دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
«ايران؛ ديروز، امروز، فردا» در بازار نشر

چاپ اول كتاب «ايران؛ ديروز، امروز، فردا(تحليلي بر انقلاب اسلامي ايران)» تاليف محسن نصري تدوين شده توسط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، از سوي دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب تهیه شده، تحليلي است به فرايند گذار تحولات سياسي ـ‌ اجتماعي ايران كه از حدود 100 سال پيش آغاز شده و پس از فراز و فرودهاي گوناگون، به «انفجار نور» انجاميد.

انقلاب اسلامي ايران 22 بهمن سال 1357 به پيروزي رسيد و اكنون شاهد دستاوردها و شكوفايي آن در عرصه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و نظامي هستيم، اما هنوز تبيين ريشه‌ها و عوامل پيروزي انقلاب اسلامي ضروري است چرا كه همان عواملي كه رمز پيروزي انقلاب بودند، رمز بقا و دوام آن نيز به شمار مي‌روند. البته علاوه بر آن، تبيين دستاوردهاي انقلاب در عرصه‌هاي مختلف از ضرورت‌هاي تحقيق در حوزه انقلاب اسلامي است.

بر اساس مطالب كتاب، خلقت زيباي هستي با زندگي حضرت آدم و حوا و سپس با مبارزه هابيل و قابيل در قالب حق و باطل آغاز مي‌شود و تا قيامت تداوم مي‌يابد. خداوند با ارسال پيامبران و انزال كتاب‌هاي آسماني، بشر سرگردان در اين مبارزه را هدايت كرد تا در صراط مستقيم قرار گيرد. در عصر جاهليت قديم، پس از هزاران رسول و نبي، با «بعثت» پيامبر اعظم(ص) انقلاب اسلامي پي‌ريزي شد و آغاز حركت بشر براي رسيدن به سرانجامي نيك، در عصر «مهدويت» رقم خورد، اما پس از 1400 سال در مسير تاريخ تحولات جوامع اسلامي، در عصر جاهليت مدرن با الگوگيري از اسلام ناب محمدي(ص) و نهضت حضرت سيد‌الشهدا(ع)، «انقلاب اسلامي ايران» به رهبري امام خميني(ره) پديد آمد تا انفجار نوري در ظلمت زندگي بشر به شمار آيد.
در بخشی از مقدمه کتاب درباره ضرورت تدوین این اثر آمده است: «انقلاب اسلامي ايران با سه ركن "مكتب اسلام"، "رهبري حضرت امام خميني" و "فداكاري مردم" بي‌گمان نقطه عطفي گرديد در پي‌ريزي عصري جديد به نام "عصر امام خميني". اين انقلاب با شعار "استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي" به نفي استعمار خارجي، استبداد داخلي و نظام شاهنشاهي پرداخت و اينك براي تداوم، تعالي و گستردن خود، نيازمند "بصيرت" و شناخت نسل جوان و آحاد مردم است. در اين كتاب برآنيم تا براي آشنايي جوانان اين مرز و بوم، ايران را در سه مرحله بازكاويم: "ايران ديروز؛ در رژيم پهلوي"، "ايران امروز؛ در جمهوري اسلامي و تحولات و تغييرات و دستاوردهاي عظيم آن" و "ايران فردا".
بدين منظور، مباحثي در هفت فصل شكل گرفته است؛ در فصل اول از ضرورت و اهميت شناخت انقلاب اسلامي ايران سخن مي‌گوييم و در فصل دوم تحت عنوان مفهوم‌شناسي انقلاب اسلامي ايران به تعريف "انقلاب"، "اسلام" و "انقلاب اسلامي" مي‌پردازيم و در فصل سوم، ريشه‌هاي انقلاب و در فصل چهارم نيز دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران را بررسي مي‌نماييم.
در فصل پنجم با عنوان "امام ‌شناسي انقلاب اسلامي ايران" از انديشه، رفتار و مكتب حضرت امام خميني(ره) و سير زندگي و سيره خلف صالح ايشان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ـ مدظله‌العالي‌ـ نكاتي را باز مي‌گوييم.
از آنجا كه تهديدات دشمنان خارجي و داخلي و توطئه‌هاي آنان در برابر انقلاب اسلامي هنوز هم ادامه دارد، در فصل ششم به "آسيب‌شناسي انقلاب اسلامي ايران" مي‌پردازيم و سرانجام در فصل هفتم "آينده‌شناسي انقلاب اسلامي ايران" را با موضوعاتي درباره "فرآيند تحقق اهداف انقلاب اسلامي ايران" و بررسي "سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران" به پايان مي‌بريم.
در اين كتاب، نگارنده با بيش از ده سال تجربه در تدريس انقلاب اسلامي در حوزه و دانشگاه كوشيده است به گونه‌اي مستدل و مستند، مباحث را مطرح نمايد.»

از منابع مورد استناد مولف در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، ايران بين دو انقلاب، كامل‌الزيارات، تحف‌العقول، آخرين آواز قو، مهاتما گاندي؛ همدلي با اسلام همراهي با مسلمين، اسنادي از عملكرد خاندان پهلوي، انقلاب، تاريخ تحولات سياسي و اجتماعي ايران، حجاب و كشف حجاب در ايران، مقايسه ارتش اسلام با ارتش طاغوت، ايران و تاريخ، تاريخ جامع بهائيت، در خدمت و خيانت روشنفكران، غررالحكم و دررالكلم، تاريخ معاصر ايران، درس‌هايي از تاريخ سياسي ايران، مفاسد خاندان پهلوي، دولت‌هاي ايران از سيد ضياء تا بختيار و... (از ميان 257 عنوان كتاب) را نام برد.

چاپ اول كتاب «ايران؛ ديروز، امروز، فردا(تحليلي بر انقلاب اسلامي ايران)» در شمارگان 3000 نسخه، 376 صفحه و بهاي 30000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها