جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
همه یک هدف داریم: حفظ و انتقال فرهنگ ایران به کودکان و نوجوانان

در هفته‌ای که گذشت، رویدادها، گفت‌وگوها و اعلام فراخوان جشنواره‌های ادبی، هنری و فرهنگی متنوعی انجام شد که همه آنها یک هدف داشتند: حفظ و انتقال فرهنگ ایران به کودکان و نوجوانان.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» که به کوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست در سراسر ایران و با حضور کشورهای خارجی برگزار می‌شود، امسال به بیست‌وپنجمین دوره خود رسید و فراخوان آن اعلام شد. جشنواره‌ها و مسابقات ادبی، هنری و فرهنگی مختلفی در ایران و جهان برگزار می‌شود که کودکان و نوجوانان می‌توانند توانایی‌های خود را با شرکت در آنها بسنجند. در هفته‌ای که گذشت فراخوان دو جشنواره دیگر هم اعلام شد که می‌توانید خبر آن را همراه با منتخب اخبار این هفته در ادامه ببینید:

سماوا منتشر کرد؛ سه‌گانه «دروازه مردگان» صوتی شد
در نشست معرفی و نقد کتاب «اولین گفتنی‌های عاشورا برای من» عنوان شد؛ باید به مسئله عبودیت بیشتر بپردازیم و صرفا سیره‌نویسی نکنیم
با شعار «با قصه لبخند بسازیم»؛ فراخوان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد
از سوی کتاب نارنگی؛ «دختر کمی روشن‌تر از آبی» منتشر شد
به کوشش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛ ١١ کتاب کودک و نوجوان در رویداد «فصل نو، کتاب نو» رونمایی شد
برای کودکان ۶ تا ۱۵ سال؛ فراخوان سی‌ویکمین دوره مسابقه جهانی نقاشی کودک ژاپن منتشر شد
با موضوع بازنمایی شخصیت پیامبر(ص)؛ فراخوان نهمین جشنواره خاتم منتشر شد

در این هفته مناسبت‌های جهانی متعددی وجود داشت که مهم‌ترین آنها برای ما، روز جهانی «نوجوان» بود. به همین بهانه با فرزانه فخریان، پژوهشگر ادبیات نوجوان گفت‌وگویی کردیم و از او درباره مسئله هویت و هویت‌سازی نوجوانان در دوره نوجوانی پرسیدیم که نظرات درخور توجهی نیز ارائه داد. همچنین، به مناسبت زادروز زنده‌یاد علی حاتمی، کارگردان مشهور سینمای ایران با نویسنده کتاب «من علی حاتمی هستم؛ شاعر سینما» گفت‌وگو کردیم. پرویز امینی ضمن معرفی این کتاب به نوجوانان، از علی حاتمی و نگاه فرهنگی‌اش و تأثیر او بر سینمای ایران گفت. مطالعه این گفت‌وگو را به همه نوجوانان بویژه نوجوانانِ علاقه‌مند به سینما پیشنهاد می‌کنیم. علاوه‌بر این موارد، سعی کردیم در «کتاب‌های تابستانی» معرفی کتاب‌های تابستانه نویسندگان و فعالان ادبیات کودک و نوجوان را جویا شویم و شماره‌های دیگری نیز از «زبان در کتاب کودک» و «مطبوعات کودک و نوجوان» منتشر کنیم. این گفت‌وگوها در ادامه آمده است:

کتاب‌های تابستانی-۷/ هر چقدر در دوره نوجوانی کتاب بخوانی سودش را خواهی برد
مسعود آذرباد، نویسنده کتاب «نبرد خندق» ضمن معرفی چند اثر داستانی به نوجوانان برای مطالعه در تابستان، گفت: آنچه که من می‌دانم این است که هر چقدر در دوره نوجوانی کتاب بخوانی بعد سودش را می‌بری؛ من به جایی رسیده‌ام که بعد از ۲۰ سال کتاب خواندن، هنوز احساس می‌کنم کم بوده است و باید باز هم بخوانم.

پژوهشگر ادبیات نوجوان به مناسبت روز جهانی «نوجوان»مطرح کرد؛ شاکله و محتوای تولیدات ادبی بر هویت نوجوان اثرگذارند/ جای خالی هویت‌نشانی به نوجوان
فرزانه فخریان، پژوهشگر ادبیات نوجوان گفت: چه نویسنده‌ای که برای نوجوان می‌نویسد چه آن پدیدآوری که مسائل بزرگسالی را دست‌مایه قرار می‌دهد، باید در نظر بگیرند که نوجوان حالا در پی یافتن جایگاه و مناسباتش با جهان و همهٔ پدیده‌های آن یعنی هویت است.

نویسنده کتاب «من علی حاتمی هستم؛ شاعر سینما» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ علی حاتمی کلیددار فرهنگ ایران در حوزه سینما بود
پرویز امینی، نویسنده کتاب «من علی حاتمی هستم؛ شاعر سینما» معتقد است که نوشتن درباره علی حاتمی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که سینمای فرهنگی و تاریخ سینمای ایران مدیون علی حاتمی است و او، هنرمندی بود برای دوباره‌ساختن فرهنگ انسانی و دوست‌داشتنی ایران‌زمین.

زبان در کتاب کودک-۶/ ماجرای رسم‌الخط مسئله ویراستاری را تهدید می‌کند
احمد عربلو، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: در مجله‌های کودک و نوجوان یک نوع رسم‌الخط داریم و در مجله‌های بزرگسال آن رسم‌الخط کاملا عوض می‌شود! این خیلی بد است. وقتی که کودک از کودکی نوشتن را یاد گرفته، آن نوع نوشتن، ملکه ذهن او می‌شود؛ چطور می‌شود که وقتی کودک پا به سن جوانی و بزرگسالی می‌گذارد، این رسم‌الخط و نوع نوشتن عوض می‌شود؟

کتاب‌های تابستانی-۹/ الگوسازی، کودکان و نوجوانان را کتابخوان‌تر می‌کند
بنفشه رسولیان، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: تا زمانی‌که الگوسازی نشود هر چقدر ما جشنواره برگزار کنیم و بچه‌ها را به کتابخوانی تشویق کنیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد. وقتی بزرگ‌تری در خانه و مدرسه، کتاب به دست و در حال مطالعه باشد، قطعا آن بچه‌ای که این تصویر را می‌بیند، به مرور به سمت خواندن و علاقه‌مندشدن به این مقوله پیش خواهد رفت.

مطبوعات کودک و نوجوان-۸/ مطبوعات کودک و نوجوان را در حد همین جوی باریکی که هست باید حفظ کرد
حمید هنرجو، سردبیر مطبوعات و نشریه‌های کودک و نوجوان گفت: با توجه به اتفاقاتی که در دنیای رسانه رخ داده، بازگشت به دوران مطبوعات دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ غیرممکن است؛ اما ما دست‌کم می‌توانیم با تولید محتوای مناسب به ریشه‌ها و اصالت خودمان پافشاری کنیم.

بخش آخر گزارش منتخب اخبار هفته سرویس کودک و نوجوان ایبنا همیشه به یادداشت‌ها و معرفی کتاب‌ها اختصاص دارد. در این هفته همان‌طور که اشاره شد مناسبت‌های جهانی مختلفی داشتیم که تلاش کردیم به دو مورد آنها بپردازیم. کتاب‌هایی که در این هفته به بهانه‌های متنوع در سرویس کودک و نوجوان معرفی شد به شرح زیر است:

به مناسبت روز جهانی «کوهستان»؛ چه رازی در دل کوهستان وجود دارد؟
به مناسبت روز «استقلال پاکستان»؛ داستان‌ها و افسانه‌های مردم پاکستان برای نوجوانان
کتاب‌های خانوادگی-۵/ خانواده شبیه یک کیک خوشمزه است
سؤالی از پدرها و مادرها؛ کودکان «غصّه» را چطور می‌شناسند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها