سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۱
حسيني‌مهر، تئاتر ايران را در چند روايت تازه نوشت

ناصر حسيني‌مهر، مترجم و كارگردان تئاتر، از چاپ و انتشار دو كتاب «آناتومی يك قتل: دراماتورژی و تمرين‌‌نگاری نمايشنامه‌ ويتسک» و «تئاتر ايران در چند روايت تازه» خبر داد.\

حسيني‌مهر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: كتاب «آناتومی يك قتل: دراماتورژی و تمرين‌‌نگاری نمايشنامه‌ ويتسک» نتيجه پژوهش دانشجويان بر اين نمايشنامه است كه كار نو و تازه‌اي محسوب مي‌شود. اين نخستين كتابي است كه درباره دراماتورژي به زبان فارسي نوشته مي‌شود. دراماتورژي مقوله بسيار مهمي در ادبيات نمايشي است؛ ولي بسيار كم به اين موضوع پرداخته شده است.

«آناتومی يك قتل: دراماتورژی و تمرين‌‌نگاری نمايشنامه‌ ويتسک» از سوي انتشارات افراز روانه بازار كتاب مي‌شود.

وي ادامه داد: «تئاتر ايران در چند روايت تازه» كتاب ديگري است كه براي چاپ به انتشارات افراز سپرده‌ام. در اين اثر به آغاز تئاتر معاصر در ايران مي‌پردازم كه از دوره محقق‌الدوله آغاز مي‌شود. او فردي است كه نخستين تئاتر حرفه‌اي را در ايران ساخت. در ادامه این کتاب به ظهيرالديني، مهرتاش، نوشين، ايران دفتري، رقيه چهره‌آزاد، عطاالله زاهد، مهين علي‌جعفري، مهين و مصطفي اسكويي پرداخته‌ام.

به گفته حسيني‌مهر، تفاوت اين اثر با متون ديگر اين است كه تاريخ‌ تئاتر از زبان هنرمندان نقل مي‌شود. گفت‌وگوها با اين هنرمندان از سال 1356 آغاز شده است.

به گفته وي، اين هنرمندان آنچه را كه ديده‌اند و انجام داده‌اند، در اين كتاب روايت كرده‌اند. اين كتاب به نوعي مستندنگاري تئاتر يا تاريخ شفاهي تئاتر ايران محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط