دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
می‌خواهم با قلمم شهدا را به مردم معرفی کنم

لرستان- زهرا دریکوند نویسنده ۹ ساله کتاب «حاج قاسم و بچه‌ها» با بیان اینکه باید قدر شهدا را دانست، تا مثل شهدا مفید باشیم عنوان کرد: دوست دارم خوب بنویسیم، خوب مطالعه کنم و با قلمم شهدا را به مردم معرفی کنم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): شهید سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. حاج قاسم شخصیتی کم نظیر داشت، کسی که پس از انتشار خبر شهادتش  ایرانیان فارغ از هر جناح و دیدگاه، عکس و نام این قهرمان ملی را زینت‌بخش ورودی مغازه‌ها، اتومبیل‌ها و صفحات مجازی خود قرار داد و در رثای این بزرگ مرد مرثیه‌ای نشاندند.

دلیل اصلی محبوبیت سردار سلیمانی را می‌توان در یک جمله کوتاه خلاصه کرد: شهید سلیمانی مردی بود که هرگز پی مقام و قدرت نبود، نه در عرصه نظامی، نه در عرصه اقتصادی، و نه در عرصه سیاسی و همین امر ایشان را سردار دل‌ها کرده است به‌گونه‌ای که کودکان و نوجوانان نیز علاقه‌ بسیاری به سردار سلیمانی دارند و پس از شهادت ایشان برنامه‌های مختلف اجرا شده با محوریت کودکان و نوجوانان نشان داده همواره کودکان و نوجوانان نیز علاقه‌مندی خود را به سردار سلیمانی در زمینه‌های مختلف نشان داده‌اند.
 
زهرا دریکوند دانش‌آموز ۹ ساله خرم‌آبادی، ساکن قم است که در سن ۷ سالگی کتاب «حاج قاسم و بچه‌ها» را تالیف کرده و توانست تفکرات درونی خود را با موضوع رفتار حاج قاسم با بچه‌ها به رشته تحریر درآورد.

او که علاوه بر نوشتن کتاب، در عرصه پاسخ به پرسش‌های اعتقادی برای دانش‌آموزان ابتدایی دوره‌ اول به صورت داستان‌پردازی وارد شده و اولین داستان وی در این موضوع، با عنوان «خدا کجاست؟ چرا او را نمی‌بینیم؟» در ماهنامه‌ی علمی ـ اطلاع رسانی «سفیر امین» ویژه‌ی مبلّغان و مربّیان دانش‌آموزی (سال اول، شماره ۶، آذر ماه ۱۴۰۰) نیز به چاپ رسیده است.
 
زهرا معتقد است بچه‌های هم سن و سال خودم هر جوری که می‌توانند یاد و خاطره حاج قاسم و یارانش را زنده بدارند. تا وقتی بزرگ و بزرگتر شدند با حاج قاسم بیشتر آشنا شوند و اخلاق و رفتارهای حاج قاسم را یاد بگیرند و آنها را انجام دهند تا برای خود یک حاج قاسم شوند.

در ادامه با زهرا و حجت‌الاسلام روح‌الله دریکوند، پدر زهرا که خود محقق و پژوهشگر است داشته‌ایم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
- زهرا خانم کلاس چندم هستی؟ کجا زندگی می‌کنید؟

کلاس چهارم هستم، ۹ سالمه  قم زندگی می‌کنیم.
 
- از کی نوشتن رو شروع کردی؟

از ۷ سالگی شروع به نوشتن کردم. اول پیام‌های قرآنی کتاب درسی خودم رو به داستان تبدیل کردم. در مورد شهید سلیمانی کتابی به اسم «حاج قاسم و بچه‌ها» نوشتم، اولین کتابی بود که مجوز نشر هم گرفت و چاپ شد. در مورد شهید زین‌الدین هم کتاب نوشتم که برای مجوز ارسال شده. البته در مورد سوالات بچه‌های هم سن و سال خودم هم که در مورد خدا‌شناسی می‌پرسن مقاله نوشتم و برای ماهنامه سفیر امین که مربوط به حوزه علمیه است ارسال می‌کنم.

-گفتی برای «حاج قاسم و بچه‌ها» کتاب نوشتی، چطوری شد که این کتاب رو نوشتی برامون توضیح میدی؟

به نظر من بچه‌ها کنار درس‌های مدرسه باید مطالعه آزاد هم داشته باشن تا جایی که می‌تونند خوب بخونند، چون خوندن‌ها باعث می‌شه چیزی که  توی ذهن ماست رو بتونیم خوب بیان کنیم، وقتی که می‌خوایم بنویسیم خوب فکر می‌کنیم و ذهنمون فعال‌تر می‌شه، این خودش یه ورزش ذهن محسوب میشه. نوشتن آدم رو تنشنه‌تر می‌کنه و دوست داره در مورد هر سوالی که به ذهنش می‌رسه تحقیق کنه، تلاش کنه که به جواب برسه وقتی به جواب می‌رسی خیلی لذت‌بخشه.

من چون کتاب زیاد می‌خونم و با کتاب دوست هستم دوست دارم مثل نویسندگان بزرگ فکر و احساسم رو به کاغذ منتقل کنم؛ چون  انسان‌ها با فکر و تلاش به خواسته‌های خودشون می‌رسن، زمانی که می‌خوایم در مورد موضوعی مطلبی رو بنویسیم، در مورد اون خوب فکر می‌کنیم، مطالعه می‌کنیم، خوندن داستان و لذت فکر کردن و مطالعه کردن انگیزه خیلی خیلی زیادی به من میده

اولین کتابم که مجوز نشر گرفت رو به امام خامنه‌ای، شهید سلیمانی و دختر شجاع شهید سلیمانی (زینب سلیمانی) هدیه کردم.

کتاب رو با دست‌خط خودم هم برای مقام معظم رهبری فرستادم و ایشون هم برای من کتاب هدیه فرستادن و من خیلی خوشحال شدم. ما بچه‌های نسل سلیمانی هستیم، شهید سلیمانی یک قهرمان بزرگه که هم برای بزرگ‌ترها و هم برای ما بچه‌ها یک الگوئه. ما هم مثل بزرگ‌ترها عمو قاسم رو خیلی خیلی دوست داریم.
چون می تونستم بنویسم و عمو قاسم رو هم خیلی دوست دارم تصمیم گرفتم در مورد شهید سلیمانی کتاب بنویسم، پدرم و دوستای پدرم هم منو تشویق کردن.

 
تجلیل مرکز پژوهش‌های تبلیغی حوزه علمیه قم 

برای نوشتن این کتاب با چند نفر گفتگو کردم، در مورد اخلاق و رفتارهای خوب شهید سلیمانی مطالعه داشتم و بعد این کتاب رو که در مورد اخلاق و رفتارهای خوب شهید سلیمانی با بچه‌ها نوشتم.

با اینکه عمو قاسم سرش خیلی شلوغ بوده و کارهایی خوبش ترک نمی‌شده ولی با بچه‌ها همیشه مهربون بوده، یکی از کارهای خوبش محبت کردن به بچه‌های شهدا بود و بچه‌های شهدا هم  عمو قاسم رو مثل پدر خودشون دوست دارن و این رفتارها رو در کتاب  نوشتم.
 
-زهرا جان مهم‌ترین ویژگی حاج قاسم چی می‌تونه باشه؟

عمو قاسم ویژگی‌های خوب زیادی داره، یه الگو و قهرمان بزرگ هست که خیلی از مردم دنیا دوسش دارن. امام خامنه‌ای یک سری ویژگی رو ‌برای شهید سلیمانی بیان کردن باهوش، نترس، شجاع، قوی و یک مدیر خوب و ... بود؛ اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خوب ایشون اخلاق و رفتار خوب بود که با همه به‌خصوص بچه‌ها با محبت رفتار می‌کرد.
 
-به جز نویسندگی کارهای هنری دیگه‌ای هم انجام میدی؟

بله از همون سن 7 سالگی  نقاشی و خوشنویسی هم انجام میدم.
 
-گفتی مقاله هم نوشتی؟ برای نوشتن مقاله روزی چند ساعت مطالعه می‌کنی؟

بله، مقاله در مورد خداشناسی می‌نویسم. در طول سال تحصیلی ۶-۵ جلد کتاب مطالعه می‌کنم؛ اما تابستونا که مدرسه‌‌ها تعطیل هستن فرصت بیشتر و آزادتری برای مطالعه دارم؛ البته درس‌های مدرسه رو هم در تابستان مرور می‌کنم که فراموشم نشن؛ تابستون هر روز مطالعه می‌کنم و می‌نویسم.

معمولا یک تا دو هفته زمان لازمه که یک داستان رو بنویسم. برای نوشتن داستان و یا مقاله چندتا کتاب رو مطالعه می‌کنم، از خانواده‌ام در مورد اون موضوع سوال می‌کنم و اطلاعات بیشتری به دست میارم.

برای نوشتن یه مقاله یا کتاب، اول موضوع رو توی ذهن خودم مطرح می‌کنم، در مورد اون موضوع سوال طرح می‌کنم، با استفاده از منابع مختلف مثل پرسیدن و مطالعه کردن، داده‌ها و اطلاعات رو به دست می‌آورم، به اونا پر و بال می‌دم و چند ساعتی هم بهشون فکر می‌کنم و بعد می‌نویسم، مطلب رو به خانوادم نشون میدم و برای ارزیاب‌ها ارسال می‌کنم و اگه ارزیاب‌ها ایرادی گرفتن، ایرادات رو اصلاح می‌کنم.
 
تقدیر آیت‌الله شیخ محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 
-اینکه نویسنده هستی و درس هم می‌خونی صدمه‌ای به تحصیلت نزده؟ فایده‌ای داشته؟

نویسندگی باعث می‌شه فکر انسان ورزیده بشه، نوشتن باعث میشه من بهتر در‌س‌هام رو متوجه بشم و درس‌هایی مثل انشا بسیار به من کمک کرده؛ نوشتن نه تنها ضربه‌ای نمی‌زنه بلکه باعث شده بهتر درس‌ها رو بخوانم و متوجه بشم.
 
 نویسندگی موضوعات زیادی داره  چرا حوزه ایثار و شهادت رو انتخاب کردی؟

اولین کتاب من که مجوز نشر گرفت کتاب «حاج قاسم و بچه‌ها» بود این موضوع رو به این خاطر انتخاب کردم چون پدرم  حوزه ایثار و شهادت کار می‌کنه، کنار ایشون از شهدا می‌شنوم و به شهدا بسیار علاقه دارند؛ شهدا جون خودشون را فدا کردند تا ما امنیت داشته باشیم؛ اگر حاج قاسم و شهدا نبودند ما بچه‌ها نمی‌تونستیم به راحتی درس بخونیم و مطالعه کنیم.
 

 باید قدر شهدا رو بدونیم، خوب درس بخونیم تا مثل شهدا مفید باشیم، دوست دارم خوب بنویسیم، خوب مطالعه کنم با قلمم شهدا رو به مردم معرفی کنم، به نظر من چون شهدا زنده‌ هستند نوشتن برای شهدا باعث میشه شهدا برای ما دعا کنند، مردم باید یادشون بمونه که چه کسایی برای اونها آرامش و امنیت رو به وجود آوردند.

گفت‌وگو را با حجت‌الاسلام روح‌الله دریکوند، پدر زهرا ادامه می‌دهیم.

- از چه زمانی متوجه استعداد نویسندگی زهرا خانم شدید؟

در سال اول کرونا به دلیل محدودیتی که به وجود آمده بود به نوعی این محدودیت را به فرصت تبدیل کردیم و برای اینکه زهرا از درس‌ها عقب نماند، شروع کردیم درس‌های کلاس اول را با زهرا مرور کردم، از زهرا می‌خواستم نسبت به تصاویری که مثلاً در کتاب فارسی می‌بیند در ذهن خود خیال‌پردازی کند وقتی متوجه شدم که می‌تواند بنویسد او را تشویق کردم و به مرور و شروع به نوشتن کرد، ۵-۴ روز یک بار یک داستان کوتاه می‌نوشت و در تابستان همان سال توانست ۷۵ داستان بنویسد، بنابراین راه را به او نشان دادم.
 
-انتخاب سوژه‌ها برای نوشته‌های زهرا به چه صورت است؟

سوژه‌ها معمولا دو نوع هستند دسته اول مربوط به درس‌ها هستند چون می‌خواهیم زیاد از درس‌ها فاصله نگیرد، مباحث مربوط به «ببین و بگوها» و «پیام‌های قرآنی» در کتاب‌های درسی که آنها را تبدیل به داستان می‌کند و باعث می‌شود هم درس را بهتر متوجه شود و هم نوشتن را ترک نکند.

سوژه‌های دیگر در حوزه مطالعات آزاد و حوزه ایثار و شهادت است که هم با شهدا بیشتر آشنا می‌شود که بتواند و در این مسیر قدم بردارد و مورد دیگر نیز خداشناسی است؛ با توجه به اینکه معمولا بچه‌ها در مورد خداشناسی سوالات زیادی در ذهنشان ایجاد می‌شود به او توصیه می‌کنم به سوالاتی در ذهنش به وجود می‌آید فکر کند، در مورد آنها مطالعه کند و داستان مربوط به هرکدام از آنها را بنویسد، در حال حاضر نیز ماهنامه  سفیر امین مربوط به حوزه به عنوان کوچک‌ترین نویسنده این مقالات و داستان‌ها را منتشر می‌کند.
 
-چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید که خانواده‌ها بتوانند فرزندانشان را از سنین کودکی با کتاب آشنا کنند؟

اهمیت کتاب و کتابخوانی در این حد است که معجزه پیامبر(ص) کتاب است و اولین آیاتی هم که بر پیامبر نازل شده است در مورد خواندن و نوشتن است و این اهمیت کتاب و کتابخوانی را در دین اسلام نشان می‌دهد. با توجه به اینکه بچه‌ها قدرت تخیل بالایی دارند این تخیل باعث می‌شود راحتر و بهتر بنویسند و تفکر خلاقی که دارند فرصت خیلی خوبی است که دایره لغات خود را افزایش دهند و احساس خود را بروز دهند.

با توجه به تجربه خود نسبت به زهرا مواردی را عرض می‌کنم، ما باید اول از خودمان شروع کنیم وقتی فرزندان می‌بینند که والدین کتاب می‌خوانند و از این کتاب خواندن هم لذت می‌برند فرزندان نیز تشویق می‌شوند که به سمت و سوی کتاب و کتاب‌خوانی بیایند.

باید سعی کنیم در فرصت‌های مناسب مانند وقت خواب برای کودکان قصه بخوانیم و قصه تعریف کنیم، فرصتی را برای نوشتن مانند یک بازی در اختیار کودکانمان قرار دهیم، به کودک مسئولیت دهیم که او برای ما کتاب بخواند و احساس خودمان را بعد از خواندن کتاب به او منتقل کنیم، به کودکانمان بیاموزیم که پشت هر فیلم‌نامه و برنامه تلویزیونی که پخش می‌شود نوشته و متنی وجود دارد و این اهمیت نوشتن را به آنها بیان کنیم.

به فرزندانمان کتاب هدیه دهیم به گونه‌ای که بهترین هدیه و دوست خود را کتاب بداند. با اینکه زهرا در طول هفته ۵-۶ کتاب را از کتابخانه مدرسه امانت می‌گیرد، اما به او کتاب هدیه می‌دهم چون هدیه دادن کتاب لذت دیگری دارد، مخصوصاً کتاب‌های مصور بسیار تاثیرگذار هستند.

کودک را به کتاب‌فروشی ببریم، وقتی با زهرا به کتاب‌فروشی می‌رویم و افرادی در کتاب‌فروشی مشغول خواندن کتاب هستند به زهرا می‌گویم این افراد غذای روح می‌خورند. کتاب خواندن باید در محیطی آرام باشد که کودک با ذهن آرام کتاب بخواند.

از اثرات مفید کتابخوانی برای کودکان گفته شود. کتابخوانی به ایام تعطیل موکول نشود، اگر در طول هفته فرصت نمی‌شود برای آخر هفته انجام شود. کتاب از کتابخانه برای فرزندان به امانت گرفته شود؛ وقتی کودکان داستانی را می‌خوانند از او بخواهند که خلاصه داستان را برای والدین و یا اطرافیان بازگو کنند چرا که اینگونه کودک هم داستان را بهتر متوجه می‌شود و هم برای او لذت‌بخش خواهد بود.
 
- چه صحبتی با مسئولان فرهنگی دارید؟

وظیفه‌ای که نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی مثل آموزش و پرورش دارند این است که با توجه به اینکه کودکان آینده‌سازان جامعه هستند بنابراین این نهادها باید با بهره‌گیری از مکتب و رفتار شهید سلیمانی به عنوان الگوی روشن نسل آینده، دانش‌آموزان و افرادی که به دنبال علم‌آموزی هستند را نسلی بالنده، اهل علم، شجاع و متعهد تربیت کنند تا راه زندگی و مسیر صحیح زندگی را به درستی طی کنند.

این مساله موجب نمی‌شود والدین کودک را رها کنند و نسبت به مساله تعلیم و تربیت بی‌توجه باشند، خانواده باید تربیت فرزند را از همان ابتدا شروع کنند و احساس مسئولیت داشته باشند تربیت اساسی فرزند از خانواده شروع می‌شود چرا که خاستگاه تربیت فاطمی، کوثری و علوی از خانواده  شروع می‌شود و مفاهیم اساسی زندگی از خانواده شروع می شود.

بهترین روش برای تعلیم و تربیت، روش الگوسازی است، شهدا بهترین الگو هستند، شهید زین‌الدین کسی بود که عاشق کتاب و کتابخوانی بود و بعد از رزم اگر فرصتی دست می‌داد گوشه‌ای می‌نشست و کتاب می‌خواند. شهید سلمیانی و دیگر شهدا از نگاه بزرگان ابر قهرمان هستند از نگاه کودکان و نسل شهید سلیمانی‌ به عنوان نمونه واقعی قهرمان و قهرمانان هستنند.

خانواده‌ها با وجود حجم بالای تبلیغات، با اعمال مدیریت در فضای حقیقی و مجازی در باب مفهوم قهرمان و قهرمانان باید تلاش کنیم کودکان ابر قهرمانان واقعی مانند شهید سلیمانی شهید زین‌الدین‌ها را بشناسنیم و این الگوهای صحیح را به فرزندانمان معرفی کنیم.

مرحله کودکی مرحله ویژه و حساسی است و بهترین دوران برای تربیت‌پذیری و تاثیرپذیری دوران کودکی است که البته باید با یک برخورد سنجیده و کارشناسی شده باشد چرا که درک کودک خیلی بالایی دارد و زیر بار برخورد غیر منطقی نمی‌رود مثلا اگر من خودم کتاب نمیخوانم ولی به فرزندم بگویم کتاب بخوان؛ فرزندم این را نمی‌پذیرد؛ بنابراین تغییر را ابتدا از خودمان شروع کنیم.

با توجه به اینکه کودک به مبدا فطرت نزدیک‌تر است بهترین شرایط را دارد که تربیت‌پذیری صورت گیرد؛ اتصال کودک با مکتب شهید سلیمانی سر منشا هدایت و عامل تشویق کودک به سمت فضایل اخلاقی و ارزش‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها