شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
بازگشت به بلندی‌های میمک

دشمن مدعی میمک بود و ارتفاعات این ناحیه را بخشی از خاک خود می‌خواند. ما نیز خیال دست کشیدن از آن را نداشتیم و از این‌رو میمک به یکی از میدان‌های نبرد میان ما و دشمن تبدیل شد. یکی از نبردها، عملیات نصر۲ بود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نصر۲ عملیات کوچک اما مهمی بود که در ارتفاعات میمک اجرا شد. در کتاب «تصویب قطعنامه ۵۹۸»، لابه‌لای مرور حوادث و اظهارنظرهای روز سیزدهم خرداد سال ۱۳۶۶به این نبرد نیز اشاره می‌شود. به روایت همین کتاب، عملیات را پنج گردان از تیپ سراب نیروی زمینی ارتش، با رمز «یا حسین مظلوم (ع)» به اجرا گذاشتند و هدف از آن بازپس‌گیری چند بلندی مرزی کشور ما در ایلام بود که عراقی‌ها چند سال پیش، در شروع جنگ اشغال‌شان کرده بودند. تسلط بر این ارتفاعات به معنی احاطه دید بر کل آن نواحی بود و به طرفی که آن را در دست داشت برتری نسبتاً قاطعی می‌داد.
 
همچنین میمک یکی از نقاط مورد اختلاف میان ایران و عراق بود. بعثی‌ها مدعی حق حکومت بر آن بودند و آن را بخشی از خاک عراق می‌خواندند. با همین ادعا هم بود که آنان در آغاز جنگ، با آتش تانک و توپخانه به این بلندی‌ها یورش بردند و شماری از نیروهای مرزبانی ما را – که دلیرانه به مقاومت ایستاده و در مواجهه با دشمن پا پس نکشیده بودند – به شهادت رساندند. بخشی از این ارتفاعات از آن زمان در اشغال دشمن ماند و آزادسازی‌اش برای مدتی، نسبتاً طولانی ممکن نشد. چه آنکه برتری دید دشمن، که یکی از مزایای راهبردی تسلط بر میمک بود، مخفی نگه داشتن تحرکات نیروهای ما و پیشروی به سوی این ارتفاعات را عملاً ناممکن می‌کرد و هزینه اجرای عملیات را بسیار بالا می‌برد. به عبارت دیگر، ما نمی‌توانستیم دست به عملیات بزنیم، چون عراقی‌ها که در موضع برتر بودند نیروهای ما را پیش از رسیدن به بلندی‌ها می‌دیدند و با آتش سنگین راه پیشروی ما را می‌بستند.
 
نصر۲، پیشروی روی یال‌ غربی میمک
طراحی نقشه عملیات نصر۲ و اجرای درست و دقیق این نقشه، بر اساس تمام این واقعیات انجام شد. نیروهای ما شبانه، در نخستین ساعت بامداد شروع به پیشروی کردند و با حرکت از یال غربی ارتفاعات مرکزی میمک، پیش از طلوع خورشید بر سه بلندی از بلندی‌های آن منطقه مسلط شدند و جای پای خودشان را برای مقابله با ضدحملات دشمن تثبیت کردند. ناگفته نماند که در ساعاتی از نبرد، درگیری‌ها بسیار شدید شد، زیرا قوای دشمن به آسانی عقب‌نشینی نمی‌کرد و حاضر به پس دادن مناطق اشغالی نمی‌شد. البته سرسختی آنان خللی در عزم و اراده نیروهای ما ایجاد نکرد.
 
آمده بودیم آنچه متعلق به خودمان است پس بگیریم و تصمیم به چشم‌پوشی از هدف‌مان نداشتیم. تلفات سنگینی، نزدیک به هشتصد کشته و زخمی از دشمن گرفتیم و سرانجام، حوالی ساعت هشت صبح به پیروزی رسیدیم و کار را تقریباً تمام کردیم. البته شماری از تلفات دشمن به درگیری‌های بعدی برمی‌گشت، چه آنکه آنان بعد از عقب‌نشینی اولیه، پنج بار برای جبران شکست، دست به ضدحمله زدند و هر بار به بهای شماری کشته و زخمی و اسیر مجبور به عقب‌نشینی شدند. تعدادی از تانک‌ها و نفربرهای آنان نیز منهدم شد و در آتش سوخت.
 
عراقی‌ها خبر این شکست را سانسور کردند و در رسانه‌های خودشان هیچ چیزی، ولو به اشاره درباره‌اش نگفتند. بسیاری از رسانه‌های عربی منطقه ما نیز سکوت کردند و خودشان را به بی‌اطلاعی زدند. اما در جبهه ما، مرحوم هاشمی رفسنجانی که به نیابت از امام (ره) مسئولیت جنگ را به عهده داشت، از این پیروزی سخن گفت: «ما تشکر می‌کنیم از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی که عملیات بسیار خوب، سریع و قاطع و مهمی را انجام دادند. منطقه‌ای که از دست ارتش عراق گرفته شد، آخرین ارتفاعات غرب میمک است که عراق را از نقطه سوق‌الجیشی به یک دشت وسیع غیرقابل دفاع عقب راند. (این پیروزی) نقطه حساس میمک را از نفوذ احتمالی عراقی‌ها حفاظت می‌کند.»
 
 
ایلام و میمک، فصلی از کتاب جنگ تحمیلی
درباره عملیات نصر۲ که با مجاهدت نیروی زمینی ارتش انجام و به پیروزی ما منتهی شد، کتاب مستقل و مجزایی وجود ندارد و فقط در برخی تألیفات، آن‌هم به اشاره و مختصر به آن پرداخته می‌شود. این نکته را باید در نظر داشت که عملیات نصر۲ بخشی از درگیری ما با دشمن برای تسلط بر بلندی‌های میمک بود و خود کشمکش بر سر میمک نیز بخشی از رویارویی نیروهای خودی با دشمن در ایلام محسوب می‌شد. از این‌رو به کسانی که در جستجوی اطلاعات بیشتری درباره این موضوع هستند، مطالعه کتاب اطلس «ایلام در جنگ» پیشنهاد می‌شود.
 
کتاب اطلس «ایلام در جنگ» کاری از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است و اطلاعات مفیدی درباره سیر کشمکش‌ها و مناطق زدوخورد در ایلام به خواننده ارائه می‌دهد. همچنین کتاب «تاریخ دفاع مقدس در ایلام» نوشته محمد صحرایی کاری از نشر سوره‌های عشق را داریم که به تفصیل درباره سیر جنگ تحمیلی در این استان مرزی سخن می‌گوید و اهمیت ایلام در مواجهه با دشمن را تبیین می‌کند. همچنین علی عبدی بسطامی در کتاب «میمک در دوران دفاع مقدس» (نشر آتشبار) از آنچه در جنگ تحمیلی در این منطقه مرزی گذشت می‌نویسد و تصویری از رویارویی ایران و عراق در این ناحیه کوهستانی عرضه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها