گزیده اخبار ادبیات مقاومت در هفتهای که گذشت؛
از نقد و بررسی «شاهرخنامه» تا ناگفتههایی از شهدای فاطمیون
در هفته گذشته مطالبی متشکل از گزارش و مصاحبه و یادداشت به مناسبتهای مختلف، در صفحه فرهنگ مقاومت ایبنا منتشر شد.
کتاب «همیشه جهادگر» دوربینی برای دیدن آن زمان است
محسن رضایی، رئیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره جهاد فرهنگی گفت: کار جهادی فقط به معنای جنگ و رویارویی نظامی نیست و امروز کار فرهنگی هم جهاد است. جهاد اقتصادی و کمک به معیشت مردم هم نوعی جهاد است و اینگونه اقدامات هم اجر همان جهاد را دارد.
نویسندگان برای قلمورزی ادبیات دفاع مقدس را انتخاب نکنند
سمیه جمالی نویسنده کتاب «اشک را مهلت ندادیم» بیان کرد: دفاع مقدس یک معدن و گنج عظیم است که تاریخ فوقالعادهای را روایت میکند. لحظهبهلحظه این رویداد در شهرهای جنگزده و همه کشور تا روستاهای دورافتاده باید ثبت شود. درست است که جنگ در شهرهای جنوبی و غربی در جریان بوده اما تمام کشور در آن سهیم بودند.
دوری از روایت رسمی ویژگی «شاهرخنامه» است
نویسنده کتاب در نشست کافه لید گفت: جواهری خاطرنشان کرد: گذر زمان باعث شده شهید شاهرخ خودش دانیال قاسمیپور را برای نوشتن کتابش انتخاب کند. نویسنده هم تلاش کرده به دور از اغراق و زیادهگوییها ما را با یک شخصیت واقعی آشنا کند و در نهایت هم به هدف خود رسیده است. همین ویژگیها بود که حیفمان آمد کتاب را با کیفیت معمول چاپ کنیم و تلاش کردهایم کتاب را با طرح جلد جدید چاپ کرده و به بازار نشر ارائه کنیم.
ناگفتههای زیادی از لشکر و شهدای فاطمیون مانده است
جواد افهمی نویسنده کتاب بادهای سرکش هندوکش در گفتوگو با ایبنا بیان کرد: من در این کتاب زندگی شهید توسلی از روزی که در ولایت بهسود در افغانستان به دنیا آمد تا زمان شهادت او را گردآوری کردهام. سعی کردم که به تمام زوایای زندگی او بپردازم. از زندگی شخصی، خانوادگی و ازدواج گرفته تا موضوعاتی چون زندگی مبارزاتی، مبارزات او در افغانستان و مبارزات او در جنگ تحمیلی بین ایران و عراق و حضور در سوریه و مبارزه با گروههای تکفیری، تمام مقاطع زندگی شهید بزرگوار پوشش داده شده است. از طریق گزارشات مستند و تحلیلی و اسنادی که جمعآوری شده بود، توانستم یک مجموعه کامل و مستند ارائه دهم.
سینما به خاطرات زنان از دفاع مقدس نیاز دارد
در نشست زن در سینمای دفاع مقدس مطرح شد: مسئله اصلی از نگاه ما مسئله نظریه است. برای ورود به سینمای دفاع مقدس باید بدانیم دنبال چه میگردیم و از آن چه میخواهیم. متأسفانه گاهی تصاویری را میبینیم که به تقدس این واژه در ذهن ما کمکی نمیکند بلکه از تقدس آن در ذهن ما میکاهد. یک نمونه کاملی را در سینمای دفاع مقدس به اسم شهید مرتضی آوینی داریم. او سینماگری بود که در چهارچوب یک مبنای نظری که خود بر آن احاطه داشت کار میکرد. آوینی یک تجربه تکرار ناپذیر را در سینمای ایران مطرح میکند که ما هنوز هم نتوانستیم به ابعاد این مبانی نظری که مرحوم شهید آوینی درگیر آن بود و بعد منجر به ایجاد این آثار شد دسترسی پیدا کنیم.
مسئله تفحص یعد از دفاع مقدس وارد ادبیات شد
در نشست رونمایی از «درخت تنها» مطرح شد:این کتاب برشی از زندگی آقای برزگر است که حامد جلالی با تلاشی مجاهدانه به ثمر رساند. سعادت ماست که در زمانهای زندگی میکنیم که پیشکسوتان دفاع مقدس را دیدهایم و اکنون چون حجاب معاصر بودن هست متوجه ارزش آن نیستیم. با توجه به این نکته ارزش چنین کتابها و زحمات نویسندگان مشخص میشود.
همایش شعر استانی زن و دفاع مقدس برگزار شد
در این همایش خانمها خاطرهخاتون جلدانی، الهام منصورپور، فاطمه احمدی، فرزانه شهسواری، سارا سعادتمند، زینب نظری، فرزانه حسینی کمالوند، سیده سایه موسوی، طاهره خورشیدوند به شعرخوانی در وصف شهدای دفاع مقدس پرداختند و لیلا غلامی ونوول داستان «ننه تیام» داستانی برگرفته از واقعیت از مادر شهید را در این مراسم قرائت کرد.
اسم رمز؛ استفاده از عناصر داستانی نوین در بیان حوادث 1401، رونمایی شد
لاله افتخاری در این مراسم تصریح کرد: با رونمایی کتاب اسم رمز نشان دادیم که این بار بانوان از حوادث گذشته رمز گشایی کردند. عدهای با سوءاستفاده از عنوان زن و شعار زن، زندگی، آزادی، نه به بانوان رحم کردند و نه به آزادی و انسانیت این درحالی بود که مردم ما نشان دادند اهل کوفه نیستند و ولایت فقیه را تنها نمیگذارند هنوز مردم ما رعب و وحشتی که این دسته در جامعه به وجود آوردند را فراموش نکردند.
نبرد تنگه ابوقریب، روایتهای مکتوب و سینمایی
در بخشی از یادداشت مرتضی میرحسنی عنوان شد: کتاب «عملیات عطش» از تولیدات نشر ۲۷ بعثت، به قلم جواد کلاته عربی، روایتی مستند از این ایستادگی حماسی است. قصه آن نبردی که کمتر از بیستوچهار ساعت طول کشید، اما تجلی همه ارزشها و اعتقادات نیروهای جبهه ما بود. قصه آدمهایی که ناگهان با آزمونی سخت و جدی مواجه میشوند و تکلیفی تازه سر راهشان قرار میگیرد. قصه آدمهایی که میمانند و در این آزمون سربلند میشوند. ماجرا، ماجرایی چند بُعدی است و هرکدام از خاطراتی که در این کتاب جمعآوری و عرضه میشوند، یکی از این ابعاد را نشانمان میدهند. خاطرات متعلق به کسانی است که آن روز در نبرد تنگه ابوقریب حضور داشتند و با دشمن متجاوز، رودررو شدند. راویان از چیزی صحبت میکنند که به چشم دیدند و با عمق وجود تجربهاش کردند.
فیلمهایی مثل «بوسیدن روی ماه» نمونه واضح دور زدن اقتباس است
حسینی درباره کیفیت کم کارهای اقتباسی عنوان کرد: ما وقتی تصمیم میگیریم یک کار دفاع مقدسی را انجام دهیم متاسفانه عجله میکنیم، در تلویزیون بحث آنتن و در سینما یک ابراز و الزامی به اسم جشنواره را داریم. این محدودیت زمانی برای آثار باعث شده است آنقدر در انتخاب و اقتباس عجله کنیم که کار درست اجرا نشود. برای تصویر کردن تجربه درونی حتما نیاز است زمان بیشتری را برای درک درست اقتباس از اثر صرف کنیم. چهار ماهه نمیشود فیلمنامه خوب اقتباسی مبتنی بر تجربه درونی شکل داد. این یک شوخی با سینماست.
ای بسا هندو و ترک همزبان
فرزند رسول حیدری از فرزندان شهدای ایران در جنگ بوسنی در گفتوگویی عنوان کرد: مردم بوسنی در محل شهادت رسول حیدری و محمد آودیچ (همراه بوسنیایی او) بنای یادبودی بنا کردهاند و هرسال در آنجا مراسم سالگرد شهادت ایشان برگزار میشود. وقتی پدر و همراه بوسنیاییاش شهید شدند خون این دو نفر به همدیگر الحاق شد و در خلاف شیب جاده به سمت رودی که آن نزدیکی بوده است میرود. این اتفاق الهام بخش یکی از شاعران بوسنی شد که شعر بسراید با این مضمون که این نشان میدهد خون مردم بوسنی و ایران برای یک هدف مشترک به همدیگر پیوند میخورد.
نظر شما