شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
روابط با کشورهای همسایه امنیت‌بخش و قدرت‌آفرین است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در «اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه» گفت: مسئله روابط با کشورهای همسایه از هر زاویه‌ای که بنگریم اهمیت دارد؛ در صحیح‌ترین شکل خود روابط دوجانبه امنیت‌بخش و قدرت‌آفرین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین افتتاح «اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه» شنبه(15‌مهر‌ماه) با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین  محمد‌مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تالار همایش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه برگزار شد.       

در این نشست ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در دوره دهم، اجلاس سراسری و سال بعد نشست منطقه‌ای را خواهیم داشت. رئیس جمهور، تاکید ویژه‌ای بر همکاری‌های فرهنگی کشورهای همسایه و توسعه این روابط دارند و براساس همین چارچوب اولویت، توسعه روابط با کشور‌های همسایه در چهارچوب دیپلماسی منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت استان‌ها و  فرصت‌های منطقه است. ظرفیت‌هایی در استان‌ها وجود دارد که تاکنون مغفول مانده بود.

وی افزود: مسئله روابط با کشورهای همسایه از هر زاویه‌ای که بنگریم اهمیت دارد؛ در صحیح‌ترین شکل خود روابط دوجانبه امنیت‌بخش و قدرت‌آفرین است، در لایه عمیق‌تر، همکاری با کشورهای غرب آسیا و منطقه می‌تواند جانمایی خوبی برای ایران و اسلام در نظم نوین جهانی داشته باشد. ارتباط با کشورهای منطقه می‌تواند نوید‌بخش یک نظام برخاسته از هوشمندی رقم بزند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر اهمیت همکاری و توسعه روابط کشور‌های منطقه افزود: عمیق‌ترین لایه این ارتباط، سطح همکاری کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای اسلامی برای شکل‌دهی به امت اسلامی است که اخیرا در فرمایشات مقام معظم رهبری در اجلاس وحدت اسلامی اشاره شد. این همکاری زمینه‌ساز امت اسلامی خواهد بود به شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم اجلاس نمایندگان فرهنگی تشریفاتی نباشد، افزود: چینش مدیران کشور در نشست با رایزنان فرهنگی منطقه نشانه بهره‌مندی از نتایج ارزشمندی است. سلسله نشست‌های این اجلاس حاکی از اهمیت همکاری‌های حوزه فرهنگ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ایمانی‌پور در تشریح اهداف این اجلاس گفت: یکی از این اهداف آشنایی با ظرفیت‌‌های ملی است. زمانی می‌گفتیم باید ظرفیت‌های بین‌الملل را بشناسید اما اکنون باید ظرفیت‌های ملی و استانی را بشناسید که بسیاری از آن‌ها مغفول مانده است. آشنا کردن رایزنان فرهنگی با ظرفیت‌های ملی و استانی کشور از اموری است که بر آن تاکید داریم و زمینه‌ساز توسعه روابط خواهد شد. در این نشست استانداران ۸ استان مرزی دعوت شده‌اند تا درباره ظرفیت‌های استان خود صحبت کنند؛ همچنین در موضوع خواهرخواندگی و اجرایی‌سازی استانداران می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

به رایزنان همواره تاکید شده که نماینده جمهوری اسلامی هستند، نه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. از این رو از حداکثر ظرفیت‌های اندیشه‌ورزی در حوزه بین‌الملل کمک گرفتیم.

در ادامه این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سازمان‌ فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است و نیاز داریم این معنا را تکرار کنیم. رهبر معظم انقلاب، وقت دو ساله‌ای از سال ۷۲ تا ۷۴ برای این سازمان صرف کردند تا به این الگو طراحی شده برسد و بعد از۳۰ سال هنوز همان الگو را پیروی می‌کند. نگاه رهبر این بود که مجموعه ممتاز فرهنگی در حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی در خارج از کشور تشکیل شود و با نهادهای دیگر در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی همکاری روشنی داشته باشد.
 
وی افزود:‌ از همان ابتدای شکل‌گیری دولت، تعیین ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباط برای ما دغدغه بود، با کلی آسیب‌شناسی مواجه بودیم و بیش از 10 جلسه با منتقدین سازمان جلسه داشتیم. اینطور نبوده که طی روند عادی و معمولی شکل گرفته باشد؛ چراکه جهت‌گیری دولت جدید با دولت قبل ۱۰۰ درصد متفاوت بود؛ در این مورد انکاری هم نداریم که در حوزه نظری متفاوت هستیم. با رایزنان سابق جلسات متعددی داشتیم. آسیب‌شناسی‌های مفصلی و مصاحبه‌های طولانی داشتیم که ماحصل گفت‌وگوها را به ما ارائه کردند و بنای تحول جدی در سازمان محقق شد. بارها به ریاست‌جمهور عنوان کرده‌ام که میان روسای جمهور ۳۰ سال اخیر، این دولت دغدغه فرهنگی خارج از کشور را بیشتر دارد.رویکرد دولت به ارتقای قرابت‌های فرهنگی خارج از سازمان روشن بوده و ارادت من هم روشن است.

اسماعیلی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات دوره خوبی را آغاز کرده و درباره این سازمان، نگاه پشتیبانی حمایتی در دولت وجود دارد؛ به‌عنوان مثال دولت با‌ طرح‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مخالفت نداشته است. اعتقاد جدی دارم، دیپلماسی فرهنگی ابزارهای کار در خارج از کشور است به همین دلیل باید در سازمان این نگاه را ایجاد کنیم که نگاه رهبر انقلاب است؛ بنابراین در شورای فرهنگ ارتباطات، برای نظریه «تحول» اجماع وجود دارد و این یک اتفاق مهمی است. طلایی‌ترین زمان ارتقای فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور است. حتما باید نگاه‌های سابق تکریم و ارتقا داده شود علاوه‌‌براین می‌خواهیم نسبت به این نگاه برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی با بیان اینکه در دولت، اقدامات بسیارموثری در حوزه فرهنگ و هنر انجام شده، گفت: بعد از دو سال شعار نمی‌دهیم؛ بلکه کارنامه ارائه می‌کنیم. زیرساخت‌های فرهنگی تامین شده که در راس آن بودجه دغدغه مهمی بود. نمودار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دو سال به سمت افزایشی پیش رفته است. براساس مصوبه دولت، شرکت‌های دولتی و بانک‌ها موظفند یک درصد از بودجه خود را به حوزه فرهنگی اختصاص دهند و نحوه هزینه‌ کرد آن هم به زودی از طریق صندوق اعتباری هنر مدیریت می‌شود؛ بنابراین پول در جای خود هزینه خواهد شود. این اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر رخ داده و این حوزه در دولت آقای رئیسی از انزوا خارج می‌شود. کار رایزنی در سازمان فرهنگ و ارتباطات باید از کار اداری به جهادی تغییر کند و با هم‌افزایی بخش‌های مختلف باید تغییر و جایگاه خود را پیدا کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سیاست رئیس‌جمهور در این دوره تاکید بر ارتباط با کشورهای اسلامی بوده است؛ ایشان به اکثر کشورهای اسلامی و منطقه سفر کرده‌اند و با برخی از آن‌ها ارتباط گرفته‌ایم یا در حال هماهنگی برای ارتباطات هستیم. حجت‌الاسلام ایمانی‌پور نیز به جد این موضوع را دنبال می‌کند. وضعیت فرهنگی ایران در خارج کشور به‌ویژه کشورهای همسایه باید تغییر واضحی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: محورهایی که رئیس‌جمهور در سفر خود به نیویورک تاکید داشتند، استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهان است. به برکت شهدا و ایثارگران در نقطه بالای سیاسی قرار گرفته‌ایم. زمانی رئیس جمهورهای ایران در ملاقات‌های سیاسی تابلو یادبود هدیه می‌دادند اما امروز محصولات دانش‌بنیان هدیه داده می‌شود. دیگر موضوع مهمی که رئیس‌جمهور در نیویورک بر آن تاکید داشت، «خانواده‌محوری» است. موضوع دیگر، ایرانیان خارج از کشور بود که تعارضی با آن‌ها نداریم و محور کار رایزنان فرهنگی ما است، محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. همچنین گفت‌گوی میان ادیان نیز دیگر موضوع مورد تاکید ایشان بود که  سال‌ها است مطرح می‌شود؛ امیدواریم در این موضوعات اتفاقات مهمی رخ دهد.

در ادامه این اجلاس، رایزنان فرهنگی کشورها درباره فعالیت‌ها و مطالبات خود در خارج از کشور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها