دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۵
تعطیلات نوروزی، زمانی مناسب برای بالابردن شاخص مطالعه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تعطیلات نوروزی به عنوان فرصتی مناسب برای افزایش مطالعه خانواده‌ها و موقعیتی برای بالابردن شاخص مطالعه در ایران یاد کرد و گفت: اقدامات و تبلیغات رسانه‌های جمعی و صدا و سیما در نگرش‌ها و علایق مردم جامعه تأثیرگذارند./

علي عباسپور تهراني‌فرد، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تعطیلات نوروزی را فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به مطالعه به ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان دانست و گفت: در این ایام علاوه بر خواندن کتاب‌های درسی می‌توان به مطالعات غیر درسی نیز پرداخت.

وی افزود: این فرصت، زمان خوبی است که فرهنگ کتابخوانی را در کشور نهادینه و بیش از پیش بتوانیم با کتاب رابطه برقرار کنیم و در نهایت سرانه مطالعه را برای هر فرد در جامعه افزایش دهیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما از لحاظ فرهنگی با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله داریم و شاید بتوان گفت تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است برای این که بتوانیم این فاصله را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای کاهش فاصله مطالعاتی ما با استانداردهای جهانی چه راهکارهایی را توصیه می‌کنید؟» پاسخ داد: باید بخشی از ساعات درسی مدارس را به مطالعات غیر درسی اختصاص دهیم تا کودکان بتوانند علاوه بر کتاب‌های درسی، از منابع غیر درسی نیز استفاده کنند و از همان سنین کودکی فرهنگ کتابخوانی در آنها نهادینه شود.

عباسپور متذکر شد: لازم است کودکان و نوجوانان در برنامه‌های آموزش و پرورش و از دوره پیش دبستانی و دوره دبستانی با نحوه انتخاب کتاب‌های مورد نیاز آشنا شوند و به مطالعه گرایش پیدا کنند. در دوره پیش دبستانی با استفاده از کتاب‌هایی که دارای شکل و طرح‌اند و دوره دبستان، از همان ابتدا که با الفبا آشنا می‌شوند، بچه‌ها را با کتاب‌های ساده و جذاب آشنا کنیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اقدامات و تبلیغات رسانه‌های جمعی و صدا و سیما را در نگرش‌ها و علایق مردم جامعه تأثیرگذار خواند و افزود: افزایش گرایش به کتابخوانی و پی‌بردن به نیازهای مطالعاتي، نیازمند طرحی گسترده است. نباید فراموش کنيم که هیچ سنی از مطالعه و کسب آگاهی بی‌نیاز نیست.

عباسپور با اشاره به تعدد سفرهای داخلی نوروزی اظهار داشت: در صورتی که مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها طرح‌هایی را اجرا کنند و در کنار هریک از بناهای تاریخی و مکان‌هایی که مردم در زمان نوروز بیشتر از آنها استفاده می‌کنند، غرفه‌هایی را نیز برای عرضه کتاب و محصولات فرهنگی قرار دهند، می‌توان گام‌های بیشتری در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط