شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
نگاهی بر اقتباس‌های کیمیایی در ۵۰ سال اخیر

مسعود کیمیایی ۶ اثر اقتباسی در کارنامه خود دارد که در گزارش زیر به آنان می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مسعود کیمیایی در کسوت کارگردان آثار بسیاری در کارنامه تولیدات خود دارد. قیصر مشهورترین ساخته مسعود کیمیایی است که از بین ۳۲ اثر او بیش از همه در بین ایرانیان محبوب شده است. البته که بزرگ‌ترین نقد به فیلم‌سازی مسعود این است که هنوز بعد ۵۰ سال، در قیصر و سبک روایت آن گیر کرده است. مسعود کیمیایی ۶ اثر اقتباسی در کارنامه خود دارد که در گزارش زیر به آنان می‌پردازیم:
 
داش‌آکل ــ ۱۳۵۰
داش‌آکل فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی است که در سال ۱۳۵۰ ساخته شده و بهروز وثوقی در آن نقش‌آفرینی کرده‌است. این فیلم براساس داستان «داش‌آکل» از کتاب سه قطره خون نوشته صادق هدایت، ساخته شده‌ است. در سال ۱۳۹۶ فیلم جدید داش‌آکل به کارگردانی محمد عرب دقیقاً شبیه به همین فیلم ساخته شد.

این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده‌ است.
این فیلم در جشنواره سپاس جوایز بهترین فیلم به مفهوم مطلق، بهترین کارگردانی، بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد و بهترین فیلم‌برداری را کسب کرد. همچنین در جشنواره بین‌المللی تاشکند دیپلم افتخار نقش اول مرد را برنده شد.
 
 

خاک ــ ۱۳۵۲
خاک نام فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی محصول سال ۱۳۵۲ ایران است. فیلم‌نامهٔ این فیلم را مسعود کیمیایی براساس رمان آوسنه بابا سبحان نوشتهٔ محمود دولت‌آبادی نوشت.

بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده:
پس از مرگ ارباب روستا زن فرنگی او به کمک مباشر شرورش غلام، از پسران بابا سبحان و مسیب، که روی زمین مزروعی او کار می‌کنند، می‌خواهد زمینش را به او باز پس بدهند. صالح و مسیب امتناع می‌کنند؛ اما می‌پذیرند که اجارهٔ زمین را در موعد مقرر بپردازند. کینهٔ مباشر از مسیب به‌دلیل علاقهٔ ناکام او به شوکت، همسر مسیب است. نزاع او و نوچه‌هایش بر سر زمین منجر به مرگ مسیب و زخمی شدن صالح می‌شود. صالح که براثر نزاع با غلام و اصابت ضربهٔ بیل بر سرش تعادل روانی خود را از دست داده‌ است غلام را در میدان آبادی به قتل می‌رساند و خود نیز به دست ژاندارم‌ها دستگیر و روانهٔ زندان مرکز می‌شود.

در حواشی اکران این فیلم، محمود دولت‌آبادی نویسنده کتاب منبع اقتباس در یادداشتی به نقد فیلم پرداخت  و از تغییر مسیر روایت کتاب نارضایتی خود را اعلام کرد.
 
 
 
 
غزل ــ ۱۳۵۵
فیلم سینمایی غزل اثری دیگر از مسعود کیمیایی است که محمدعلی فردین، فرامرز قریبیان و پوری بنایی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. غزل داستان دو برادر در دل جنگل و تقابل آن دو با قاچاقچیان درخت است. این فیلم اقتباس‌شده از داستان کوتاه مزاحم اثر خورخه فرانسیسکو ایسیدورور لوئیس بروخس آسودو است.
 
 
سفر سنگ ــ ۱۳۵۶
این فیلم به کارگردانی مسعود کیمیایی و نویسندگی بهزاد فراهانی در سال ۱۳۵۶ در روستای زیاران قزوین ساخته شده است. فیلم‌نامه این اثر براساس نمایشنامه سنگ و سرنا از خود بهزاد فراهانی نوشته شده است. سعید راد، گیتی پاشایی، فرزانه تأییدی و محمدرضا فاضلی از بازیگران این اثر هستند. طبق نظر صاحب‌نظران این فیلم مانند همه فیلم‌های کیمیایی از ساخت و تکنیک خوبی برخوردار است و باز مانند بسیاری از آن‌ها، از ضعف در فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی نیز رنج می‌برد. به‌علاوه در این فیلم، جنبه‌های بسیار قوی شعاری در فیلم، آن را از سینما دور کرده است. سفر سنگ، تنها به‌عنوان یک شعار در یک مقطع خاص، ارزش زیادی دارد.
 

 

خط قرمز ــ ۱۳۶۰
فیلم خط قرمز اثر اقتباسی دیگر براساس شب سمور بهرام بیضایی است که نویسندگی آن را مسعود کیمیایی بر عهده گرفته است. سعید راد، فریماه فرجامی و خسرو شکیبایی در خط قرمز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان این فیلم به شرح زیر است:
یکی از مأموران ساواک به نام امانی با زنی به اسم لاله ازدواج می‌کند. در جریان حوادث انقلاب برادر لاله به دست مأموران ساواک می‌افتد و امانی رأی به قتل او می‌دهد. لاله با کمک اطلاعاتی که جمال، دوست برادرش به او می‌دهد پی به ساواکی بودن شوهرش می‌برد و او را بازخواست می‌کند.

این فیلم در آستانه اکران در سال ۱۳۶۰ با تصویب قوانین جدیدی از حجاب در سینما مواجه شد و قبل از شروع اکران دچار توقیف شد. این توقیف ۳۷ سال به طول انجامید و در نهایت در تاریخ ۱۴اسفند۱۳۹۷ به اکران رسید.
 
 
 
خائن‌کشی ــ ۱۴۰۰
خائن‌کشی آخرین اثر مسعود کیمیایی است که در سال ۱۴۰۰ به تهیه‌کنندگی علی اوجی تولید شده است. این فیلم به روایت بخشی از زندگی «مهدی بلیغ» مشهور به «ارسن لوپن ایرانی» می‌پردازد و همچنین گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت می‌اندازد.

مهران مدیری، پولاد کیمیایی، امیر آقایی، فرهاد آئیش، سارا بهرامی، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، رضا یزدانی، پانته‌آ بهرام، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، کیانوش گرامی، سعید پیردوست، سام نوری، سپند امیرسلیمانی، علی اوجی، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی و ایوب آقاخانی در این فیلم بازی کرده‌اند تا تبدیل به پرستاره‌ترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۰ شود.

خائن‌کشی در چهلمین جشنواره فیلم فجر در شش بخش «بهترین جلوه‌های بصری»، «بهترین جلوه‌های ویژه میدانی»، «بهترین طراحی لباس»،‌ «بهترین طراحی صحنه»، «بهترین صداگذاری» و «بهترین تدوین» کاندید شد که در پایان مارال جیرانی در بخش «بهترین طراحی لباس» برنده سیمرغ بلورین شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها