جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
زنان قطعه‌ مهمی از جورچین تاریخ حماسه‌های ملی و مذهبی کشور

خراسان‌رضوی- نویسنده کتاب «خانوم‌ماه» گفت: زنان قطعه‌ مهمی از جورچین تاریخ حماسه‌های ملی و مذهبی ما هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، در میان صداهای مختلف دفاع مقدس، در میان صدای توپ‌ها، تانک‌ها و خمپارها ،یک صدای آرام و اثرگذار یک صدای تاریخ ساز گم شده و یا کمتر شنیده شده است. صدای زنانه‌ای به گرمی لالایی‌هایی که کنار گهواره ها خوانده می‌شود ؛ صدای مادران و همسرانی که در اوج احساسات، عواطف مادرانه و زنانه، عزیزترین داشته‌های خویش را تقدیم کردند و در تمام سال‌های بعد از جنگ روایتگر شکوه شجاعت و از خودپذشتگی مردانشان بودند و فروتنانه نقش برجسته‌ی خود را فراموش کردند.

کتاب خانوم ماه؛ روایت زنانه‌ای است از این دست؛ روایت بانویی که خود کارگردان یک فیلم بلند و دیدنی است؛ اما در صحنه دیده نمی شود.

خانم ناز علی نژادیان که توسط همسرش خانم ماه نامیده شد، همسر سردار شهید حاج شیرعلی سلطانی و خواهر شهید صادق علی نژادیان از بانوان فعال پشتیبانی جنگ است که خاطراتش در کتاب 364صفحه‌ای«خانوم‌ماه» به قلم ساجده تقی زاده نویسنده جوان شیرازی، دانش آموخته‌ دکتری زبان و ادبیات فارسی، شاعر و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده است. کتاب‌های «به برگ گل سرخ»، «یورد خوبان»، «زنان همیشه» و... از دیگر آثار این نویسنده خوش قلم است که توانسته در جشنواره‌های بین المللی شعر انقلاب، ریحانه، کتاب سال دفاع مقدس و ... حائز رتبه‌های برتر شود.

کتاب «خانوم ماه» سال گذشته از سوی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) روانه بازار کتاب شد، در بازه زمانی یکسال دو نوبت چاپ را پشت سر گذاشته و در نخستين جشنواره داستان نويسي دفاع مقدس با عنوان «بوي خاک» خوش درخشیده است. هفته دفاع مقدس بهانه‌ای شد تا با این نویسنده همراه شویم.
 
ساجده تقی‌زاده در ابتدا گفت: «خانوم‌ماه» روایت زندگی دو جوان شیرازی شیرعلی سلطانی و خانم ناز علی نژادیان در خانواده‌ای مذهبی و سنتی است که در یک محیط شبه روستایی در محله‌ی کوشک قوامی به عقد هم در می‌آیند و مسیری سرشار از رنج و عشق در فاصله ی چهارده سال زندگی مشترک پیش رویشان باز می‌شود. سردار شهید شیرعلی سلطانی در عملیات فتح المبین به دیدار حق می‌شتابد و زندگی خانم ماه با وجود 5فرزند کوچک و چند وصیت مهم و سخت که همسرش به او می‌کند در مسیر تازه‌ای قرار می‌گیرد.

«خانوم ماه» در 3 فصل به روایت داستان زندگی خانم ناز علی‌نژاد می‌پردازد. در فصل اول کتاب، عشق واقعی و بدون پیرایه اتفاق می‌افتد. در این فصل روایت‌هایی از نوجوانی خانم ماه و سال‌های ابتدایی آشنایی‌اش با شیرعلی است؛ جوانی که ذاکر اهل بیت(ع) بوده و در سال‌های ستم شاهی مجالس محرم و صفر را با سختی‌های فراوان در محله کوشک برگزار می‌کند.

در فصل دوم، خاطرات سال‌های زندگی مشترک، عشق عفیفانه و سلوک معنوی شیرعلی و خانوم ماه در خلال خاطرات به چشم می‌خورد. مبارزات انقلابی شهید شیرعلی و حوادثی که در این سال‌ها پیش می‌آید در وجود خانم ماه نیز  انقلابی تدریجی و عمیق به جا می‌گذارد و با شروع جبهه، آزمون‌های سخت این خانواده آغاز می‌شود. فصل سوم مربوط به خاطرات خانوم ماه از سال‌های پس از شهادت شهید شیرعلی سلطانی تا دهه 90 است. رنج‌هایی که برای ادامه راه همسر کشیده و آزمون‌های ریز و درشتی که از سر گذرانده است.

ساجده تقی‌زاده، پرداختن به نقش زنانی چون خانم ماه پرداختن به بخش قابل توجهی از حماسه دفاع مقدس است که به دست زنان رقم خورده است، زنانی که با پشتیبانی از مردانشان و از همه مهمتر با نقش تاثیرگذارشان پس از شهادت همسر، در دو عرصه جامعه و خانواده تلاشی بی‌بدیل را به تصویر کشیدند. 

تقی‌زاده که مدت‌هاست زنان دفاع مقدس را دستمایه فعالیت ادبی خود قرار داده، ادامه می‌دهد: زنان قطعه‌ مهمی از جورچین تاریخ حماسه‌های ملی و مذهبی ما هستند و در هشت سال دفاع مقدس این حقیقت به زیباترین شکل ممکن در قامت ایستادگی‌ها،  فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها جلوه‌گر شد؛ اما در آثار مربوط به دفاع مقدس تا اوایل دهه 90 کمتر به این نقش مهم توجه شده بود و حتی بانوان نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس نیز عمدتا از این واقعیت غفلت می‌کردند. عمده کتاب‌هایی که زندگی شهدا را روایت می‌کرد با شهادت شهید به پایان می‌رسید ؛ در حالی که اصل نقش آفرینی زن در همین دوره قابل رویت است. 

نویسنده کتاب «خانوم‌ماه» با اشاره به تفاوت این کتاب با سایر آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس تصریح می‌کند:  در این کتاب بخش مهمی از خاطرات به دوران پس از شهادت شهید بر می‌گردد. انتخاب‌هایی که یک زن برای زندگی می‌کند، تمام تلاش‌هایی که برای حفظ عزت، پاکدامنی، ایمان و آزادگی خود دارد با تلاشی که برای تربیت فرزندانی قوی و تاثیرگذار بدون نیاز به هیچ فرد و نهاد و گروهی انجام می‌دهد در کنار خدمات شبانه و روزانه‌ای که به ستاد پشتیبانی جنگ می‌دهد، گوشه‌ای از عظمت روح همسران شهدا را به تصویر می‌کشد. 
 
به گفته این نویسنده دفاع مقدس، سبک نوشتن کتاب«خانوم‌ماه» روایت‌های خطی ساده است و تلاش شده که از پیچیدگی‌های مرسوم در داستان نویسی تا حد ممکن برحذر باشد، با این حال ظرافت‌های ادبی کار مثل بهره گیری از اشعار حافظ در نامگذاری داستان‌ها تاکیدی ویژه بر سبک زندگی رندانه قهرمان داستان است.

او در پایان ادامه می‌دهد: در پرداخت داستان‌های مختلف کتاب تلاش شده که از پرتگاه تحریف دور بماند. در واقع داستان‌ها تنها شکل داستانی دارند و در حقیقت روایت‌ها و خاطراتی هستند که بر اساس مصاحبه‌های ضبط شده با خانم ناز علی نژادیان بدون کمترین دخل وتصرفی نگاشته شده‌اند. از این رو می‌توان این کتاب را در گونه‌ی رمان مستند بررسی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها