دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
صدور مجوز واحدهای تکثیر از سوی اتحادیه تایپ و تکثیر چالشی جدی است

گلستان - مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: صدور مجوز واحدهای تکثیر از سوی اتحادیه تایپ و تکثیر، چالشی مهم پیش روی صنعت چاپ به شمار می‌رود.

میرزاعلی قزل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: صدور مجوز واحدهای تکثیر از سوی اتحادیه تایپ و تکثیر درجایی همچون شهرستان گرگان و اتحادیه‌های همگن در شهرستان‌ها، بدون هماهنگی و استعلام از فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله چالش‌هایی است که از دیرباز با آن روبه‌رو هستیم.

وی افزود: تمام این واحدها پس از دریافت پروانه صنفی از اتحادیه‌های صنفی در قالب تایپ و تکثیر، فتوکپی و تکثیر، دفاتر فنی و مواردی ازاین‌دست در حوزه چاپ فعالیت می‌کنند که طبق قانون نیازمند دریافت پروانه فعالیت از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و با توجه به حساسیت‌های موجود در انواع محصولات چاپی، چه ازنظر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی نظارت بر این حوزه را دچار چالش کرده است.

قزل ادامه داد: همچنین خریدوفروش ماشین‌آلات چاپ و تکثیر دیجیتال از قبیل انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال تونری، جوهرافشان، لیزری رومیزی، اداری و تجاری و صنعتی بدون در نظر گرفتن و مطالبه مجوز فعالیت از متقاضی توسط واحدهای صنفی فروش لوازم و ماشین‌آلات اداری در سطح استان و کشور، باعث ایجاد چالش در نظارت بر حوزه چاپ و تکثیرشده است.

وی در این مورد توضیح داد: با این ماشین‌آلات، امکان چاپ و تکثیر انواع محصولات چاپی از یک برگ به بالا وجود دارد که با توجه به این‌که این ماشین‌آلات بدون مطالبه مجوز به هر فرد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود و محل نصب و راه‌اندازی آن مشخص نیست، امکان هرگونه سوءاستفاده از این ماشین‌آلات وجود دارد.

قزل افزود: نمونه بارز آن فعالیت افرادی در تکثیر برگه‌های پیش‌بینی فوتبال به‌صورت زیرزمینی است که در استان گلستان به معضلی برای اقتصاد خانواده‌ها تبدیل‌شده است و در طی سالیان گذشته برخورد جدی با این معضل صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: البته معضل خریدوفروش ماشین‌آلات چاپ دیجیتال، کشوری است که با یک برنامه‌ریزی و هماهنگی و تصمیم‌گیری استانی می‌توان نمونه‌ای اجرایی در سطح کشور ارائه کرد.

میرزاعلی قزل در پایان، گفت: متأسفانه این چالش‌ها را در حوزه نشر هم شاهد هستیم که تکثیر و توزیع غیرمجاز انواع کتاب‌ها نمونه‌ای در این حوزه است که معتقدم نیازمند بازنگری قوانین یا ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی همراه با ضمانت اجرا هستیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها