بهارستان»

چهارمين شماره از «پيام بهارستان»؛ فصلنامه اسناد مطبوعات و متون از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در زمينه معرفي برخي از نويافته‌ها و متون بي‌نشان اين كتابخانه منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين فصلنامه در قالب جنگ يا كشكول به ارايه گلچيني از اسناد، مطبوعات و متون مرتبط با مجلس ايران كه اغلب آنها مربوط به قرن معاصر يعني زمان شكل‌گيري مجلس در ايران است، مي‌پردازد. 

به گفته رسول جعفريان، مدير مسوول اين فصلنامه، براي گردآوري و تنظيم مطالب اين فصلنامه 1176 صفحه‌اي، علاوه بر پژوهشگران و كارشناسان داخلي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، از محققان، صاحب‌قلمان و تاريخ‌شناسان خارج از اين مركز نيز استفاده شده است و افزون بر منابع داخلي اين كتابخانه، سعي شده ديگر متون مرتبط با اين حوزه كه حتي در كتابخانه مجلس وجود ندارند، معرفي شوند.

پيام بهارستان كه دوره جديد آن پس از وقفه‌اي چندساله منتشر شد، بر آن است با انتشار اوراقي از اسناد، مطبوعات و متوني نويافته از گنجينه‌هاي گوناگون، به ويژه اوراق پراكنده مخازن كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي كه سال‌ها در اين مركز سر به مهر مانده يا بي‌نام و نشان بوده‌اند، اطلاعات خام و اصيل را براي اهالي پژوهش گردآوري كند.

«كوچكترين حكومت اسلامي»، «آينده ايران؛ نامه مخصوص بانوان»، «جارچي ملت؛ از انتشار تا توصيف مكرر»، «بيان حقايق؛ اعلاميه‌اي از ضياءالدين طباطبايي»، «بياض شيخ فضل‌الله نوري»، «گزارش ملامحمد در سال 1259 شمسي؛ از شهرستانك تا كلاردشت و كجور»، «گذري بر زندگي آيت‌الله حاج يوسف باقر بنابي»، «آسيد كمال فراشباشي، ريش سفيد بهارستان»، «سفرنامه مسيو برونيار به مازندران» و « جستاري درباره انجامه دست‌نبشته ونديداد» از موضوعات و عناوين گوناگون اين شماره از فصلنامه «پيام بهارستان» به شمار مي‌روند.

در «پيام بهارستان» علاوه بر مقالات و متون گوناگون، تصاويري از اسناد، اصل متون و مطبوعات مختلفي كه درباره آنها صحبت شده نيز به وفور چشم مي‌خورد كه علاوه بر افزايش انگيزه مطالعه براي پژوهشگران و خوانندگان، زواياي گوناگوني از اين داده‌هاي تاريخي را بر محققان روشن مي‌سازد.

در بخشي از اين نوشتار به قلم سيد محمدحسين مرعشي با عنوان «آسيد كمال فراشباشي، ريش سفيد بهارستان» آمده است: «نخستين شماره سالنامه اميركبير، در سال 1334 در 283 صفحه، همراه با يك تقويم بغلي، در چاپخانه پيروز به چاپ رسيد. اين سالنامه ـ به نوشته خودش ـ شامل گزارش يك‌ساله كشور است و داراي مقاله‌هايي اجتماعي، اقتصادي، علمي، ادبي، هنري، تاريخي، خانه‌داري، بهداشتي، فني و تفريحي است.
مندرجات اين سالنامه در دو قسمت تنظيم شده است؛ قسمت نخست با بيش از 110 صفحه داراري پنج مقاله است؛ تهنيت‌ها و توصيه‌هاي سال نو، گزارشي درباره موسسه مطبوعاتي اميركبير و بنيانگذار آن و سپس خلاصه‌اي از زندگي ميرزا تقي‌خان. در انتهاي اين مقاله سردبير به بهانه شرح احوال، مردم ايران را مورد خطاب قرار داده: "گاهي خداوند از ميان يك ملت، يكي را برمي‌انگيزد و مهار امور آن ملت را در دست آن مرد مصلح و اصلاح‌طلب مي‌سپارد، اين برگزيده الهي موجوديت خود را وقف سعادت و ترقي آن ملت مي‌كند و آن ملت، قدر خدمات او را درك نمي‌كنند و فداكاري او را نمي‌فهمند و خود را بيچاره و بد بخت مي‌كنند."
به نظر مي‌رسد نويسنده به دكتر مصدق اشاره دارد كه يك سال و اندي پيش از چاپ سالنامه، با كودتا كنار گذاشته شده بود.
وقايع مهم كشور، از اول اسفند 1332 تا پايان بهمن 1333 با 90 صفحه، مفصل‌ترين مقاله سالنامه را شامل مي‌شود. وقايع مهم جهان نيز، در ادامه چند صفحه‌اي را پر كرده است.»

اين شماره فصلنامه پيام بهارستان از مقالات و اسناد گوناگوني تشكيل شده است كه از نويسندگان آن مي‌توان سيدعلي آل داود، علي صدرايي خويي، علي ططري، رسول جعفريان، محمدحسن رجبي، محسن صادقي، هادي هاشميان، سيدفريد قاسمي، نفيسه واعظ، سيدجعفر حسيني اشكوري، احمدرضا نائيني، فاطمه هاشمي، قاسم تبريزي، داود نظريان، منيژه صدري و محمد چگيني را نام برد. 

حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان، مدير مسوول اين نشريه و رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، نويسنده و موسس كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران در قم، انتشار مجدد اين اثر را در قالبي نوين، از برنامه‌هاي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي مي‌داند و معتقد است كه اين اثر مي‌كوشد ناگفته‌هايي از تاريخ را همراه تحليل‌ها و معرفي‌هاي شايسته‌اي از آن در اختيار پژوهشگران قرار دهد.

چهارمين شماره از «پيام بهارستان» از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در 1176 صفحه و بهاي 60000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط