سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
مراسم اربعين مهمترين حركت آيينی و مذهبی ایران است/ عاشورا بزرگترین نهضت در طول تاریخ

ایلام- ناشر و مؤلف ایلامی گفت: برپایی مراسم ميليونی اربعين مهمترين حركت آيينی و مذهبی در میان ايرانیان و نهضت عاشورا بزرگترین نهضت در طول تاریخ است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): زنده نگه‌داشتن ايام محرم و صفر و برپايی مراسم ميليونی اربعين و پذيرايی از مسافران و مهمانان آن حضرت بسيار با افتخار و در واقع از مهمترين حركات آيينی و مذهبی در میان جوامع ايرانی است كه قيام عاشورا و محرم را كه زاييده نهضت كربلا و قيام سالار و سرور شهيدان و ياران با وفای آن حضرت است، در دل‌ها نگه می دارد و جوانان را بيشتر با فرهنگ عاشورايي آشنا می‌کند.
 
 «صیدمحمد درخشنده»، نویسنده، محقق و ایلام‌شناس در سال 1334 در ایلام متولد شد. دوره ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و کارشناسی مدیریت با گرایش مالی را در سال 1378 از مدیریت دولتی ایلام دریافت کرد و در رشته باستان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است. به دلیل اشتغال در اداره فرهنگ و هنر سابق(میراث فرهنگی) عمده فعالیت‌های این محقق ایلامی در عرصه مسائل فرهنگی و گردشگری بوده و علاقه زیادی به نگارش در این زمینه از خود نشان داد و در مقطعی قبل از بازنشستگی، در سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خدمات فرهنگی خود ادامه داد.

تلاش گسترده او بعد از بازنشستگی، چاپ و انتشار ده‌ها کتاب و مقاله به دنبال داشته است. او در سال 1399 انتشارات درخشنده را تأسیس کرد و تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب در زمينه‌‌های باستان‌شناسی،تاريخ، قوم‌شناسی جغرافيا، فرهنگ و آيين‌ها، جاذبه‌های توريستی و اكوتوريستی، چشمه‌ها، غارهای تاريخی،باستانی و طبيعی، قنات‌ها،جاذبه‌های عشايری ايران و استان، باورها، از او منتشر شده است.
 
ناشر و ایلام‌پژوه پیشکسوت گفت: محرم زاييده نهضت كربلا و قيام سالار و سرور شهيدان و ياران با وفای آن حضرت است كه پرچم آزادگی را برافراشت و خون پاك آن امام عزيز بود كه درس آزادگی را به آزادگان جهان آموخت.
 
نهضت عاشورا بزرگترین و ارزشمندترین نهضت در طول تاریخ

وی ادامه داد: محرم، ماه خون و قيام، ماه عزت و شرف و به خود آمدن و آزاد انديشيدن است. زنده نگه‌داشتن شور حسينی و برپاکردن عزاداری سالار شهيدان (ع) و نهضت عاشورايی و زنده نگه داشتن اين آيين معنوی، به خاطر واقعه شهادت امام حسين(ع) در اين روز كه عظيم‌ترين روز سوگواري و ماتم به حساب می‌آيد،به عنوان بزرگترين و ارزشمندترين نهضت‌ها در طول تاريخ است كه درس آزادگی و انسانيت را به همه آزادگان جهان آموخته است.
 
ناشر فعال استان ایلام در سال1399 ادامه داد: محمدرضا حكيمي، در كتاب قيام جاودانه، نوشته است:«حركت عاشورا يك حركت قرآنی انقلابی است. حركتی كه فرزند متقی و رشيد و آگاه پيامبر (ص)، در راه زنده‌كردن قرآن و فعال ساختن ارزش‌های فراموش شده اسلام آن را پديد آورد.»
 
وی ادامه داد: اين حركت نخست با درخواست فراوان و اسرارآميز جمع بسياری از مسلمانان و برای مبارزان آگاه، متعهد و با سابقه آغاز شد و پس از حوادثی كه پيش آمد و بعد از تذكرهای بسيار و سخنرانی‌های فراوان برای بيداركردن سپاه اموی كوفه و شام و نپذيرفتن آنان سخن حق و عدل را، كار به درگيری و جنگ كشيد و در اين هنگام امام حسين(ع) و ياران با وفای آن حضرت،با كمال شهامت و آزادی و استقامت و فداكاری،در دفاعی مقدس از مرزهای دين، توحيد و عدل و با ايمانی ژرف و حماسه آفرينی های شگرف، به آستانه‌ شهادت سر نهادند و در راه بقای دين خدا جان دادند.»
 
درخشنده با اشاره به اهداف عاشورا خاطرنشان کرد: «مرضيه محمدزاده» در كتاب عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه، نوشته است: حادثه جانسوز كربلا از نظر شيعه زخمی است كه هنوز تازه مانده است و اين كه شيعيان كوشيدند كه روز عاشورا فراموش نشود و عاقبت توانستند  روز عاشورا را به‌عنوان يك روز مصيبت عمومي رسميت دهند...»
 
  وی تصریح کرد: در عزاداری‌های حضرت سيدالشهدا(ع) از علم، شمايل، كتل، نخل  و طوق، ملزومات تعزيه و... استفاده می‌شود و مردم هر قوم اعم از پير و جوان، زن و مرد به صورت خودجوش اين ايام را به گونه‌ای شكوه‌مند و آبرومندانه برگزار می‌كنند و در عزای امام حسين(ع) و ياران باوفایش می‌گريند و به سينه می‌زنند و نوحه و مرثيه می‌خوانند و به سوگ می‌نشينند، زیرا بزرگ‌ترين فاجعه و ستم در مورد خاندان پيامبر در اين روز انجام گرفته است.
 
مؤلف کتاب آيين محرم در بين اقوام ايران ادامه داد: ايام اربعين به مناسبت چهلمين روز شهادت حضرت سيدالشهدا(ع) و يارانش، ايامی از حزن و اندوه و ماتم است كه مردم كشورمان ضمن برپایی عزاداری در مناطق مختلف، برای تسكين دل خود و آرامش روحی و به‌جا آوردن زيارت بارگاه مقدس آن امام بزرگوار و حضرت ابوالفضل العباس(ع)،با عشق و علاقه فراوان به صورت پياده يا سواره در مسير رسيدن به خورشيد سردی و گرمی راه را بر خود هموار نموده تا به مقصد عشق برسند.
 
مدیر نشر درخشنده ادامه داد: از عاشورا تا اربعين فاصله‌ای است كه بايد با برنامه پيش رفت و از اين ايام استفاده کرد. در فاصله عاشورا تا اربعين، در اين شب‌ها و روزها اكثر خانواده‌ها و دوستداران آن حضرت در تهيه و تدارك انواع نذورات و برپایی مجالس روضه و عزا لحظاتی آرام و قرار ندارند تا بتوانند دين خود را اين گونه نسبت به شهيدان كربلا ادا نمايند.
 
 

برپایی و راه اندازی موکب و پایگاه برای زائران

مولف کتاب غارها و پناهگاه‌های سنگی در محدوده استان ایلام ادامه داد: در مسيرهای منتهی به ايلام و شهرستان‌های تابعه كه در مسير زائران امام حسين(ع) و ابوالفضل‌العباس(ع) هستند، از چند هفته مانده به اربعين به برپایی موكب‌ها و ايستگاه‌های صلواتی و خدمات‌رسانی  منتهي به مرز بين‌المللی مهران اقدام می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در آن طرف مرز تا كربلا و نجف برای خدمت و پذيرايی از زائران هموطن و سايركشورهای مسلمان و نيز تدارك مكان و استراحتگاه و امكانات رفاهی و پذيرايی فعاليت دارند تا به عنوان راحت‌ترين و نزديكترين مرز به شهرهای زيارتی كشور عراق، افتخار ميزباني زائران را در طول شبانه روز در اين مسيرها داشته باشند.
 
مردم ایلام، خادمان زائران امام حسین(ع) و استمرار خدمت

 این محقق پیشکسوت ایلامی ادامه داد: اداکردن نذر در ايام محرم و صفر و خدمت‌رسانی به زائران تا چند روز بعد از اربعين همچنان در مسيرهای منتهي به مرز به گونه‌ای زيبا و آبرومندانه برقرار بوده و مردم ايلام افتخار اين را دارند كه هر سال در طول ايام محرم و صفر ميزبان و خادم ميليون‌ها نفر از  زائران حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) باشند.
 
اربعین؛حماسه‌ای جاودان
 
وی در پایان گفت: اربعين سالار شهيدان نمايانگر آن است كه بزرگترين حماسه انسانی كه حماسه عشق و ايثار و هويت انسانی و عاشورايي، حماسه‌ای جاودان است كه در برابر ديدگان تاريخ، از عاشورای سال 61 هجری تا به امروز و همچنان با عزت و با شكوه تا به قيامت ماندگار خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها