یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
شعر دفاع مقدس شاخه‌ای از شعر عاشورایی است

کرمان- زینت کریمی‌نیا شاعر آئینی کرمانی گفت: معتقدم شعر دفاع مقدس، شاخه‌ای از شعر عاشورایی است؛ به این دلیل که شهدای ما با انگیزه یاری امام حسین (ع) به جبهه تا رفتند و در واقع به قیام عاشورا وصل شده‌اند و پاسخ «هل من ناصر ینصرونی» امام (ع) را دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمان، زینت کریمی‌نیا یکشنبه در جمع خبرنگاران کرمانی در رابطه با علت علاقه خود به سرودن شعر بیان کرد: علاقه به شعر و ادبیات در خانواده ما ارثی است؛ در کودکی کتاب‌های زیادی می‌خواندم و همیشه در جواب «می خواهی چه کاره شوی» پاسخ می دادم، دوست دارم نویسنده شوم، در حالی که هیچ شناختی در زمینه نویسندگی نداشتم.

کریمی نیا با بیان اینکه از ابتدا سبک شعرهایم آیینی بود، ادامه داد: با توجه به زمینه مذهبی خانواده و به‌ خصوص علاقه‌ای که به امام حسین‌ (ع) داشتند، من هم گرایش زیادی به اشعار عاشورایی داشتم و با علاقه این اشعار را می سرودم.

 شاعر آیینی کرمانی توضیح داد: به یاد دارم که در دوران دبیرستان انشاهای خوبی می‌نوشتم، اما فکر نمی‌کردم که شعر هم بتوانم بگویم تا زمانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل و وارد دانشگاه شدم به‌ دلیل دلتنگی، برای مدیر مدرسه‌‌ام متنی را نوشتم که به شعر شباهت داشت و زمانی که در روستا معلم شدم، در اوقات فراغتم، شعرهایی می‌نوشتم و اولین بار چند رباعی برای مجله تربیت ارسال کردم که مورد تشویق سردبیر قرار گرفتم و چاپ شد.

وی توضیح داد: زمانی که جشنواره دفاع مقدس اولین بار برگزار شد، بخشنامه‌ای در این زمینه به مدارس ارسال شد و در این جشنواره شرکت کردم و من که تا آن روز در هیچ انجمن ادبی شرکت نداشتم، توسط انجمن دفاع مقدس دعوت و در جلسات هفتگی آن شرکت کردم و از آن سال تاکنون حدود ۲۰ سال است که فعالیت مستمر در زمینه شعر دفاع مقدس و آیینی دارم و در جشنواره‌های متعددی عنوان برگزیده را کسب کردم.

این شاعر آیینی کرمانی ابراز کرد: معتقدم شعر دفاع مقدس، شاخه‌ای از شعر عاشورایی است؛ به این دلیل که شهدای ما با انگیزه یاری امام حسین (ع) به جبهه تا رفتند و در واقع به قیام عاشورا وصل شده‌اند و پاسخ «هل من ناصر ینصرونی» امام (ع) را دادند و اگر به خانواده شهدا مراجعه کنیم مادران بزرگوار شهدا خود را پیرو حضرت زینب (س) معرفی می‌کنند.

وی اظهار کرد: برخی از اشعارم که در مداحی‌ها قابل استفاده هستند در کتابی به‌نام «هوای امشب چشمم» چاپ شد و کتاب دیگری به همت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با نام «همراه با باران» در حال چاپ است که امسال منتشر خواهد شد.

این شاعر آیینی کرمانی برای جوانان تازه به کار در این عرصه گفت: شاعران جوان حتما از محضر اساتید و کلاس های آموزشی خوب استفاده کنند و مطالعه خود را علاوه بر ادبیات در سیره و زندگی امامان و تاریخ اسلام و عاشورا بالا ببرند و به عبارت دیگر عارف به اهل‌بیت (ع) باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های شاعر آیینی، کمبود حمایت از شاعران در زمینه چاپ و نشر شعر این زمینه است،افزود: انتشار کتاب‌ها به‌صورت صوتی خوب است و البته بنده فعلا در مرحله کتاب چاپی هستم و به انتشار کتاب به صورت صوتی فکر نکرده‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها