پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
فعالیت «مرکز مبادله کتاب» با هدف غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای

زنجان- معاون اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان زنجان گفت: «مرکز مبادله کتاب»، ابتکاری از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که با هدف غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ها فعالیت دارند.

حسین رحمانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان افزود: مرکز مبادله کتاب از ابتکارات ارزشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که با هدف استفاده بهینه از کتب در کتابخانه‌های عمومی و در تمامی استان‌های کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: علاوه بر استفاده بهینه از کتب موجود، غنی‌سازی مجموعه کتابخانه‌ها و هدفمند شدن فرایند مبادله منابع اطلاعاتی به منظور مدیریت توزیع این منابع در بین کتابخانه‌ها، از دیگر اهداف این مرکز مبادله است.

رحمانی‎زاده با اشاره به اینکه  کتاب‌های فرسوده وجین شده‌ کتابخانه‌ها به منظور امحا به این مرکز منتقل می‌شود، اضافه کرد: همچنین کتب اهدایی و جمع‌آوری شده شهروندان به این مرکز منتقل شده تا پس از تفکیک و دسته بندی در اختیار کتابخانه های عمومی با اولویت کتابخانه‌های روستایی قرار گیرد.

معاون اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است، اضافه کرد: از این تعداد 9 به صورت خیّرساز و 20 باب هم به صورت مشارکتی فعال است.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های مشارکتی کتابخانه‌هایی است که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تأسیس شده و با عقد تفاهم نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند و تنها شرط همکاری آنها با اداره کل کتابخانه‌های عمومی، ارائه خدمات به عموم مردم است.

رحمانی‌زاده بیان کرد: تمامی موسسات و سازمان‌های حقیقی و حقوقی که زیرساخت ها و بستر مورد نیاز کتابخانه‌ای داشته باشند، می‌توانند از حمایت این اداره کل برای راه اندازی کتابخانه مشارکتی بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این کتابخانه‌ها اختصاص سهمیه کتاب و نشریات برای کتابخانه‌های عمومی مشارکتی و تامین نرم افزار کتابداری و ارائه آموزش‌های تخصصی، توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها